Ska ta upp ett tjugotal hål i diverse väggar och bjälklag i mitt stenhus. Materialet kommer som elakast vara 120mm armerad betong, som lättast betonghålsten och däremellan 200mm tegelvägg. Min plan var att hyra en handhållen kärnborrmaskin (torr) samt ett 55-60mm kärnborr och köra alla hålen i ett svep. Det tradiga med det är att jag egenligen skulle vilja borra dem i kanske tre omgångar över någon månads tid. Då blir det mindre försvarbart att hyra maskin och kärnborr varje gång :(

Tanken slog mig då att det kanske är möjligt att köpa ett löst kärnborr samt SDS+-fäste till detta och köra allt med en halvstöddig kinaborrhammare (utan slag givetvis). Kollat på borr liknande detta:

16107.jpg

Är det möjligt och rimligt att köra detta med en borrhammare med fast varvtal alternativt med en Makita HR2470? Den senare har "momentspärr" vilket egentligen gör den olämplig för kärnborrar.

Hur står sig kostnaden för att hyra maskin 3 ggr mot att köpa kärnborr och maskin?

Att hålla ett jämnt varvtal bör gå bara man är fokuserad. Det är väl snarare problemet såfall att hitta rätt varvtal så du inte kör borret för varmt. Fördelen med att hyra är ju att man kan få en maskin med vattenkylning och rätt varvtal.
Hade jag vart du skulle jag nog tvingat mig själv att ta alla hål vid ett tillfälle, med ett reservtillfälle om det visar sig att man skulle glömma något.

Jag vill inte ha vattenkylning då det inte lämpar sig att gegga med det där jag ska borra. Däremot utsug är ju trevligt även om jag förväntar mig att det inte är av Festoolklass. Har kollat lite på att köpa maskin men det springer iväg rätt mycket. Har iofs inte fått något slutpris på en hyra, har bara sonderat läget lite.

Finns en del kärnborrmaskiner som ser ut som kinamaskiner och inte kostar mer än någon tusenlapp. Hittade någon Makita i Storbritannien som var nästan gratis men de håller ju på med sitt 110VAC till byggmaskiner :(

Redigerat:
Vad skall du ha för egenskaper hos maskinen? Skulle min monstermakita fungera? (Makita DA 4037) Jag kommer inte att behöva den på ett tag. Du kan få låna den om den skulle passa.

Tja, jag vet faktiskt inte vad det ör för egenskaper som gäller. En vettig Hilti för ändamålet heter nog DD 110 och den är tvåväxlad men den tar både torr- och våtborrning och är rätt all-round. Maskiner som är mer specifika för mitt ändamål är nog Makita DBM 080 eller Eibenstock EHD 1300. Båda är enväxlade, 1300W, 0-2000rpm och till för torrborrning upp till 82mm. Antar att din monstermakita kvalar in på liknande egenskaper? Har den någon annan anslutning än standard trebackchuck?

Nej, det är bara trebackchuck. Maskinen har 1 kW, tvåväxlad med 300 och 1100 rpm utan hastighetsreglering. Lågväxeln har en säkerhetskoppling, men den löser inte ut i onödan.

Tittat på lite filmer på tuben där folk kör kärnborr med adapter till SDS+ eller sexkant och sedan i borrhammare utan slag. Någon körde med en Bosch GBH 4 som verkar klara max 650rpm. Det motsvarar ju monstermakitan. Frågan är ju nu om man får en anledning att köpa en borrhammare att ersätta kinamaskinen med...

Det finns ju dom där Pro-Fit borren också. Antar att armerad betong inte är något för dom men till dom andra materialen borde den funka. Verkar finnas i bland annat 60mms utförande. Då kanske det räcker att hyra maskin för hålen i armerad betong.

Ett tips från min sida är att skippa SDS-fästet och se till att du har en normal chuck och fäste med 6-kantskaft men kör du en vettig maskin är det givetvis ofta en självklarhet.

Jag köpte en relativt billig Makitalåda (Diamak) och körde lite relativt enkel lättbetong med ~70mm hålsåg när det nöp och SDS-fästet höll på att skicka min trevliga Bosch GBH 4-32 till service snabbare än jag kunde skrika "mer verktyg åt folket!". Om du kollar själv på SDS+ så inser man snabbt att fästet inte är gjort för belastning i den riktning det blir frågan om när man använder hålsåg

Mycket god input Myrstack, tack så mycket! Tittar man på rena kärnborrmaskiner verkar de ha någon av följande tre fästen: märkesberoende snabbfäste, utvändig eller invändig gänga (M18, M16, 1/2" 1 1/4") eller trebackschuck.

Går det att köra armerad betong utan kylning, tänker mest på armeringen.

Jag lejde för mina hål och pekade bara med hela handen.

Protte

Det var en bra fråga? Allt jag hört är att det inte är några problem med diamanten i lite armeringsjärn men det kanske har förutsatt vattenkylning? Kan iofs att spårfräsen lyckades gå halvt igenom ett armeringsjärn innan jag hann tänka på det så helt uteslutet är det inte.

Det enda reella alternativet som funkar är att hyra en maskin. Att borra torrt i betong är helt uteslutet. Mitt tips är alltså att täcka in med plast och koppla på vatten. En håltagare tejpar upp plast runt hålet och leder ned vattnet i en hink eller dylikt. Gör du detta behöver inte en droppe vatten splillas ut. Det behövs inga mängder vatten heller utan ytterst lite tryck för att betongslammet ska ledas bort. I de andra materialen går det att borra torrt handhållet om du är försiktig.

Varför vill man inte köra torrt i betong? Har det med slitage att göra? Behövs vattnet primärt för kylning eller materialtransport?

Tror det blir sex hål i betong varav ett måste borras i taket. I värsta fall går det nog att bila det hålet.

Nu har jag mest kört lättbetong med min hålsågsats men någon relativt snäll kaka har fått smaka diamant och jag måste nog säga att jag är skeptisk till att torrköra större dimensioner (>40mm) utifrån den erfarenheten. En del av problemet tror jag är att köra handhållet där det gäller att ha exakt vinkel och lagom tryck för att låta diamanten jobba och inte "tänderna". Nu kan säkert hålsågsatserna skilja sig men min har "tänder" likt bilden ovan och på dessa är diamant sintrade men jag uppfattar dessa tänder som relativt mjuka i materialet eller i alla fall mjukare än n hårdheten i materialet hos spetsen på en normal slagborr eller TCT-klinga. Istället här är det diamaten som ska jobba och slitage ska hela tiden föra fram ny diamant. När man kör handhållet och speciellt torrt i hård betong tror jag risken är stor att vinkel/pressen/annat gör att det är lätt att diamanten inte jobbar som den ska utan att det istället blir framkanten på tänderna som tar smällen. Vid djupare hål känns det även som risken är stor att materialet som inte transporteras bort optimalt när man kör torrt och detta får det att nypa mellan hålkanten och hålsågen. Med tanke på mängden material som bildas är det egentligen inte allt för många mm du kan köra innan du måste rensa ur spåret från material vilket du slipper när du kör vått.

De material jag gått på har hittils varit oarmerade samt snälla på det sättet att de inte innehållit större material (gissningsvis 1-3mm) men då det slumpmässigt varit en större sten har jag uppfattat att hålsågen hackat betänkligt och jag tycker mig se att det mesta slitaget på framkanten av tänderna uppstod just där. Med vetskap om att min hålsågsats var relativt billig så våldade jag igenom ändå men om jag skulle vara beroende av en hålsåg för en serie av är jag skeptisk. Ev skulle jag testa med samma hålsåg och borrmaskin men med något hemmabygge till jigg för att kontrollera vinkel och matning samt göra en egen lösning på vatten för materialtransport. Den mer elaka betongen jag har hemma med armering och gott om 8-32-material skulle jag aldrig våga mig på pga både risk att förstöra hålsågar och handleder (även om min borrhammare har säkerhetskoppling).

Som ref kanske ska nämnas att den hålsågsatsen jag har är den Makita som jag frågade om i denna tråden:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...r-torranvaendning-i-tegel-laettbetong-mm.html

Och även till forumet generellt kanske ska sägas att satsen som sådant upp till 65mm käkar lättbetong och tegel med lätthet, dock bör man vara försiktig och rensa hålet ordentligt från materia regelbundet så inte hålsågen nyper mot kanterna. 107mm går med försiktighet och 127mm har jag inte vågat mig på ännu. Hårdare material som kalksten, marmor och liknande tror jag går att köra med försiktighet men det kommer inte bli vackra kanter på dessa hål. Betongsten osv går säkert utmärkt men jag undrar hur mycket de på Makita/Toolstop hade druckit när de skrev ner granit på listan...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.