Det ser seriöst ut phl! Har du någon plan för hur du skall få till styrning på maskinen så att hålet blir vinkelrätt och att undvika att maskinen nyper? Kan det vara en idé att ha en våtdammsugare till hands för att ta hand om kaxet?

Ja du, har inte funderat så mycket mer än att det nog kan bli lite klurigt att få kärnborret att ta precis i början. Har sett vissa borr med centrumborr som tas bort när man kommit in en bit i materialet men sådant verkar inte finnas på borr med 1 1/4"-fattning. Tänker helt sonika försöka köra på frihand och hålla vinkeln genom att syfta mot någon lodrät regelbit eller liknande som jag monterar nära hålet. Planerar att först testa torrborrning och i så fall kommer jag ha medhjälpare som håller dammsugare vid borret. Blir det våtborrning får jag väl bita i det sura och ta oskulden på CTL26:an... Nyper maskinen känns det som att jag får svar på om den har friktionskoppling eller ej. Lovar att hålla den på ett sådant sätt att handleder inte riskeras :)

Det kan även vara en god idé att rigga sladden så att den dras ur uttaget om maskinen nyper. Den går väl något varv ändå, men det blir i alla fall inte youtube-roligt! Jag tänker naturligtvis på berättelsen i bloopertråden, där en spade fastnar i en betongblandare, ekipaget välter och blandaren går enbent iväg av sig själv med spadskaftet som ben.

Så där, nu har borrmaskinen och 63mm-borret fått bekänna färg vid torrborrning! Gav mig sjutton på att hinna med ett genomgående hål i betongbjälklaget och det gjorde jag. Tjockleken på bjälklaget är ungefär 180mm utfört i "normalbetong". Borrningen tog ungefär 20 minuter med många avbrott för att förstå hur borret värms upp. Stötte inte på något armeringsjärn denna gången.

Lite erfarenheter:

Det är rätt klurigt att få hålet där man vill. Nästa gång ska jag hugga en liten anvisning med mejsel. Detta eftersom borrmaskinen i första växeln har fast varvtal på runt 900rpm. Ett steglöst varvtal hade varit bättre men man får inte allt för 99EUR.

Dammbortforsling fungerade kanon genom att jag hade borrat ett 10mm pilothål i förväg för att veta var jag hamnade när jag gick igenom bjälklaget. Det optimala är om man kan få detta pilothål i ytterkant av borrkärnan så att borret sopar ner dammet genom hålet. I källaren satte jag en glassbytta mot taket och klämde dit den med än stämp. På ovansidan körde jag med dammsugaren nära hålet och även där fick jag upp en hel del damm. Borrkärnan knäcktes i totalt fyra sektioner som jag fiskade upp allt eftersom. Det gör säkert att man riskerar att driva åt något håll med borret så att hålet blir lite snett men det var inget problem denna gången.

Körde som sagt på första växeln, 910rpm. Tror egentligen man skulle kunna köra på tvåan för runt 2100rpm. Ska testa det nästa gång. Maskinen har ingen friktionsspärr, nyper borret så stannar motorn och det luktar lite lagom mycket elektronik. Inget man ska göra om man kan undvika det. Inget större problem att starta och stoppa maskinen i ett påbörjat hål, man fick in snitsen. Likaså känner man direkt om man vinklar maskinen. Att få till ett lodrätt hål var inget problem då jag borrade längs med en vägg -- bara att rita ett lodrätt sträck på väggen och följa det med maskinen.

Ergonomin på maskinen är som väntat rätt vissen. Det stora "axelhandtaget" bak på kan nog vara bra ibland. Knappet för start sitter skapligt bra till men det var lockande att trycka in låsningen av knappen. Det tror jag dock bara kan sluta i en olycka där man knycker till handleden eller får sig en käftsmäll.

Slutligen själva borrkronan, kärnborret. Då jag inte fått det borr som jag tror håller industrikvalitet körde jag med de borr jag förutsätter är kinatillverkade doningar. Tanddjupet (egentligen tandhöjden) var mellan 7,0 och 7,3mm när det var nytt. Svårt att säga om det var 7mm diamantskär eller om det var något mindre. Oavsett vad mätte jag tanddjupet efter detta första hålet och fick det till samma värden som innan borrningen. Kan förmodligen köra rätt många hål med den kronan :)

Borret blev varmt när man körde, jag körde kanske en minut eller så, drog upp borret och kände på det. Vid lite tryck eller när man började få en lång borrkärna blev det varmt. Så varmt att det fräste till om man stoppade ner det i en bytta vatten. Är inte säker på att det är helt bra för skären att göra det men jag gjorde det några gånger ändå. Det var inte så att borret var glödhett, bara lite varmt.

Långt inlägg.

Redigerat:
phl skrev:
Långt inlägg.
Men intressant.

Daniel_N skrev:
Men intressant.
Yup, det var en trevlig testrapport. Jag är även intresserad av att höra hur det går den dagen du stöter på armeringsjärn, så återkom gärna om du kommer ihåg det.

ClasseClas
phl skrev:
...
Lite erfarenheter:

Det är rätt klurigt att få hålet där man vill. Nästa gång ska jag hugga en liten anvisning med mejsel. Detta eftersom borrmaskinen i första växeln har fast varvtal på runt 900rpm. Ett steglöst varvtal hade varit bättre men man får inte allt för 99EUR.

...
Kul att läsa om dina vedermödor! För att få borret dit du vill skulle du kunna bygga en enkel vagga av säg 2"x2"-virke med axlar i metall. Tänk murbräcka eller gunga så förstår du vad jag menar. Alternativt har du en sågbock eller ett sågstöd att utgå ifrån.

Förresten, vad ska du ha alla hålen till? Rörpost hemma?:rolleyes:

Jag återkommer när jag borrat resterande hål.

Frågan om alla hål då? Jo, I takt med att jag renoverar rummen på bottenplan i mitt hus passars jag på att spåra in dosor och rör för nätverk, kompletterande el samt larm och liknande. Dessa kablar måste ju ner till diverse centraler i källaren, därav håltagningen. Det största just nu är dock att jag äntligen hittat ett sätt att bli av med den tidigare ägarens centraldammsugarinstallation som är gjort i trappräcket som är genomgående från källaren till ovanvåningen. Rörpost? Nej inte såvida det inte är damm som fraktas i den :)

Så där ja, fick det andra kärnborret i förra veckan. Det var rätt hög finish på det samt 10mm diamantskär. Det senare var en specialvariant mot tillverkarens normala 7mm. Borret är specat för våtkörning men jag gav det en chans med torrkörning idag. Det gick kanon, ett tag. Sedan vek sig skären lite lätt in mot centrum vilket definitivt inte gagnar borregenskaperna. Vet inte om det beror på avsaknaden av kylning eller att jag gick på ett armeringsjärn. Det senare var mest elände, tog nog 20 minuter att ta sig igenom eftersom jag givetvis prickat det så att jag fick maximal borryta i metallen. Slutsatsen är att det finare borret nog inte skulle körts torrt samt att armeringsjärn inte var roligt. Två hål kvar!

Man får ta det riktigt långsamt med diamantslipning i stål. Stålet har hög löslighet av kol och diamanten(kolet) diffunderar in i stålet. Diffusionshastigheten beror av koncentrationsskillnaden mellan materialen, i ditt fall ca 0,8% mot 100% eftersom diamanten hela tiden nöter mot nytt stål, och temperaturen. När det gäller temperaturen så är det ett Arrheniusberoende. D v s dm/dT= C•exp(-E/RT)
Ett exponentiellt temperaturberoende alltså. Kylning är ytterst lämpligt.

De som tycker att det här inlägget är tråkigt, mästrande och pretantiöst har en poäng, men kan välja att hoppa till nästa inlägg.

Skickat med Tapatalk

mattiasp skrev:
De som tycker att det här inlägget är tråkigt, mästrande och pretantiöst har en poäng, men kan välja att hoppa till nästa inlägg.

Skickat med Tapatalk
Själv tycker jag att inlägget är en aning pretentiöst. Hade tänkt hoppa till nästa. Men det verkar vara skrivet av någon jobbig besserwisser.

Kvällens lustigheter. Nåja, nu vet jag hur det ligger till. Någon kylning blir(blev) det inte, tog dock upp borret med jämna mellanrum och stoppade det i en bytta med vatten. Eftersom varvtalet är fast runt 900rpm återstår det endast en parameter och det är arbetstrycket. Bör man trycka mycket eller lite just i armeringsjärnet maestro?

Ja, jag kan bli dj-vligt jobbig ibland. Det är bara att ignorera så tröttnar jag till slut. Slutsatsen var i alla fall att att man inte skall slipa torrt med diamant i stål. Och definitivt inte med högt varvtal.

Skickat med Tapatalk

Fast det svarar inte på frågan vilket tryck man vill ha. Om du skickat dina inlägg med något annat än en fånig telefon hade du hunnit se min fråga innan du började knappa på nästa inlägg :)

Men nu råkar ja befinna mig på en ö i havsbandet utan ström. Jag skulle nog föreslå lätt tryck för att hålla ned temperaturen så mycket som möjligt. Men det är en knepig fråga. Är det inte möjligt att kyla?

Skickat med En fånig telefon

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.