2 381 läst ·
46 svar
2k läst
46 svar
Lönsamhetskalkyl pellets vs bergvärme
Pelletspriserna har gått ner senaste året. Sista laddningen jag köpte ger ett pris på 80 öre/kwh inkl moms och transport, en kostnad som inte stiger, oavsett hur mycket jag förbrukar.Rabbithole skrev:
Ska man göra det helt korrekt är det bäst att göra en totalkostnad för samtliga poster i 2 olika driftsfall. Gärna separera hushållsel från drift av värmesystemet på separata rader. Därefter kan man matematiskt stryka allt som är konstant i båda fallen för att förekla översikten och lägga in kostnaderna en graf så man ser hur investeringskostnad och driftskostnad ser ut över tid.
Det trixiga är egentligen hur man ställer sig till rörliga priser, både priset för ved, pellets, olja och el varierar över tid så man kanske bör räkna på olika abonnemangstyper för elpris. Kvartspris eller fast pris på elen. Nätdelen och skatten är ju trots allt ganska konstant per kWh.
Jag har för december:
Överföringsavgift: 6,25 öre/kWh
Energiskatt: 54,88 öre/kWh
Snitt spotpris SE3: 65,34 öre/kWh
Rörlig kostnad: 5,27 öre/kWh
Påslag spotpris: 2,5 öre/kWh
Elcertifikat: 1,75 öre/kWh
Totalt rörligt: 175,99 öre/kWh
Månadsavgift elnät 365:-/mån
*Effektavgift elnät 81,25 sek/kW, mån
Månadsavgift elhandel: 22,94:-/mån
Effektavgiften kan påverkas, för mig var det blandat mellan färmepumpen/FTX och matlagning som alla låg och tickade på ~2kW. Sen kom en elbil och la ribban högre.
Din överföringsavigt är ju rena skämtet, min är drygt 63 öre exkl moms.
Det har du rätt i. Men det blir ju inte 3kr/kWh man ska använda för att räkna ut lönsamheten i en värmepump kontra pellets (som redan påpekats ovan).S Spopas skrev:Din fasta kostnad ligger kvar oavsett om du förbrukar 100kWh i månaden eller 10000. Blir enorm skillnad om du räknar med den i din rörlig kostnad då.
Min senaste faktura från Eon är
elöverföring - 24,56 öre
Energiskatt - 43,9 öre
Moms på det på 25%
Totalt 85,575 öre/kWh + månadsavgiften på 591,25
Hade jag förbrukat enbart 100 kWh den månaden så hade jag hamnat på 6,76kr/kwh (absolut, det är den kostnaden jag hade, men varje ny kWh kostar inte 6,76kr efter detta, den kostar bara 85,57 öre)
Hade jag legat på en förbrukning på 5000kWh hade snittet landat på 0,974 kr.
Vilket är helt min poäng..K Kallens skrev:
Du kommer ha kvar den fasta kostnaden oavsett då du (förmodligen) inte går offgridd om du installerar vedpanna/pellets.
För att jämföra rätt måste man räkna på det rörliga på respektive förbrukning. Så om jag ska räkna på om det är värt för mig att byta mot ved/fjärrvärme kommer jag ha kvar fasta kostnaden för elnätet.
Men nu är detta långt från vad tråden handlar om så jag lägger ner nu.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Överföringsavgiften justerades ner vid införandet av effektavgift för ett år sedan.G Guzzen1 skrev:
Men man behöver då för mig ett COP på 2,2 för att nå samma förbrukningskostnad.
Sen får man se hur underhåll, sotning, livstid ser ut. Enligt min erfarenhet är det också betydligt mer fix och krångel med pellets än värmepump. Osäker på hur de kostnaderna ser ut, och eventuellt besvär.
Lite som när man ska väga in jobbet, motorsåg etc. med "gratis ved"
Abonnemangskostnaden kommer du inte ifrån även om du inte har värmepump.G Guzzen1 skrev:D
Oavsett så betalar du den fasta kostnaden och den är en kostnad för att få el till kåken och ska in i kalkylen.
Jag bor i SE 3 och har en tariff under 8000 kwh/,år. Om jag delar min årskostnad till nätbolaget med elkostnaden blir det dom siffrorna. Effektavgift inte införd ännu så det blir att se hur den påverkar, upp eller ner.
Om du kör en vp med cop 4 så kör jag samma energimängd för nästan samma pris, alltså nära nog ett nollsummespel per kwh i mitt elområde och samma nättariff. Om du får ut 4 kwh ur en så får jag ut nästan 4 kwh till samma pris.
Folk har ju en tendens att frisera verkligheten så att det känns bra för. Gå off grid så kommer du undan abonnemangskostnaden, alltså är den bara ett måste om du måste köpa elen, alltså en kostnad för densamma. Skulle jag vara självförsörjande på el, inte fan skulle jag betala för nättillgång, en totaltbonödig kostnad i så fall.
Jag skulle behöva elabbonemanget även om jag inte hade någon annan förbrukare än Tv och belysning.
Min el kostar ca 1,50 i snitt över året per kWh i SE3. Med ett COP på 4,5 som jag har så innebär det att för varje kWh värme jag får så betalar jag i snitt 33 öre. Det är mindre än hälften mot vad du betalar.
De hundralappar som du betalar varje månad i fast avgift för abonmenanget kan du inte räkna med i kalkylen för en värmepump. Då måste du ju räkna med dom i kalkylen för pelletspannan också eftersom den ju behöver el för att driva cirkulationspump mm. Men det förmodar jag att du inte gjort eftersom det är uppenbart orimligt.
Ska du räkna på besparingar eller fördyringar så måste du räkna på det som det blir skillnad på.
Byter du pellets mot värmepump så kan du räkna med pengarna som den extra elen till pumpen kostar vilket endast är de rörliga delarna av elkostnaden och den är ca 1,50 i SE3.
De fasta delarna är ju oförändrade.
Din kalkyl bygger på att det skulle bli dubbelt så dyrt för totalen på elräkningen om du förbrukar dubbelt så mycket el men så är det ju inte. Det är bara de rörliga delarna som fördubblas medans den fasta kostnaden är oförändrad.
Om jag har 600 kr i fast månadskostnad och gör slut på 1 kWh el så blir det en räkning på 601,50.
Gör jag istället slut på 1000 kWh el så skulle det med din logik kosta 1000 gånger mer. Dvs 601 000 kr.
Men så ser det inte ut. Totalkostnaden om man gör slut på 1000 kWh blir ju "bara" 2100. Dvs 3 ggr så hög.
Du kan inte moltiplicera de fasta delarna av räkningen helt enkelt. Det blir tokfel.
Om jagcfriserar siffror kan du inte räkna.Jarlingar skrev:
Jag vet vad jag betalat i nätkostnad och där ingår abonnemanget. Utslaget på året har jag betalat ca 3 kr/kwh i nätkostnad/kwh.
Brukar du räkna bort momsen när du köper mjölk?
Men som sagt, den som vill dra bort kostnader för att kalkylen ska stämma får göra det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Om vi vänder på resonemanget, om jag skulle hiva värmepumpen och installera en pelletspanna skulle min elräkning då bli 3-4kr/kWh som värmepumpen tuggade i sig billigare?
Nej det skulle den inte, den skulle bara bli 1-2kr/kWh billigare för att elabonnemanget blir inte billigare.
Nej det skulle den inte, den skulle bara bli 1-2kr/kWh billigare för att elabonnemanget blir inte billigare.
Har Eon SE4 Det har abonnemang 16 Amp under 8.000 kWh/år. Det blir lägre abonnemang avgift, med högre överföringsavgift.G Guzzen1 skrev:Om jagcfriserar siffror kan du inte räkna.
Jag vet vad jag betalat i nätkostnad och där ingår abonnemanget. Utslaget på året har jag betalat ca 3 kr/kwh i nätkostnad/kwh.
Men som sagt, den som vill dra bort kostnader för att kalkylen ska stämma får göra det.
Vi har LLVP, pellets o ved, inköp av el ca 3.600 kwh/år.
Lägger jag alle kostnader på inköpt el, så blir det ca 2,35 sek/kwh plus själva elen. På elhandeksavtal kör vi timpris som har varit gynnsamt 9 av 12 månader och har sparat 370 sek under 2025.
Utan abonnemang avgift är "overhead" ca 1.35 sek/kwh. (Överföringsavgift och energiskatt)
Jag räknar lite kort varje dag, vad som blir mäst ekonomisk: pellets eller värmepump. Under November och december var det väldigt få dagar, där det var billigare att värma huset med pellets. Nästan alla dagar och timmar var det billigare att köra med LLVP. Nu i januari har jag kört en större del med pellets.
Går bra att klippa elpris topparna under dagtid och kväll med pelletskamin.
Kör pellets från morgon till eftermiddagen. Sen blir det ved eldat kamin några timmar på kvällen och sen LLVP under natten.
Ligger kostnader för uppvärming med pellets och LLVP på samma nivå, har jag preferens på LLVP.
Du kan inte jämföra momsen på mjölk med den fasta avgiften för elabb.G Guzzen1 skrev:Om jagcfriserar siffror kan du inte räkna.
Köper du dubbelt så mycket mjölk så får du betala dubbelt så mycket moms eftersom moms är en procentsats på värdet av såld vara.
Ska du göra en vettig jämförelse mellan mjölkinköp och elabb så ska du i så fall jämföra den fasta avgiften för elabb med din fasta kostnad att ta dig till affären för att köpa mjölk. Exempelvis med bil eller kollektivtrafik.
Det blir ju inte dubbelt så dyrt att köra till affären bara för att du köper 2 liter mjölk istället för 1.
Eller dubblerar du bilkostnaden till affären om du köper 2 liter mjölk också.
Den fasta avgiften för abbonnemanget ändras inte om du byter från pelletspump till värmepump helt enkelt. Den har du ändå så länge du faktiskt har behov av el i huset och det har du eftersom du måste köra ciskulationspumpen för vämresystemet med el.
Ska du göra en korrekt beräkning måste du hålla isär fasta avgifter och rörliga avgifter och räkna på totalerna av dessa separat.
Exempel.
Pelletsvärme.
Elabb, 7200 kr/år (600/mån)
Elförbrujning cirkulationspump samt tomgångsström pelletspanna. (100 w totalt) 850 kWh om året vilket kostar 1300 om året i elkostnad.
Pelletsförbrukning 5 pallar om året. 20 000 kWh gånger 80 öre vilket blir 16 000.
Totalkostnad för värme och varmvatten för ett år blir då. 7200+1300+16000 = 24 500 kr.
Värmepump
Elabb. 7200 kr/år (600 kr/mån)
Elförbrukning värmepump (20 000 kWh med COP på ca 4) 5000 kWh vilket blir 7500 kr/år i elkostnad.(Värmepumpen räknar med den inbyggda cirkulationspumpen i sin COP beräkning så den förbrukningen är inräknad där)
Totalkostnad. 7200+7500 vilket blir 14 700 kr på ett år.
Dvs du skulle kunna spara 9 800 kr/år på att byta till värmepump med din förbrukning. Och då har jag räknat på en ganska dålig värmepump. I praktiken kan du räkna med ett COP på ca 4,5 från en modern värmepump.
Dessutom skulle du slippa hålla på med omaket att släpa 5 ton pellets in i huset vartenda år.
Var hittar man sådana prestandadsiffror. Är ju inte många tillverkare som publicerar siffror på vattenburna värmepumpar. Oftas bara ett COP värde vid en arbetspunkt, men inte vid olika laster och olika utetemperaturer eller brinetemperaturer. Jag har även tittat på eurovent, men även där är det glest med information for LVVP eller bergvärmepumpar.S steffo_b skrev:
Jag har kommit fram till, att för vårat hus är det ända som är rätt, är att testa. Testa, vilket värmesystem blir mäst ekonomisk vid vilken utetemperatur och vilket elpris.
Jag titta hur mycket drar värmepumpen nu, sen multiplicera jag med elpriset (inkl överföringsavgift och energiskatt). Sen vet jag hur mycket pellets går åt en dag, eller en timme. Sen är det bara jämföra.
Skulle jag bara räknar med ett COP värde utan att veta vilken last den blir, eller hur elpriset är i just den timmen (eller kvarten), är det för vårat hus bara teori. Det antyder för dåligt vid plusgrader och för bra för minusgrader. Inget slår en LLVP vid +6 grader.
Ska man vara petig så skall ju kostnaden för elnätet fördelas ut procentuellt på alla el-förbrukare, nu blir det ju värmesystemet som får ta hela den kostnaden.S steffo_b skrev:Ska du göra en korrekt beräkning måste du hålla isär fasta avgifter och rörliga avgifter och räkna på totalerna av dessa separat.
Exempel.
Pelletsvärme.
Elabb, 7200 kr/år (600/mån)
Elförbrujning cirkulationspump samt tomgångsström pelletspanna. (100 w totalt) 850 kWh om året vilket kostar 1300 om året i elkostnad.
Pelletsförbrukning 5 pallar om året. 20 000 kWh gånger 80 öre vilket blir 16 000.
Totalkostnad för värme och varmvatten för ett år blir då. 7200+1300+16000 = 24 500 kr.
Men det blir ändå billigare med värmepump än pellets.