V Vector skrev:
Vilka dagar är pellets billigare?
Säg den 20e Jan 2026 ?
Snitt spotpris var 1.75kr/kWh i SE3 då... Sen ska du på med övriga avifter och moms.
Pellets ligger enl mina beräknigar på 1.33kWh ... och om du har en äldre LVVP med en COP på 2.5 vid -10C så blir den värmen som VPn gör dyrare än pellets.

Och tittar man på enskilda timmar är det ganska ofta pellets blir billigare än en äldre VP.
 
  • Gilla
he-peter
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Säg den 20e Jan 2026 ?
Snitt spotpris var 1.75kr/kWh i SE3 då... Sen ska du på med övriga avifter och moms.
Pellets ligger enl mina beräknigar på 1.33kWh ... och om du har en äldre LVVP med en COP på 2.5 vid -10C så blir den värmen som VPn gör dyrare än pellets.

Och tittar man på enskilda timmar är det ganska ofta pellets blir billigare än en äldre VP.
Det där var en korkad fråga från mig, självklart det har med elpriset att göra också. Jag var mer inne på copvärdet på pumpen jämnfört med pelletspriset
 
  • Gilla
he-peter
  • Laddar…
Vi kompletterade våran pelletsanläggning med en LVVP hösten 2023, och den är alltså i drift för den tredje uppvärmningssäsongen.
Den är kopplad via en dubbel multitank och kan producera såväl värme som varmvatten.
En av orsakerna till installationen av LVVP var de kraftigt ökande pelletspriserna 2019-2022.

Prisutvecklingen på el för vår del ökade med 13% mellan 2024-2025 (förbrukning timpris + nät, men inga fasta kostnader).
Samtidigt så minskade pelletspriserna med ungefär lika mycket (eller snarare lite mer).
Så kalkylen för LVVP kontra pellets har definitivt försämrats det senaste året, till LVVP nackdel.

Vi har tyvärr också ett värmesystem som kräver lite högre framledningstemperaturer, vilket ger LVVP sämre förutsättningar också.

Jag loggade systemen i detalj en kall vecka i november 2025, och med elpriser uppåt 3,50 kr/kWh (rent timpris inkl moms) så blev pellets billigare redan vid några få minusgrader.

Så här rullar pellets för tillfället också
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
S
H he-peter skrev:
Var hittar man sådana prestandadsiffror. Är ju inte många tillverkare som publicerar siffror på vattenburna värmepumpar. Oftas bara ett COP värde vid en arbetspunkt, men inte vid olika laster och olika utetemperaturer eller brinetemperaturer. Jag har även tittat på eurovent, men även där är det glest med information for LVVP eller bergvärmepumpar.

Jag har kommit fram till, att för vårat hus är det ända som är rätt, är att testa. Testa, vilket värmesystem blir mäst ekonomisk vid vilken utetemperatur och vilket elpris.

Jag titta hur mycket drar värmepumpen nu, sen multiplicera jag med elpriset (inkl överföringsavgift och energiskatt). Sen vet jag hur mycket pellets går åt en dag, eller en timme. Sen är det bara jämföra.

Skulle jag bara räknar med ett COP värde utan att veta vilken last den blir, eller hur elpriset är i just den timmen (eller kvarten), är det för vårat hus bara teori. Det antyder för dåligt vid plusgrader och för bra för minusgrader. Inget slår en LLVP vid +6 grader.
COp värde anges för alal värmepumpar. tidigare angavs det som COP 0/30 exempelvis. Numera anger man det som SCOP vilket skall vara ett COP värde för värmeproduktionen under ett normalår. Sen kan man i praktiken sällan få riktigt så bra siffror men ett COP på över 4 är inga problem att hitta. Det klarar nästan alla värmepumpar jag kollat på.
 
S
H he-peter skrev:
Till ex 5., 12. och 19. Jan.
Så du menar att du bara ska värma huset de dagarna då???
Det verkar helsnurrigt.

Du vill ju värma huset hela vintern vilket betyder att du måste räkna ut kostnaden för hela vintern.
Det görs lämpligast genom att räkna på vad snittet på elpriserna varit eller förväntas vara.
För SE3 så är snittpriset senaste året ca 1,50 inklusive överföringsavgift, energiskatt och spotpris. Om du har Eon som leverantör och nätägare.

Det innebär att i snitt så kostar varje kW värme in i huset med en värmepump ca 30 öre. Det är bra mycket billigare än pellets.
 
S steffo_b skrev:
Så du menar att du bara ska värma huset de dagarna då???
Det verkar helsnurrigt.

Du vill ju värma huset hela vintern vilket betyder att du måste räkna ut kostnaden för hela vintern.
Det görs lämpligast genom att räkna på vad snittet på elpriserna varit eller förväntas vara.
För SE3 så är snittpriset senaste året ca 1,50 inklusive överföringsavgift, energiskatt och spotpris. Om du har Eon som leverantör och nätägare.

Det innebär att i snitt så kostar varje kW värme in i huset med en värmepump ca 30 öre. Det är bra mycket billigare än pellets.
Fast det blir ju inte heller rätt.
Effektbehovet är ju inte konstant.
Som verkligheten ser ut är ju effektbehovet som högst när elpriserna är som högst..
 
S steffo_b skrev:
Så du menar att du bara ska värma huset de dagarna då???
Det verkar helsnurrigt.

Du vill ju värma huset hela vintern vilket betyder att du måste räkna ut kostnaden för hela vintern.
Som jag skrev lite längre upp, jag väljer det alternativet som är billigast. Vissa dagar eller timmar är det pelletskamin andra dagar är det LLVP.

Visserligen värme jag huset hela vintern. Kör nattsänkning som funkar bättre med pellets än med värmepump.

Jag är mycket medveten om vad det kostar och väljer billigaste alternativet med hänsyn till miljön och arbetsinsats. Och just partiklar och rengöring och plock har ju pellets mot sig.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Som verkligheten ser ut är ju effektbehovet som högst när elpriserna är som högst..
Exakt!
 
S steffo_b skrev:
För SE3 så är snittpriset senaste året ca 1,50 inklusive överföringsavgift, energiskatt och spotpris.
Tyvärr lite dyrare här. Överföringsavgift och energiskatt tillsammans ligger på ca 1,34 kr. Sen kommer spotpris ovan på.
 
S steffo_b skrev:
Numera anger man det som SCOP vilket skall vara ett COP värde för värmeproduktionen under ett normalår.
Att titta på SCOP är ju som att titta på förbrukning vid blandad körning. Kan passar bra. Men kan också vara fel för just mig. Kör jag mycket med släp på länsväg, eller enbart i stan.

Vid SCOP beräkning kan en värmepump kompensera dålig prestanda vid låga temperaturer med bra värde vid varma utetemperaturer, speciellt om SCOP anges vid medelklimat.
 
S
GoForIt GoForIt skrev:
Fast det blir ju inte heller rätt.
Effektbehovet är ju inte konstant.
Som verkligheten ser ut är ju effektbehovet som högst när elpriserna är som högst..
Nu har ju jag faktiskt gjort uträkningar där jag viktat elpriset mot min förbrukning så att priset under sommarmånaderna får nästan ingen betydelse och priset under vintermånaderna får väldigt stor betydelse. Men det får inte så stor påverkan som man kan tro. Oviktat medelvärde gav ca 1,46. Viktat efter förbrukningen så blev det 1,55 kr/kWh.
 
S
H he-peter skrev:
Som jag skrev lite längre upp, jag väljer det alternativet som är billigast. Vissa dagar eller timmar är det pelletskamin andra dagar är det LLVP.

Visserligen värme jag huset hela vintern. Kör nattsänkning som funkar bättre med pellets än med värmepump.

Jag är mycket medveten om vad det kostar och väljer billigaste alternativet med hänsyn till miljön och arbetsinsats. Och just partiklar och rengöring och plock har ju pellets mot sig.
Ok. du menar att du har både en pelletspanna och en värmepump. Då fattar jag. Då kan man ju välja det alternativ som just för dagen är mest fördelaktigt ekonomiskt. Men då har man å andra sidan investerat både i en pelletspanna och en värmepump vilket ger dubbel investeringskostnad.
 
S steffo_b skrev:
Ok. du menar att du har både en pelletspanna och en värmepump. Då fattar jag. Då kan man ju välja det alternativ som just för dagen är mest fördelaktigt ekonomiskt. Men då har man å andra sidan investerat både i en pelletspanna och en värmepump vilket ger dubbel investeringskostnad.
Luftburen. Pelletskamin och ett antal LLVPar. Sen eldar vi en hel del i braskamin.

Ja investeringen, är ju nackdelen med att har flera system. Men för våran del skulle jag nog göra det på samma vis igen.

Bara värmepumpsberedaren tror jag att den inte var det bästa man kan göra med pengarna. Är nog bättre att har vanlig vvb och timpris styra den.
 
K
H he-peter skrev:
Luftburen. Pelletskamin och ett antal LLVPar. Sen eldar vi en hel del i braskamin.
Hur mångs LLVPar har du? Jag har varit inne på att komplettera med en LLVP men detta främst för att kunna värma huset då jag är bortrest - misstänker att jag kommet dra mig för att köra den då jag är hemma. Pelletskaminen drar 2 pallar/år och täcker husets behov - bortsett från få kalla januaridagar (jag vill ha en bra bit över 20°) -. Sätter ner kaminen när jag går och lägger mig. Sätter in en vedkamin i sommar för just dessa kalla dagar. Varmvattnet körs på el men drar lite då jag duschar mycket kort. Mitt hus är litet.

Men har du någon aning om vad LLVP drar/år/kWh - ?
 
yonna yonna skrev:
K

Hur mångs LLVPar har du? Jag har varit inne på att komplettera med en LLVP men detta främst för att kunna värma huset då jag är bortrest - misstänker att jag kommet dra mig för att köra den då jag är hemma. Pelletskaminen drar 2 pallar/år och täcker husets behov - bortsett från få kalla januaridagar (jag vill ha en bra bit över 20°) -. Sätter ner kaminen när jag går och lägger mig. Sätter in en vedkamin i sommar för just dessa kalla dagar. Varmvattnet körs på el men drar lite då jag duschar mycket kort. Mitt hus är litet.

Men har du någon aning om vad LLVP drar/år/kWh - ?
Vi bor på 220m2.

Jag har en bra LLVP central placerad i hallen. Den kan värma hela huset. Sen kom jag över några enklare LLVP som vi satte i några rum (köket och allrum) för att får jämnare värme och höja komforten.

Den central placerade LLVP går i fläktläge i princip hela tiden och drar runt värmen i hela huset. Framförallt när vi eldar blir det bra värmespridning pga den.

2 pallar med pellets har ca 7.900 kwh energi i sig. Med 90% verkningsgrad vilket en pelletskamin har, blir det ca 7.200kwh av värme. Nu brukar man räkna med det så kallad SCOP av en LLVP som brukar ligga på runt 5. Då skulle man hamnar på ca 1.500 kwh i el, som en LLVP skulle drar, om den gör hela jobbet och du inte använder pellets alls.

Men den där beräkningen stämmer inte alls för vårat hus. Det är nämligen så, att värmepumpen drar betydligt mer. Hos oss skulle den drar 600 till 800 kwh per vintermånad. Bara det 3 månader December till February inklusive skulle den säkert drar mellan 1.800 och 2.000 kwh.

Vid -5 utetemperatur och 3kW värmeeffekt drar min LLVP ca 700W (ca 17kwh/dygn). Vid +6 och 2kw värmeeffekt drar det ca 350W. (ca 8kwh/dygn).

LLVP är väldigt effektiva vid plusgrader. +5 och varmare. Då finns det inget bättre.

Jag tycker man skall ha en LLVP. Det är väldigt effektiva. Men jag tycker också, att man skall har en vedeldad kamin.

Betala man 70kr för en säck pellets, så är det lika med 700kr för kubikmetern sjäpt björkved. Och då är pellets ink hemleverans.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.