S
H he-peter skrev:
Luftburen. Pelletskamin och ett antal LLVPar. Sen eldar vi en hel del i braskamin.

Ja investeringen, är ju nackdelen med att har flera system. Men för våran del skulle jag nog göra det på samma vis igen.

Bara värmepumpsberedaren tror jag att den inte var det bästa man kan göra med pengarna. Är nog bättre att har vanlig vvb och timpris styra den.
Ja. Det är klart att det kan vara lite opraktiskt att ha flera system. Speciellt om det är så att man som du har en pelletskamin och flera LLVP som man ska ställa om när elpriserna ändras.
Det är jag inte säker på att jag orkat med.
Däremot har jag funderat på den typen av lösning ur perspektivet att ha en backup om det blir längre strömavbrott och är kallt ute.
Jag har dock funderat mer i banorna att byta ut nuvarande kamininsats mot en vattenmantlad och koppla till värmesystemet för att sprida värmen i hela huset istället för att få 26 grader i vardagsrummet och nästintill oförändrat i övriga rum. Den skulle ju då kunna använda för att värma vatten till golvvärmen om det blir strömavbrott så länge man bara har en cirkulationspump som man kan strömförsörja med en UPS eller liknande.

I nuläget är sådana planer dock på is eftersom det finns massor med andra hål att stoppa pengar i. (hus från 68 med nästintill obefintligt underhåll och renovering under åtminstone de senaste 25 åren.)

Vad gäller beredaren så ska du inte vara så säker på att värmepumpsberedaren var dålig att köpa.
Skatter och överföringsavgifter är en rätt stor del av elkostnaden.
Jag hade faktiskt en diskussion med en person som hade just vanlig VVB och tidsstyrde den till de 4 billigaste timmarna varje dygn och menade att det var bättre än en värmepump.
Slutsatsen var att mitt snittpris (rörligt månadspris) var ca 1,50 medans hans snittpris inklusive alla avgifter låg på ca 1,20-1,30.
Dvs han köpte elen bara 20-30 öre billigare per kWh men förbrukade 3 ggr mer el för samma mängd varmvatten. Till och med lite högre eftersom han körde värmning till 70 grader för att det inte skulle hinna tappa så mycket värme mellan uppvärmning och användning av varmvatten.
Jag har för mig att min uträkning sade att en värmepumpsberedare hade betalat sig inom 5-8 år beroende på hur mycket man förbrukar i varmvatten. Dessutom har ju en vanlig beredare inte några smartfunktioner utan du måste bygga dom själv. En värmepumpsberedare har vanligen funktioner för att styra varmvattenproduktionen för att hålla nere priserna inbyggt.

En vanlig beredare som tiddstyrs blir lönsam jämfört med en värmepumpsberedare bara om du kan köpa el när spotpriset är 0 (du betalar bara elskatt och överföring) och du jämför med någon som kör till ett månadspris som ligger på över 3 kr inklusive elskatt och överföring.
Och det är inte sant....ännu. Om tyskland ställer till det lite mer med sin elproduktion så dom driver upp våra priser ytterligare kan det kanske bli lönsamt i framtiden men jag är tveksam.

så det är i normalfallet mycket mer ekonomiskt att kör med värmepumpsberedare och det går inte med tidsstyrning till billiga timmar att hämta hem i elpris det du förlorar i effektivitet.
 
S steffo_b skrev:
Ja. Det är klart att det kan vara lite opraktiskt att ha flera system. Speciellt om det är så att man som du har en pelletskamin och flera LLVP som man ska ställa om när elpriserna ändras.
Det är jag inte säker på att jag orkat med.
Däremot har jag funderat på den typen av lösning ur perspektivet att ha en backup om det blir längre strömavbrott och är kallt ute.
Jag har dock funderat mer i banorna att byta ut nuvarande kamininsats mot en vattenmantlad och koppla till värmesystemet för att sprida värmen i hela huset istället för att få 26 grader i vardagsrummet och nästintill oförändrat i övriga rum. Den skulle ju då kunna använda för att värma vatten till golvvärmen om det blir strömavbrott så länge man bara har en cirkulationspump som man kan strömförsörja med en UPS eller liknande.

I nuläget är sådana planer dock på is eftersom det finns massor med andra hål att stoppa pengar i. (hus från 68 med nästintill obefintligt underhåll och renovering under åtminstone de senaste 25 åren.)

Vad gäller beredaren så ska du inte vara så säker på att värmepumpsberedaren var dålig att köpa.
Skatter och överföringsavgifter är en rätt stor del av elkostnaden.
Jag hade faktiskt en diskussion med en person som hade just vanlig VVB och tidsstyrde den till de 4 billigaste timmarna varje dygn och menade att det var bättre än en värmepump.
Slutsatsen var att mitt snittpris (rörligt månadspris) var ca 1,50 medans hans snittpris inklusive alla avgifter låg på ca 1,20-1,30.
Dvs han köpte elen bara 20-30 öre billigare per kWh men förbrukade 3 ggr mer el för samma mängd varmvatten. Till och med lite högre eftersom han körde värmning till 70 grader för att det inte skulle hinna tappa så mycket värme mellan uppvärmning och användning av varmvatten.
Jag har för mig att min uträkning sade att en värmepumpsberedare hade betalat sig inom 5-8 år beroende på hur mycket man förbrukar i varmvatten. Dessutom har ju en vanlig beredare inte några smartfunktioner utan du måste bygga dom själv. En värmepumpsberedare har vanligen funktioner för att styra varmvattenproduktionen för att hålla nere priserna inbyggt.

En vanlig beredare som tiddstyrs blir lönsam jämfört med en värmepumpsberedare bara om du kan köpa el när spotpriset är 0 (du betalar bara elskatt och överföring) och du jämför med någon som kör till ett månadspris som ligger på över 3 kr inklusive elskatt och överföring.
Och det är inte sant....ännu. Om tyskland ställer till det lite mer med sin elproduktion så dom driver upp våra priser ytterligare kan det kanske bli lönsamt i framtiden men jag är tveksam.

så det är i normalfallet mycket mer ekonomiskt att kör med värmepumpsberedare och det går inte med tidsstyrning till billiga timmar att hämta hem i elpris det du förlorar i effektivitet.
Hehe, ... Der blir ett rätt naturligt flöde att byta mellan värmesystem. Jag brukar säga, att det är mindre tryckande på knappar än att sätta igång TVn och byta kanal under en kväll.

Har även rätt mycket solpaneler, så varmvatten körs med noll inköp Mai till September. Skulle tror, även halva April och halva Oktober. Nu har jag ju den och är nöjd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.