Vi är 3.
Jag tim, en akassa, 3e fast

Sammanlagd inkomst 37.000kr.

Inte mycket jag vet, men ska lätt räcka till 2milj.

Det jag mest tänker på hur vi ska framföra det, mejl eller telefon? Är det småprat via telefon först? Innan the real deal.

Bara 2 av oss bor tsm för tillfället.
Ingen kontantinsats, men månadsavgiften blir ändå billigare än lägenhet med blanco lån.

Ditt inlägg är lite otydligt men jag antar att det är ett lånelöfte från en bank du vill ansöka om. Detta brukar de kunna göra per telefon och går snabbt. Se till att ha alla siffror redo, inkomster, skulder, tillgångar.

Men det bästa intrycket görs väl om man gör ett personligt besök eller......?:)

Lånelöfte är rutinärende för banken så det tas enkelt via telefon. Men om man vill kan man såklart gå till ett bankkontor.

Självklart kan man ringa om det. Dock skulle jag tro att i detta fall, när du går på timmar och en är arbetslös, kommer banken behöva frångå sina regler för utlåning, varför det kan vara klokt att boka in en tid för att gå igenom situationen och hoppas på att kunna få okej i alla fall!

Jag tycker 2 miljoner är ganska mycket att låna även för 3 personer om den sammanlagda bruttoinkomsten bara är 37000:-.

Ni ska bo alla 3 tillsammans sen?

/ATW

ejeras skrev:
Självklart kan man ringa om det. Dock skulle jag tro att i detta fall, när du går på timmar och en är arbetslös, kommer banken behöva frångå sina regler för utlåning, varför det kan vara klokt att boka in en tid för att gå igenom situationen och hoppas på att kunna få okej i alla fall!
Precis, tänkte något i den stilen.
Jobb är där gott om men fast blir man inte utan utbildning.

ArneTW skrev:
Jag tycker 2 miljoner är ganska mycket att låna även för 3 personer om den sammanlagda bruttoinkomsten bara är 37000:-.

Ni ska bo alla 3 tillsammans sen?

/ATW
Precis, vi har en sammanlagd hyra på 12000kr nu, så förutsatt att vi ej tänkt bli hemlösa så är det max hyran som borde kunna bli godkänt.

Dock har vi 2 barn, 6mån och 6 år därav husköp är av intresse.

Dock kollat på hus 1,4-1,6 milj och ger ca 7000kr i hyra, efter blanco lån 6000kr och borde klara en räntehöjning lätt.

Tänkt amortera av på 30-40år ist

Vissa banker had tidigare en schablon på max 4 x bruttoårsinkomst och då blir lånetak 1,75mio, vet inte hur de räknar idag.

Vi fick supersnabbt svar via webben i Nordea, verkar som de har/hade bra bemanning där. Sen var vi inte så nöjda med servicenivån efter vi fick lånet men det är en annan sak...

Ska alla 3 :eek: stå som ägare på huset med?

Skadar aldrig att ringa och kolla.

Själv är jag tveksam att du kommer få lånelöfte på 2 miljoner under de förutsättningarna, med bara en fast inkomst.

Då vi köpte hus förra vintern. Påverkade timanställning summan vi kunde låna betänkligt. Mer än vi kunde gissat, mer än 'räkna på lånelöfte' sidor på nätet spottade ut.
När det kom till kritan, efter som jag då var timanställd med varierande inkomst snarare än fast lön, räknades min inkomst som vad jag skulle få om jag gick på mini-belopp från a-kassan. Snarare än vad jag faktiskt fick i lönekuvertet var månad.

Detta trots att vi hade kontant insats insparad och sittande på banken.

Så, ja. Dystergöken har talat. Antar jag. :P

Redigerat:
Jonny Carlberg skrev:
Dock kollat på hus 1,4-1,6 milj och ger ca 7000kr i hyra, efter blanco lån 6000kr och borde klara en räntehöjning lätt.
Hyra? Man betalar ingen fast hyra. Man betalar vad det kostar och det kan variera VÄLDIGT mycket över tid och mellan årstiderna. Förutom ränta + amortering skall ni ju betala driften (värme, vatten, försäkring, sophämtning, hushållsel, osv.)

Ni köper ett hus, med allt vad det innebär. Lagfarter, pantbrev, årlig fastighetsskatt, renoveringar. Har ni tagit höjd för allt detta?

I all välmening: Jag tycker att 37000:- brutto låter i minsta laget för ett huslån på runt 2 millar. I synnerhet om det finns två barn med i bilden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.