T
S sonabr4000 skrev:
Inte meningen att "hacka" men kan inte svälja vilka glädjekalkyler som helst. Jag jobbar själv med ved från egen skog vet att om man är ärlig mot sig själv så ligger det helt andra kostnader förutom dieseln, bensinen och oljan. T.ex. Inköp, underhåll och reparation av maskiner. Sen finns det dom som skaffar maskiner och ljuger för sig själva att de behövdes även till annat....
Vad beträffar gym så är det ingen utgift jag sparar pga vedarbete. Är man inte rädd för att röra på sig i dagliga livet behöver man inget gym.
Jag ljuger inte för mig själv, jag har maskinerna till annat så bonus att ha dom och kunna nyttja till veden. Självklart kostar en vedmaskin för mycket om man kamineldar. Du jobbar med ved och det är en annan sak för då har du investerat i maskiner avsedda för ändamålet. Kan inte jämföras med komplementeldning och dess småskaliga behov av ved. Du kan inte generalisera som du gör

T
S sonabr4000 skrev:
Tycker inte att det är så jobbigt, bara man inser vad man håller på med och inte inbillar sig en massa självbedrägerier.
Har jobbat med ved i mer än 40 år och har varken behov av att lura mig själv eller förneka fakta.
Bara som exempel "sparar in gymkort" - ett av de lägst stående argument jag hört...
Gymkortet, vad är det för korkat i det? Har man ett stillasittande jobb är det ju givet att vedköret innebär en besparing att inte behöva gå på gymmet dom dagarna man pysslar den. Sluta trolla nu och bara sitta och dissa

• Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
S
T Träkåk skrev:
Jag ljuger inte för mig själv, jag har maskinerna till annat så bonus att ha dom och kunna nyttja till veden. Självklart kostar en vedmaskin för mycket om man kamineldar. Du jobbar med ved och det är en annan sak för då har du investerat i maskiner avsedda för ändamålet. Kan inte jämföras med komplementeldning och dess småskaliga behov av ved. Du kan inte generalisera som du gör
Jag generaliserar inte utan reagerar bara emot den fanatism som utstrålas över hur fantastiskt "gratis" egenproducerad ved är.
Släpper detta.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
T
S sonabr4000 skrev:
Jag generaliserar inte utan reagerar bara emot den fanatism som utstrålas över hur fantastiskt "gratis" egenproducerad ved är.
Släpper detta.
Gör det

• Gilla
  • Haha
reez och 1 till
  • Laddar…
När jag bor på hotel så har jag både "gratis frukost och wifi". Det påstår hotellen i varje fall. Och inte att det ingår i priset.;)

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
När jag bor på hotel så har jag både "gratis frukost och wifi". Det påstår hotellen i varje fall. Och inte att det ingår i priset.;)
Dessutom gratis parkering

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L L A Axelsson skrev:
Om man då är positiv till vedeldning är valet lätt och lönsammast är att elda upp veden själv.
Ja, men nu handlade det om veden kunde vara gratis. Om man missar en inkomst om 800:- för att man istället eldar upp veden själv så är det ju en slags kostnad i form av utebliven intäkt.

Jag fick faktiskt gratis ved för några år sedan. Fick frakta veden själv i hyrd kärra efterbilen. Det var typ 10 kbm staplad ved. Tror att kostnaderna blev såpass att det nästan blev normalpris för veden i slutändan. Det var typ 3 mil enkel väg och en släpkärra efter bil får/kan inte lastas speciellt tungt..

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A
T Träkåk skrev:
Gymkortet, vad är det för korkat i det? Har man ett stillasittande jobb är det ju givet att vedköret innebär en besparing att inte behöva gå på gymmet dom dagarna man pysslar den. Sluta trolla nu och bara sitta och dissa
Men är det inte trollning med tanke på att säkert bara 5-10% betalar hutlösa pengar för ett gym? =)

Men sen är det ju såklart skitsnack om att man sparar ett gymkort om man nu gillar att lyfta tyngder för det kostar ju mellan 2-10 tusen om året. Och ett par dagars slit med lite ved gör varken till eller från om man inte gör det varannan dag året om =)

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Eget arbete med egen ved är fritt från moms och inkomstskatt och en massa andra avdrag som kommer på intjänade pengar så det behöver inte vara så väldigt hög timpenning för att bli lönsamt.

Traktorn och vinschen och skogskärran kostar en del i underhåll men avskrivningstiden är minst 60 år och de gör nyttas med annat också. I år har jag till exempel 5 traktorlass stockar som skall sågas och två och ett halvt traktorlass klenstock som skall barkas till rundtimmer.

Motorsågen var dyr i inköp och slits ut på ett par årtionden men den använder jag också i arbetet.

Det är vedklyvaren och vedkapen och bränslat som är kostnader som helt och hållet läggs på veden förutom arbetet.

Genom att elda med egen lokalproducerad ved sparar man på miljön och minskar risken för samhällskriser och minskar finansieringen till Putins erövringskrig. Det är inte så illa det!

• Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
S
Rkarlsson skrev:
Men är det inte trollning med tanke på att säkert bara 5-10% betalar hutlösa pengar för ett gym? =)

Men sen är det ju såklart skitsnack om att man sparar ett gymkort om man nu gillar att lyfta tyngder för det kostar ju mellan 2-10 tusen om året. Och ett par dagars slit med lite ved gör varken till eller från om man inte gör det varannan dag året om =)
Ett par dagars slut med lite ved...? :crysmile:
Då handlar det bara om nån sorts nöjeseldning..

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, men nu handlade det om veden kunde vara gratis. Om man missar en inkomst om 800:- för att man istället eldar upp veden själv så är det ju en slags kostnad i form av utebliven intäkt.

Jag fick faktiskt gratis ved för några år sedan. Fick frakta veden själv i hyrd kärra efterbilen. Det var typ 10 kbm staplad ved. Tror att kostnaderna blev såpass att det nästan blev normalpris för veden i slutändan. Det var typ 3 mil enkel väg och en släpkärra efter bil får/kan inte lastas speciellt tungt..
Med den logiken skall de som tex odlar grönsaker för eget behov hellre sälja dessa på marknaden i stället för att äta upp grönsakerna själv, för att det är en kostnad annars i form av utebliven intäkt?
Nu vill jag allt påstå att kamrersskapet har tagits till nya nivåer. ;)

Redigerat:
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
A
S sonabr4000 skrev:
Ett par dagars slut med lite ved...? :crysmile:
Då handlar det bara om nån sorts nöjeseldning..
Nu eldar jag bara med kamin för lite extra tillskott men en kväll att lägga in i bon.

Grannen eldar för både vatten och värme och visst fyller han på nån gång per år men det är ju inte varannan dag han håller på med det ändå.
Såklart är det hugget =) Vi äger inga skogar.

När farsan beställde stock så tog det väl ca 2-3 veckor att såga och klyva sen var det klart. Efter jobbet hobby typ.

Veden i sig är ju igen jättekostnad. Här i mellansverige skulle jag sälja rundvirke för ved ca 100 kr / m3 motsvarande travat för då kan jag blanda löv, torrgran, gallringsvirke. Vid väg.

Behöver ca 25 m3 travat till ett hus ca 150 m2. Så 2500 kr i virkesvärde

Vad ska man tro sen en vecka att hugga det två veckor att såga det/ förvaring.

Sen blir det ju en del saker som är svåra att räkna på tex när jag hugger och kör ut ska det ju fördelas på skogsskötselkontot med. Men säg ca 4 timmar med traktor då å 750kr h

Sen har man en vedklyv, vedsåg för ca 20000 som räcker i 40 år så säg 500kr per år.

En panna för ca 1000 kr / år.

Enligt vattenfall ca 25000 kw/h på direktverkande el å vaddå nuförtiden med alla avgifter och variationer 2 kr /kWh

Såsumma ved 2500+3000+1500 så 7000kr. (50000-7000)/120= 358 kr/h

Men jag har bergvärme ca 200000 i installationskostnad utslaget på säg 30 år , 6700 kr / år. El ca 1/3 av 25000 =8000. Nu förenklar jag och stryker kostnader veden mot installation värmepump. 8000x2 kr =16000. På mina gissade 120 h 16000/120 =133kr /h efter skatt. Motsvarar en lön på ca 31000 före skatt

Då har jag utelämnat tiden att bära in ved och elda, bära ut aska, bygga muren och sotning. Där vill man gärna göra det bekvämt för sig. Och allmänt förenklat kanske är 2 kr kw/h väl högt men allvarligt hur många tror på sänkta elpriser framöver. Om man sedan tycker är lönande är frivilligt och sätt in siffror som passar dig.

• Gilla
Matte001
  • Laddar…
A
V Vardon skrev:
Veden i sig är ju igen jättekostnad. Här i mellansverige skulle jag sälja rundvirke för ved ca 100 kr / m3 motsvarande travat för då kan jag blanda löv, torrgran, gallringsvirke. Vid väg.

Behöver ca 25 m3 travat till ett hus ca 150 m2. Så 2500 kr i virkesvärde

Vad ska man tro sen en vecka att hugga det två veckor att såga det/ förvaring.

Sen blir det ju en del saker som är svåra att räkna på tex när jag hugger och kör ut ska det ju fördelas på skogsskötselkontot med. Men säg ca 4 timmar med traktor då å 750kr h

Sen har man en vedklyv, vedsåg för ca 20000 som räcker i 40 år så säg 500kr per år.

En panna för ca 1000 kr / år.

Enligt vattenfall ca 25000 kw/h på direktverkande el å vaddå nuförtiden med alla avgifter och variationer 2 kr /kWh

Såsumma ved 2500+3000+1500 så 7000kr. (50000-7000)/120= 358 kr/h

Men jag har bergvärme ca 200000 i installationskostnad utslaget på säg 30 år , 6700 kr / år. El ca 1/3 av 25000 =8000. Nu förenklar jag och stryker kostnader veden mot installation värmepump. 8000x2 kr =16000. På mina gissade 120 h 16000/120 =133kr /h efter skatt. Motsvarar en lön på ca 31000 före skatt

Då har jag utelämnat tiden att bära in ved och elda, bära ut aska, bygga muren och sotning. Där vill man gärna göra det bekvämt för sig. Och allmänt förenklat kanske är 2 kr kw/h väl högt men allvarligt hur många tror på sänkta elpriser framöver. Om man sedan tycker är lönande är frivilligt och sätt in siffror som passar dig.
Har man direktverkade elradiator lönar det sig utan tvekan att sätta in kamin och en bra varmvattenberedare.
Så gjorde farsan och han har sparat mycket pengar sedan han började. I reda pengar har jag ingen aning.
Han har fortfarande direktverkande radiatorer i huset men de har inte varit igång mer än när det varit mot -20 grader, och hur ofta är det de i skåne =) (aldrig)

2kr kwh är lågt räknat för oss med rörligt nu.

F
H heimlaga skrev:
Eget arbete med egen ved är fritt från moms och inkomstskatt och en massa andra avdrag som kommer på intjänade pengar så det behöver inte vara så väldigt hög timpenning för att bli lönsamt.

Traktorn och vinschen och skogskärran kostar en del i underhåll men avskrivningstiden är minst 60 år och de gör nyttas med annat också. I år har jag till exempel 5 traktorlass stockar som skall sågas och två och ett halvt traktorlass klenstock som skall barkas till rundtimmer.

Motorsågen var dyr i inköp och slits ut på ett par årtionden men den använder jag också i arbetet.

Det är vedklyvaren och vedkapen och bränslat som är kostnader som helt och hållet läggs på veden förutom arbetet.

Genom att elda med egen lokalproducerad ved sparar man på miljön och minskar risken för samhällskriser och minskar finansieringen till Putins erövringskrig. Det är inte så illa det!
Instämmer i att vedeldning kan vara bra som backup/reserv men, det är nog väldigt delade meningar på om man "spar på miljön". Vedeldning är t.o.m. förbjuden i vissa områden pga utsläppen mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.