T
Ska såga och klyva min kaminved för nästa säsong nu i påsk och slipper gå på gymmet. Träden är gratis. Motorsåg måste jag ha för att såga mig ut till Allmänn väg när det går ner vindfällen ändå. Traktor har jag till annat ändå. En begad vedklyv, lite bränsle, nån sågkedja och lite el 4 dar under påsken samt nån dag fälla och aptera vintertid och sen ett antal kvällar att stapla veden. "Gratis" och rena hälsokuren för kropp och knopp och otroligt skön komplementvärme under en hel säsong, samt tack vare låg grundvärme från centralvärmesystemet, en rejäl ekonomisk besparing tack vare sparad energi. Att däremot ställa ner centralvärmen under nätter och arbetstid för att sen boosta hela kåken för de få timmar man är hemma och vaken, ger inte dom förtjänsterna. Stödelda med egen ved är givet för mig rent ekonomiskt, och ren livskvalitet.

A
Nissens Nissens skrev:
Vad nu det har med ved att göra. Det är nog inte många som ser ved som en hobby…
En lite avlägsen granne har sådana här vedstaplar. 3 st på sin tomt.
Man måste älska vet om man lavar så. Han beställer bara stock med så han jobbar med ved året runt :P

R.e7e1a39b5d5eb281f7cdcd1d8d461dea

• Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
T
Rkarlsson skrev:
Man måste älska vet om man lavar så. Han beställer bara stock med så han jobbar med ved året runt :p

[bild]
Vackert

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S
Rkarlsson skrev:
Man måste älska vet om man lavar så. Han beställer bara stock med så han jobbar med ved året runt :p

[bild]
Ja, det finns ju olika intressen...

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
S sonabr4000 skrev:
Ja, det finns ju olika intressen...
Ja det är ett av hans intressen. Har hållt på så länge jag levt. Om han inte hade gillat veden så hade han nog bytt uppvärmning =)

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
S
A ArneTW skrev:
Finns nog ingen vedeldare som inte vet exakt vad kostnaden är när sista veden för nästa års eldning läggs på stapeln.

Kan nog bara slås av ögonblicket när sista balen hö slängs upp på höskullen.

Men du kanske vet bättre?

vad kostade gymkortet nu? hade du inte tjänat mer om du var på jobbet istället?

/ATW
Ingen aning om vad gymkort kostar - har aldrig haft nåt behov av nåt..
Vet inte vad jag skulle tjäna på jobbet idag,
(kanske runt 50kkr/mån) det är ca 10 år sen jag blev pensionär. Men vad jag vet är vad sk "gratis" ved kostar - det har jag jobbat med i 20 år, och det är VÄLDIGT lätt att "glömma" omkostnaderna.
Att den "växer gratis" är mindre intressant - det är förädligen som kostar.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S
Ett tydligt tecken på okunskapen om omkostnaderna visade några politiker för många år sedan. De pläderade för ett förslag till beskattning för alla som hade tillgång till egen ved... oavsett om de använde den eller inte. Förslaget från de intelligensbefriade togs tack och lov bort.

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Jag har en del gratis ved - spillbitar från snickeriet som jag annars får lägga tid och arbete på att köra bort.

• Gilla
Matte001 och 1 till
  • Laddar…
Så här långt har vedoptimisterna vunnit över vedpessimisterna!;)

S
T Träkåk skrev:
Självklart. Träden växer och blir ved utan insats. Sol/vind/vatten är gratis. Någon som äger marken där träden växer har köpt marken och den som tar vara på sol/vind/vatten har investerat men ser man till löpande driften jämfört med att vara elberoende, då även elgrundat kräver investeringar
Träd som blir ved utan insats...?:crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
S
L L A Axelsson skrev:
Det finns nog de som ser vedeldning som ett nödvändigt ont, men många ser det som en livsstil på liknande sätt som trädgårdsodling eller annat som görs på fritiden. En känsla av att fixa sin egen mat eller värme.
Livstil & fritid..jojo kanske om det handlar om nån liten stämningsfull "mysbrasa"..
Men att värma några hundra kvm bostadsyta dygnet runt under vintern handlar oftast om nåt annat än att bara "känsla av att fixa"...

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Livstil & fritid..jojo kanske om det handlar om nån liten stämningsfull "mysbrasa"..
Men att värma några hundra kvm bostadsyta dygnet runt under vintern handlar oftast om nåt annat än att bara "känsla av att fixa"...
För de flesta skulle några hundra kvadratmeter bostadsyta vara en kvarnsten om halsen.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T
S sonabr4000 skrev:
Träd som blir ved utan insats...?:crysmile::crysmile::crysmile:
Har du dina träd i en bunker så du måste vattna, göda och ha växtlampor eller va raljerar du över?

S sonabr4000 skrev:
Ingen aning om vad gymkort kostar - har aldrig haft nåt behov av nåt..
Vet inte vad jag skulle tjäna på jobbet idag,
(kanske runt 50kkr/mån) det är ca 10 år sen jag blev pensionär. Men vad jag vet är vad sk "gratis" ved kostar - det har jag jobbat med i 20 år, och det är VÄLDIGT lätt att "glömma" omkostnaderna.
Att den "växer gratis" är mindre intressant - det är förädligen som kostar.
Berätta mer om kostnaderna...

Vad tar du ut för timavgift när du måste umgås med barnbarnen?

/ATW

• Gilla
L A Axelsson och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Inte elektrisk ström iaf, inte om du vill ha den på ett lagligt sätt.
Ved kan vara betydligt mer gratis, även om den som regel kostar arbete.
Tycker inte att arbete man gör på fritiden ska räknas som en kostnad om man gör egen ved. Det är ju en hobby, folk sitter knappast och fakturerar timdebitering då dom sitter här och skriver inlägg heller.

Skulle nog säga att det är "nästan" gratis bortsett från lite nya kedjor, bränsle och kedjeolja.

• Gilla
L A Axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.