N
Jag har inte sågat bräder med elsåg men jag har en 60 kubiks Stihl som jag ibland klyvsågar med. Det går nog men det tar lång tid och man märker tydligt att sågen är i klenaste laget för det. Om det var något jag gjorde mera regelbundet så skulle jag definitivt vilja ha en större såg men som det är nu så är det inget jag är villig att sätta några större pengar på. Man köper ganska många meter brädor för dom pengar man får lägga ner för att få ett någorlunda effektivt sågverk.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Minsta möjliga maskin som klarar arbetet med låg matningshastighet torde vara en bensinsåg på omkring 70 kubik.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
När du skriver elsåg och ingenting om logosols egna skulle jag säga

Så hög effekt som möjligt
Gärna med två svärdsmuttrar så man slipper göra någon egen konstruktion för infästningar. Köp den du hittar...

Efter att ha sågat en hel del skulle jag köra logosols alt bygga en egen med trefas motor.

Jag tror ingenting på att använda en vanlig såg för 230v men tålamod kan även den fege ha....

• Gilla
Häggens och 1 till
  • Laddar…
V Vardon skrev:
När du skriver elsåg och ingenting om logosols egna skulle jag säga

Så hög effekt som möjligt
Gärna med två svärdsmuttrar så man slipper göra någon egen konstruktion för infästningar. Köp den du hittar...

Efter att ha sågat en hel del skulle jag köra logosols alt bygga en egen med trefas motor.

Jag tror ingenting på att använda en vanlig såg för 230v men tålamod kan även den fege ha....
Jag tror en nyckel till framgång för mig är att aldrig prova något annat när jag väl börjat med en 230 volt :D

• Gilla
ujja
  • Laddar…
H Häggens skrev:
Jag tror en nyckel till framgång för mig är att aldrig prova något annat när jag väl börjat med en 230 volt :D
Tror jag också.

N
Köpte min elkedjesåg när jag "fick för mig" att köra med en sådan på vedbacken.
Idag finns den i bostaden men används sällan. Det är nog lite psykologiskt med ljudet.;)

N
A AndersS skrev:
Köpte min elkedjesåg när jag "fick för mig" att köra med en sådan på vedbacken.
Idag finns den i bostaden men används sällan. Det är nog lite psykologiskt med ljudet.;)
Har tänkt köpa en att ha när jag sågar hemma. Men har svårt att motivera att köpa när jag har bra bensinsågar. Har ibland lånat en och det är ju väldigt bekvämt att bara sätta i sladden och köra. Man behöver aldrig fundera om man ska stänga av den när man hämtar nästa stock. Köper nog en vilket år som helst :D

N Niq skrev:
Har tänkt köpa en att ha när jag sågar hemma. Men har svårt att motivera att köpa när jag har bra bensinsågar. Har ibland lånat en och det är ju väldigt bekvämt att bara sätta i sladden och köra. Man behöver aldrig fundera om man ska stänga av den när man hämtar nästa stock. Köper nog en vilket år som helst :D
Min är en Stihl MSE 200C.

N
A AndersS skrev:
Min är en Stihl MSE 200C.
Sälj den till Ts :rofl:

N Niq skrev:
Sälj den till Ts :rofl:
Aldrig, den som har mest maskiner när man "går runt knuten" vinner, ju.:cool:

N
A AndersS skrev:
Aldrig, den som har mest maskiner när man "går runt knuten" vinner, ju.:cool:
Svärfar vann redan:p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.