3 650 läst · 26 svar
4k läst
26 svar
Logosol tips på elmotorsåg
Sida 1 av 2
Deras minsta elmotor är på 4,6 kW och en riktig elmotor.
Har både vanliga sågar och en elkedjesåg Stihl på dryga 2 kW. Det jag reagerar på med elsågen är att den arbetar med betydligt lägre kedjehastighet och att klyva med den känns segt, samt att de arbetar ju med ganska korta svärd. När jag kört klyvkedja i vanlig motorsåg har det varit runt 20", det blir kämpigt för elsåg (tror jag).
Sedan beror det ju på träslag och grovlek, ek eller fur gör ju en del skillnad.
Men har inte kört något i en Logosol, har du ställt frågan till Logosol vad de anser?
Har både vanliga sågar och en elkedjesåg Stihl på dryga 2 kW. Det jag reagerar på med elsågen är att den arbetar med betydligt lägre kedjehastighet och att klyva med den känns segt, samt att de arbetar ju med ganska korta svärd. När jag kört klyvkedja i vanlig motorsåg har det varit runt 20", det blir kämpigt för elsåg (tror jag).
Men har inte kört något i en Logosol, har du ställt frågan till Logosol vad de anser?
Tack för inputen, har inte kollat med Logosol. Tänkte att dom helst vill sälja sina men det är för mycket pengar för det jag tänkt mig. Men ska prova, dom vill säkert hjälpa och sälja bänkar också!A AndersS skrev:Deras minsta elmotor är på 4,6 kW och en riktig elmotor.
Nu har jag inte provat med en elmotorsåg på en sågbänk men jag har haft en solosåg med en E4000 och även "trädgårdssågat" lite ved med elmotorsåg och jag kan inte tänka mig att det skulle fungera överhuvudtaget. En elmotorsåg är alldeles för svag och har för låg kedjehastighet. Köp en begagnad större bensinmotorsåg istället.
Kolla efter begagnad logosol elsåg!
Har både el och Stihl 661 båda kör jag med 63cm svärd och Stihl klyvkedjor.
el vinner varje dag både i hantering och komfort.
Sen blir Stihl sågen ganska törstig när den får gå en hel dag.
mindre motorsåg är uteslutet om man vill få något som helst virkesutbyte/h
Har både el och Stihl 661 båda kör jag med 63cm svärd och Stihl klyvkedjor.
el vinner varje dag både i hantering och komfort.
Sen blir Stihl sågen ganska törstig när den får gå en hel dag.
mindre motorsåg är uteslutet om man vill få något som helst virkesutbyte/h
Tack för tips, men 91 kubik (!) är inget jag tänker mig behöva, någonsinJ Jormen skrev:
Försöker du såga med något mindre kommer du
Tycka du slängt dina pengar i sjön tyvärr
Tycka du slängt dina pengar i sjön tyvärr
H Häggens skrev:
Jag har varit i kontakt med ett elsågverk. Det är en bandsåg som ger tunnare snitt. Det har två trefasmotorer. Man skulle kunna kört med en större med Y-D start. Det är inte direkt raketfart på det ändå. Del lilla jag sågar med elmotorsåg har inte gjort mig imponerad. Är det mer än en stock man ska såga lär man tröttna på elsågen.