Funderar på en Logosol F2 med en eldriven motorsåg (sladd). Har ni tips på någon elmotorsåg i lägre prisklass som fungerar och ni tror håller för jobbet?

Deras minsta elmotor är på 4,6 kW och en riktig elmotor.
Har både vanliga sågar och en elkedjesåg Stihl på dryga 2 kW. Det jag reagerar på med elsågen är att den arbetar med betydligt lägre kedjehastighet och att klyva med den känns segt, samt att de arbetar ju med ganska korta svärd. När jag kört klyvkedja i vanlig motorsåg har det varit runt 20", det blir kämpigt för elsåg (tror jag).
Sedan beror det ju på träslag och grovlek, ek eller fur gör ju en del skillnad.
Men har inte kört något i en Logosol, har du ställt frågan till Logosol vad de anser?

• Gilla
Häggens
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Deras minsta elmotor är på 4,6 kW och en riktig elmotor.
Har både vanliga sågar och en elkedjesåg Stihl på dryga 2 kW. Det jag reagerar på med elsågen är att den arbetar med betydligt lägre kedjehastighet och att klyva med den känns segt, samt att de arbetar ju med ganska korta svärd. När jag kört klyvkedja i vanlig motorsåg har det varit runt 20", det blir kämpigt för elsåg (tror jag).
Sedan beror det ju på träslag och grovlek, ek eller fur gör ju en del skillnad.
Men har inte kört något i en Logosol, har du ställt frågan till Logosol vad de anser?
Tack för inputen, har inte kollat med Logosol. Tänkte att dom helst vill sälja sina men det är för mycket pengar för det jag tänkt mig. Men ska prova, dom vill säkert hjälpa och sälja bänkar också!

Nu har jag inte provat med en elmotorsåg på en sågbänk men jag har haft en solosåg med en E4000 och även "trädgårdssågat" lite ved med elmotorsåg och jag kan inte tänka mig att det skulle fungera överhuvudtaget. En elmotorsåg är alldeles för svag och har för låg kedjehastighet. Köp en begagnad större bensinmotorsåg istället.

• Gilla
Häggens och 1 till
  • Laddar…
C
Har provkört Logosols elsåg och det är inte direkt något "klipp" i sågen trots att den har en relativt stor elmotor.
Så jag tror inte heller på att en vanlig elkedjesåg skulle funka i praktiken.

• Gilla
Häggens
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har provkört Logosols elsåg och det är inte direkt något "klipp" i sågen trots att den har en relativt stor elmotor.
Så jag tror inte heller på att en vanlig elkedjesåg skulle funka i praktiken.
Aha det är så illa med elen, kanske får släppa den idén

Kolla efter begagnad logosol elsåg!
Har både el och Stihl 661 båda kör jag med 63cm svärd och Stihl klyvkedjor.

el vinner varje dag både i hantering och komfort.
Sen blir Stihl sågen ganska törstig när den får gå en hel dag.

mindre motorsåg är uteslutet om man vill få något som helst virkesutbyte/h

• Gilla
Häggens
  • Laddar…
J Jormen skrev:
Kolla efter begagnad logosol elsåg!
Har både el och Stihl 661 båda kör jag med 63cm svärd och Stihl klyvkedjor.

el vinner varje dag både i hantering och komfort.
Sen blir Stihl sågen ganska törstig när den får gå en hel dag.

mindre motorsåg är uteslutet om man vill få något som helst virkesutbyte/h
Tack för tips, men 91 kubik (!) är inget jag tänker mig behöva, någonsin :surprised: det är bara lite för hushålls behov så långt jag kan se nu. Så är mer intresserad av minsta möjliga maskin som klarar jobbet hyggligt. Har förstått att 60 kubik ska man kunna klara sig på åtminstone

• Gilla
Häggens
  • Laddar…
N Niq skrev:
Har inga direkta tips att komma med men det diskuteras en del i den här gamla tråden på skogsforum [länk]
Ska kolla!

Försöker du såga med något mindre kommer du
Tycka du slängt dina pengar i sjön tyvärr

H Häggens skrev:
Tack för tips, men 91 kubik (!) är inget jag tänker mig behöva, någonsin :surprised: det är bara lite för hushålls behov så långt jag kan se nu. Så är mer intresserad av minsta möjliga maskin som klarar jobbet hyggligt. Har förstått att 60 kubik ska man kunna klara sig på åtminstone

Vad för träslag, hur grova och hur mycket har du tänkt dig att klyva per år?

Jag har varit i kontakt med ett elsågverk. Det är en bandsåg som ger tunnare snitt. Det har två trefasmotorer. Man skulle kunna kört med en större med Y-D start. Det är inte direkt raketfart på det ändå. Del lilla jag sågar med elmotorsåg har inte gjort mig imponerad. Är det mer än en stock man ska såga lär man tröttna på elsågen.

• Gilla
Häggens
  • Laddar…
J Jormen skrev:
Försöker du såga med något mindre kommer du
Tycka du slängt dina pengar i sjön tyvärr
Har läst mig till i ett annat forum att det verkar finnas nöjda sågare som använder Stihl MSE250, lutar lite ditåt just nu!

A AndersS skrev:
Vad för träslag, hur grova och hur mycket har du tänkt dig att klyva per år?
Furu, inte mycket vad jag kan se nu. Lite fasadbrädor som ska bytas ut och lock-lister som har dimension jag ej hittat. Och kanske något för kul skull

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.