6 619 läst ·
106 svar
7k läst
106 svar
Löfven anlitade byggfirma utan kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
En av de bästa grejerna med det bolag jag är anställd på är att vi INTE är fackligt anslutna. Man får så mycket bättre lön och förmåner på det viset
Facket ja, de är bra på att facka folk på pengar.
Jag fattar inte att jag hängde i så många år som jag gjorde. Betalat nära 800 spänn varje månad för någon fiktiv känsla av att vara trygg i min arbetssituation. Nä, jag föredrar att själv ta ansvar för min situation istället.
Jag har hört sådana konstiga historier om anställda som misskött sitt jobb så mycket att de fått sparken men sedan dragit in facket som fixat att de måste få fortsätta. Jag fattar verkligen inte hur man kan vilja jobba för någon som inte vill ha en som anställd? hela den där anställd-kulturen är helt befängd, passar inte dagens situation och dessutom främjar den inte att folk själva hanterar sin situation som om den vore en del av ens egna liv. Nä, någon annan skall fixa så jag har det bra och är trygg osv...
Finns väl bra grejer med facket också, men jag har bara inte sett de grejerna i andra fall än i tillverkningsindustri till exempel där det gäller företag med ett femtiotal anställda och uppåt.
Jag fattar inte att jag hängde i så många år som jag gjorde. Betalat nära 800 spänn varje månad för någon fiktiv känsla av att vara trygg i min arbetssituation. Nä, jag föredrar att själv ta ansvar för min situation istället.
Jag har hört sådana konstiga historier om anställda som misskött sitt jobb så mycket att de fått sparken men sedan dragit in facket som fixat att de måste få fortsätta. Jag fattar verkligen inte hur man kan vilja jobba för någon som inte vill ha en som anställd? hela den där anställd-kulturen är helt befängd, passar inte dagens situation och dessutom främjar den inte att folk själva hanterar sin situation som om den vore en del av ens egna liv. Nä, någon annan skall fixa så jag har det bra och är trygg osv...
Finns väl bra grejer med facket också, men jag har bara inte sett de grejerna i andra fall än i tillverkningsindustri till exempel där det gäller företag med ett femtiotal anställda och uppåt.
Redigerat av moderator:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Det hade jag väl köpt om det var så att folk som inte vill vara med i facket faktiskt fortsätte att inte vara med i facket när det började kärva till sig. Jag var på Ericsson när bubblan sprack. Det var patetiskt att se hur alla dessa med starka övertygelser om hur hemskt osv. osv. osv. som facket var ("Av rent principiella skäl då...") kom krypande med svansen mellan benen när sötebrödsdagarna var över.AndersMalmgren skrev:
Så jag har bara en önskan. Stå för er övertygelse. In eller ut. Kom inte svassande när det helt plötsligt passar att vara med.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nåja, det var väl främst A-kassan man var ute efter snarare än fackverksamheten i övrigt.lars_stefan_axelsson skrev:
Alla känner kanske inte till att man kan vara medlem i en A-kassa utan att vara fackansluten.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Då hade de inte som civilingenjörer att göra. Att man kan läsa är ett grundkrav. Det hade dessutom inte hjälpt eftersom det finns spärrtid för A-kassan (många var dessutom med i A-kassan redan).KnockOnWood skrev:
Nej, det var allt rädslan att bli av med jobbet som fick fackmötena att gå från en handfull till att bara ha ståplats kvar längs väggarna i salen. Det var fackmedlemskapet man var ute efter. Då var det helt plötsligt inte längre intressant att "Förhandla själv, för det gör jag ju så mycket bättre..."
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Är man inte oumbärlig så är man, på mitt bolag under bubblan så bildades ett nytt bolag och alla stjärnor flyttades dit för att kringå LAS. Jag vet att många bolag gjorde så.
edit: Att vara grym på sitt jobb knäcker nog tillhörighet i ett fack varje dag i veckan
edit: Att vara grym på sitt jobb knäcker nog tillhörighet i ett fack varje dag i veckan
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Tillräckligt för att varit med om IT-bubblan 2000 (Tips min ålder står i infon om mig här till vänster, tyvärr är jag mycket närmare ett år äldre än vad som står där :/)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Det där är bara gammalt vänsterbabbel, om du är hungrig och ser till att inte bli avdankad är det inga problem, vi har flera som är över eller närmar sig 60-strecket tex
Jag har träffat välldigt många sega äldre som är trötta på sitt jobb, har ingen som helst förståelse varför dessa ska ha något skydd
Jag har träffat välldigt många sega äldre som är trötta på sitt jobb, har ingen som helst förståelse varför dessa ska ha något skydd
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är det lugnt och fint går man inte på en massa ointressanta fackmöten även om man är medlem,lars_stefan_axelsson skrev:
men när krisen och lågkonjunkturen slår till blir de passiva medlemmarna mer intresserade.
Men inte har det varit någon stor tillströmning av medlemmar.
Enligt Wiki sjunker organisationsgraden stadigt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Facklig_organisationsgrad
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Bra nyheter
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Ja, alltså jag pratar om mina erfarenheter på Ericsson för mer än tio år sedan.KnockOnWood skrev:
Inte om andra förhållanden, inom andra branscher, och andra förbund, vid andra tider.
Men, om vi nu skall prata om det, så sett ur ett internationellt perspektiv så är vår anslutningsgrad fortfarande mycket hög. Det är bra för Svensk konkurrensförmåga. Låga löneskillnader leder till högre ekonomisk tillväxt enligt kommunisterna på IMF och OECD...
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Låga löneskillnader tar död på driftighet och innovation