6 619 läst ·
106 svar
7k läst
106 svar
Löfven anlitade byggfirma utan kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vad i den moderna ekonomin tycker du visar på att storföretagen är samhällsmässigt ansvarstagande och faktiskt sätter arbetstagarna och kvaliteten över vinstintresset? Jag skulle snarare resonera tvärtom, just i denna tid är det av största vikt att vi inte försvagar fackrörelserna. Just den form av kortsiktigt ägande som dominerar just nu främjer ett förhållningssätt där man skiter i allt annat än snabb avkastning.Jonatan79 skrev:
De flesta av oss tillhör en ny generation arbetstagare, och allting går i cykler. Våra gammelsläktingar har dött, och ingen kan längre berätta om dåvarande arbetsförhållanden. Just nu ser man en extremt tydlig individualistisk trend i samhället, det är bara läsa på detta forum där det ofta avspeglar sig. Man utgår främst från sig själv, och de egna behoven, och är arg på samhällets intrång på tex eget mark och ägande. Man vill inte betala för sociala funktioner via skatt. Och på sätt och vis är det naturligt att det kommer som motreaktion till "folkhemmet" med stor grad av översitteri. Men för den delen betyder det inte att all förändring är bra, och man kanske inte skall ha för bråttom.
Du och Anders kanske kan fundera på varför så rekordmånga unga arbetstagare, ofta inom tex IT och media, "går in i väggen" och blir långtidssjukskrivna. Varför skenar depression och annat psykiskt illabefinnande? Är det tecken på ett sunt samhälle och arbetsliv?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Något av det sämsta i dagens utveckling av arbetslivet tycker jag är det tilltagande bruket av bemanningsföretag.
Det växer tydligen fram inom alla branscher och "drabbar" alla från sopåkare till läkare, från lokalvårdare till trafikpiloter.
Hur tror företagen att de skall få lojala, engagerade medarbetare om de inte ens vill skriva ut ett anställningsintyg?
Och det sätter ju allt som heter anställningstrygghet ur spel.
Det växer tydligen fram inom alla branscher och "drabbar" alla från sopåkare till läkare, från lokalvårdare till trafikpiloter.
Hur tror företagen att de skall få lojala, engagerade medarbetare om de inte ens vill skriva ut ett anställningsintyg?
Och det sätter ju allt som heter anställningstrygghet ur spel.
Bra där KOW ! Det är bristen på lojalitet och engagemang, som också delvis förklarar bristen på innovationer. Uppfinnaren får inte tillräcklig uppskattning och har inget intresse av att företaget får in extrapengar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Jag jobbar iof på en riktigt konsultfirma och inte ett bemanningsföretag men vi har precis samma trygghet som alla andra
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Som konsult kan jag säga att du har fel, en konsult är precis lika lojal till att leverera kvalitet som en anställd. Sedan finns det dåliga anställda / konsulter som inte har någon yrkesstolthetHasseTeknik skrev:
Min ( mångåriga) erfarenhet av konsulter är att konsulter normalt går in för den uppgift de blivit inhyrda för. Jobbet klaras oftast mycket bra, men några extra insatser för att gynna företaget på sikt, ingår ju inte i uppdraget, så de uteblir.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Tja, har man levererar ett förvaltningsbart system så har man ju gjort en tjänst för det bolaget på sikt
Jag antar att det i så fall var inskrivet i konsultuppdraget.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Det finns konsulter som levererar utanför uppdragets ramar, sjukt va?! 
Förutom att alltid leverera bra arkitektur och design så code reviewar jag altid mina utvecklares kod och ser till att även de levererar kvalitet. Utöver det bidrar jag även till utvecklarsamhället via min blog http://andersmalmgren.com/ och öppen källkod https://github.com/AndersMalmgren helt gratis och utan något inblandat fack... Sjukt va?!
Förutom att alltid leverera bra arkitektur och design så code reviewar jag altid mina utvecklares kod och ser till att även de levererar kvalitet. Utöver det bidrar jag även till utvecklarsamhället via min blog http://andersmalmgren.com/ och öppen källkod https://github.com/AndersMalmgren helt gratis och utan något inblandat fack... Sjukt va?!
Redigerat:
Fast i grunden så består kvaliteten i att moderbolaget går bra. Ofta sammanfaller detta med att kunden är nöjd, men det är inte samma sak som att man är lojal mot kunden. Klassikern är vid ett förhandlingsbord när bägge parter skicka experter i form av konsulter - vad är mest gynnsamma utfallet av mötet, ett till möte?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Lol är det något anställda gör mer än konsulter så är det att sitta i möte och fika
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Men konsulter är oftast anställda för att lösa ett specifikt problem, inte driva den vanliga verksamheten.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Kanske stämmer i vissa brancher men absolut inte i min
Nu kan jag inte uttala mig om just ditt bolag, men de flesta s.k. IT-konsultbolag är att betrakta som bemanningsföretag som hyr ut sina anställda till bolag som behöver t.ex. programmerare, testare, projektledare eller vad det nu handlar om.AndersMalmgren skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Precis. I IT-branschen så finns det i stora drag två typer av konsulter: "resurskonsulter", dvs som är bemanningsföretag i allt utom namnet, och kompetens- eller expert-konsulter som exv. besitter kunskaper inom IT-säkerhet eller vad det vara må som företaget varken kan eller vill sitta med själv.lbgu skrev:
Jag skulle mellan tummen och pekfingret säga att förhållandet mellan den första gruppen och den andra är åtminstone tio till ett. Men det kan vara lågt räknat... Det är säkert ännu större del resurskonsulter om man sätter sig och räknar efter...