6 619 läst ·
106 svar
7k läst
106 svar
Löfven anlitade byggfirma utan kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 225 inlägg
Vad han har sagt är: ”Då jag trodde mig anlita en egenföretagare utan anställda så frågade inte om kollektivavtal. Det borde jag ha gjort. Jag ställde flera kontrollfrågor för att jag ville att allt skulle gå rätt till, men jag borde också ha ställt frågan om kollektivavtal utifall att företaget skulle behöva anställa eller ta in underleverantörer. Det var ett misstag från min sida.”Jehu skrev:
Eftersom det ju tyvärr är väldigt vanligt att det kommer en "Svensk" (i betydelsen åtminstone talar bra svenska) företagare och tittar på jobbet, och sedan när det kommer till kritan så är det någon/några helt andra som gör jobbet. Ofta utan språk, eller om sanningen skall fram, andra kunskaper vad det verkar, så är det ju en helt rimlig förklaring.
Så kontrollfrågan som alla tydligen måste ställa idag är "Även fast du ser ut att vara ensamföretagare: Vem kommer att göra jobbet? Du eller någon annan? Och om det är någon annan, kommer det att gå att göra sig förstådd med dem? Och vet de öht vad de håller på med..."
Det är ju öht ibland svårt att ens gre ut vem som jobbar för vem, vem som bara jobbar ihop med någon annan utan att vara anställd hos denne, vem som gör ett byte/knäck för att fixa något litet, osv. osv. Jag tror jag har varit med om alla möjliga (och några omöjliga) varianter. Så det borde upp på checklistan att som kund vara beredd på det och ta reda på/agera därefter: Vem kommer att vara där, varför, och hur hänger de ihop.
Jo egentligen är det ju en total struntsak, om det inte vore för var han kommer ifrån. Politiker borde anställas efter kompetens, inte efter huruvida de betalat TV-avgift, köpt en Toblerone, betalat någon under bordet nån gång eller anlitat hantverkare utan kollektivavtal.
Det är kompetensen journalister borde granska.
Att en statsminister inte använder sig av en anställd att sköta om vardagsärenden, så att denne får ta skiten om något går snett, det förvånar mig.
Det är kompetensen journalister borde granska.
Att en statsminister inte använder sig av en anställd att sköta om vardagsärenden, så att denne får ta skiten om något går snett, det förvånar mig.
Jag kan tipsa om senaste avsnittet av Ekots lördagsintervju:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/546680?programid=3071
När de diskuterar kollektivavtal nämner de inte Löfven uttryckligen men det är skönt att höra någon med verklighetsförankring prata om ämnet snarare än att matas med medias drev som bara syftar till att sälja klick och lösnummer (vilket de allra flesta i denna tråd verkar ha svalt med hull och hår).
Det finns massor av små företag, inte minst familjeföretag, som brinner för det de gör och som har väldigt få incitament att ha kollektivavtal med dagens utformning. Ska vi per automatik låta bli att anlita dessa?
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/546680?programid=3071
När de diskuterar kollektivavtal nämner de inte Löfven uttryckligen men det är skönt att höra någon med verklighetsförankring prata om ämnet snarare än att matas med medias drev som bara syftar till att sälja klick och lösnummer (vilket de allra flesta i denna tråd verkar ha svalt med hull och hår).
Det finns massor av små företag, inte minst familjeföretag, som brinner för det de gör och som har väldigt få incitament att ha kollektivavtal med dagens utformning. Ska vi per automatik låta bli att anlita dessa?
Ekot sa ingenting, men gästen som har bakgrund inom såväl bygg, finans och företagande, som Ekot bjudit in för att utfråga kring bland annat kollektivavtal, redogjorde för sina åsikter. Jag anser att det var nyanserat och innehöll värdefull information som gemene man uppenbarligen inte tänker på innan de flyger i taket och vill skapa revolution. Det var med andra ord mer givande än dagisnivån som råder i kvällstidningarna och i denna tråd. Men tack för din värdefulla input kring sakfrågan.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 225 inlägg
Det var det dummaste jag hört. Ekot är bland den bästa nyhetsförmedlaren vi har kvar i Sverige, för att inte säga den bästa, nu när till slut även de "tunga" dagstidningarna kapitulerat för den ekonomiska realiteten och förfallit till lösnummerkrängande blaskor.Jonatan79 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 225 inlägg
Jo men tänk om de glömmer att kolla om den anställde har kollektivavtal?Jehu skrev:
(Det är ta mig f-n sköldpaddor hela vägen ner om man är så onödigt påpassad.)
Gjordes dessutom det här jobbet på sommarstugan innan eller efter Löfven blev stadsminister? Var det inte innan?
Har det någon större betydelse? Egentligen är det väl en ännu större groda ifall det var innan, då var han ju stor fackpamp, och det är ju facket som tjatar mest om hur viktigt det är med kollektivavtal.lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 225 inlägg
Ja i frågan om stadsministrar skall ha anställda som sköter privata affärer för att undvika offentliga "affärer" så gör det ju det ja. Det är ju lite mycket begärt att de skall ha anställda som sköter detaljer ifallomatt de skulle bli stadsråd...lbgu skrev:
Det får ju du tycka om du vill. Jag köper aldrig kvällsblaskor och annat krafs. Har SvD dagligen och är mycket nöjd med deras kvalitet , dom vinner fina priser årligen.lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 225 inlägg
Ekot, SvD eller Hänt i veckan har i sammanhanget ingen som helst betydelse. Poängen var att det finns många småföretag som bara skulle förlora på att ha kollektivavtal. Man behöver inte vara en ond människa bara för att man anlitar ett litet familjeföretag, eller? Hur det var i Löfvens fall vet varken jag eller ni men allt är åtminstone inte svart eller vitt.