Martin_B
Nä det låter ju farligt... tänk bara kallödningar osv. Fast det låter ju farligt oavsett hur lyckade lödningar man gör.
 
elmont skrev:
Och INGEN elektriker går och släpar på en lödkolv. Han har kanske en i sin bil men det är ytterst osäkert, normalt löder man aldrig.
Men om du visste hur händiga vi hempulare är på att använda lödkolv ;)

(Nej, jag skulle inte ge mig på att lödskarva FK eller motsvarande, men jag har däremot lödkolv och eltejp liggandes både i lägenheten och stugan och vet var grejerna finns och hur de används, däremot får jag leta om jag skulle behöva U-båtar och några wago har jag nog aldrig haft i bra-att-ha-lådan).
 
När jag toppskarvar FK brukar jag använda en liten gryta med smält lod, kolven kommer bara fram om det smetlöds blymantel på tex EDIL. Svårast är att få tag i textilisolerband och gummiremsor av bra kvalitet nuförtiden.
 
skulle jag se en lödskarv i en villainstallation så skulle jag direkt tänka på hempulare eller bilelektriker.
 
GK100 skrev:
När jag toppskarvar FK brukar jag använda en liten gryta med smält lod, kolven kommer bara fram om det smetlöds blymantel på tex EDIL. Svårast är att få tag i textilisolerband och gummiremsor av bra kvalitet nuförtiden.
d^_^b
 
hempularen skrev:
Vi har ett fritidshus med elinstallationer från 1955. Det är FK med lödda kopplingar, och riktigt konstnärligt lindade med eltejp (textilvarianten).
eltejp! fanns inte -55, det var isolerband som gällde. Ibland när det var trångt, rev man av en bit isolerband, 10-15 cm, rullade den till en "korv" så att klistersidan var utåt, sedan rullade man den rund trådarna inne i en trång dosa t ex. Undrar just när FK kom, förmodar det var på 50-talet. Den andra ovala dubbel tråd heter OVIR
Är inte de flesta ändar i förlängningssladdar lödade
 
Redigerat:
saturnus skrev:
lite förhistoriskt............
[länk]
Ett par bonusfrågor på den:

Den nämner vad några äldre kabelbeteckningar står för:
EDKL= Entrådig ledare, Dubbel isolering, Konstgummi, Lantbrukskabel.

men nämner bara namnet på några ännu äldre, har jag gissat rätt på vad bokstäverna stod för?

"EDIL-kabeln
”L-et” stod för lantbrukskabel.
Uppbyggd i olika lager av gummiisolering, bly, impregnerat papper och ytterst impregnerad flätad bomull."
EDIL = Enkeltrådig ledare, Dubbel isolering, Impregnerat papper, Lantbruk ?

"Helt pappersisolerad Kuhlo ”EPR”"
EPR = Enkelledare, Pappersisolerad, Rörtråd?

"EVR” med enkelvulk kring ledarna"
EVR = Enkelledare, Vulkisolerad, Rörtråd?

EKR = Enkelledare, Konstgummi, Rörtråd?

Var EVR helt utan papp, d.v.s. kan man dra slutsatsen att om det är papp kring ledarna så är det EPR?

(Jag tror det är EDIL och EVR jag har på de äldsta ledningarna i stugan - egentligen borde de nog bytas men det är enormt mycket jobb för att få det snyggt eftersom EVR'en är målad utanpåliggande varpå det i princip behövs en ommålning av flera rum för att få bytet snyggt, och EDIL'en är kopplad över brytare och sitter i ett uthus där den enbart matar porslinsarmaturer, d.v.s. låg last och inget som går att skyddsjorda)...
 
GK100 skrev:
När jag toppskarvar FK brukar jag använda en liten gryta med smält lod, kolven kommer bara fram om det smetlöds blymantel på tex EDIL. Svårast är att få tag i textilisolerband och gummiremsor av bra kvalitet nuförtiden.
Lödde man alltså fast skyddsjord på blymanteln på EDIL förr, eller?
 
Martin_B skrev:
Nä det låter ju farligt... tänk bara kallödningar osv. Fast det låter ju farligt oavsett hur lyckade lödningar man gör.
Absolut en risk, dessutom blir lödningar spröda med tiden.

Vrider man dock ihop kopparledningarna först och sedan löder får man inte bara bättre mekanisk hållfasthet, utan även med tiden kallflytning i kopparn, vilket förbättrar kontakten.

Lödning (handlödning) är godkänt för de mest extrema applikationer såsom flyg- och rymdelektronik.
 
  • Gilla
cybeer77
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Lödning (handlödning) är godkänt för de mest extrema applikationer såsom flyg- och rymdelektronik.
Fast knappast för alla applikationer inom dessa områden?
 
yxis, tyvärr, jag kan inte beteckningar för dessa lite äldre trådar/kablar. Vet inte om en bokstav kunde ha olika betydelse som t ex V, som i OVIR, där den stod för vulkaniserad. Jo visst ser det lite riskabelt ut idag med trådarna på "knopp". Men vackert blev det med kuhlo, om nu elekrtikern hade sinne för konst, men inte helt enkelt att få ihop det med en 5-ledare kuhlo i en liten porslinsdosa, som dessutom hade 2 andra inkommande, och trådarna var EK. Vem kommer egentligen ihåg tiden innan slagborrmaskinen, då var det rawlpluggsborr som gällde, men det funkade, men fy vad jobbit, att stå på dubbelstegen och knacka fram ett hundratal hål till en EKKL i ett betongtak.
 
Martin_B
mycke_nu skrev:
Vrider man dock ihop kopparledningarna först och sedan löder får man inte bara bättre mekanisk hållfasthet, utan även med tiden kallflytning i kopparn, vilket förbättrar kontakten.

Ja om ledningarna fixeras så de får mekanisk kontakt som du beskriver, ser iallafall inte jag några som helst problem med lödning. Snarare tvärt om, det kan ju bara bidra till ännu bättre, säkert nära 100%-ig, kontakt.

Det är först när det endast är lödningen i sig som håller ihop ledarna som det blir farligt.
 
Redigerat:
"Problemet" med lödning är inte kontakt eller hållfasthet i skarven, men det tar lång tid, blir svårt att koppla om, svårt att säkert isolera skarven för tom eltejp brukar med tiden förlora förmågan att sitta fast. I alla fall en del fabrikat av tejp. Och INGA fördelar, skulle det vara bättre så är jag helt övertygad om att metoden skulle användas av yrkesmännen.
 
Mikael_L
GK100 skrev:
När jag toppskarvar FK brukar jag använda en liten gryta med smält lod, kolven kommer bara fram om det smetlöds blymantel på tex EDIL. Svårast är att få tag i textilisolerband och gummiremsor av bra kvalitet nuförtiden.
Do skämta med mig aprillo ????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.