Belånar man sig högt minskar din faktiska köpkraft dvs din möjlighet att bidra till en tillväxt i ekonomin. Jag är relativt säker på att det är den största faktorn till negativ ekonomisk påverkan.

O Orvar777 skrev:
Belånar man sig högt minskar din faktiska köpkraft dvs din möjlighet att bidra till en tillväxt i ekonomin. Jag är relativt säker på att det är den största faktorn till negativ ekonomisk påverkan.
Fast då pratar du inte samhällsekonomi utan flödet av pengar, se definition ovan.

ingen mäklare har ännu blivit av med sin licens pga lockpris. Kan ju vara bra att veta för den som eventuellt tänker anmäla någon för lockpriser. Jag menar, tänk vilken samhällsekonomisk förlust det blir om tusentals människor ska sitta med en massa fruktlösa anmälningar.

harry73
Z Zodde skrev:
Tåg istf bil är defintivt samhällsekonomiskt lönsamt där man (förutom miljövinsten) på tåg både kan sova och utföra produktivt arbete. Sorry OffTopic
Vågar du utan vidare påstå att det samhällsekonomiskt är lönsamt att pendla 2 ggr 30 mil med höghastighetståg än 2 ggr 3 mil med elbil?

En rimlig lösning är att samtliga mäklare får redovisa utropspris vs slutpris på samtliga av sina affärer. Överstiger slutpriset utropspriset med XX% i snitt så får man genomgå en granskning där en bedömning görs baserat på andra fastigheters pris, om det finns ett konstant mönster osv.

2020 har varit ett extremt år, i synnerhet här i Skåne där priserna har gått upp 15-20%. Hus som såldes för under 2 miljoner runt 2019 säljs idag för närmare 2.8 miljoner. Ser dagligen hus som annonseras ut för 1.8-2.2 miljoner har budgivningar där slutpriset ligger 1 miljon över utropspriset. Det kan inte längre handla om att det är svårt att bedöma värdet i en bostad när det ser ut såhär på 10+ likvärdiga bostäder per vecka under 1-1,5 år.

• Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
Är det inte att totalt idiotförklara medborgarna att utgå från att de efter några få försök ska fortsätta gå på visningar på hus de inte har råd med? Om person x deltar i en budgivning på ett hus med utgångspris på 4 Mkr, men huset säljs för 5,5 Mkr och detta upprepas ett antal gånger så blr väl person x lära sig något av detta och inte med en dåres envishet fortsätta gå på visning på och lägga bud på för dyra hus i all oändlighet?

• Gilla
Lena&Jan och 2 till
  • Laddar…
Finns det statistisk över hur många människor det är på varje visning och statistik på hur många hus- och lägenhetsvisningar det är på ett år?

Och vad kostar en person på en visning samhället? Måste ju till många personer och många visningar innan det kostar samhället tusen miljoner kronor?

Själv har jag varit på tre husvisningar de senaste 10 åren. Kanske fem personer i snitt var på de två första. Senaste gången var jag och frun helt själva på en husvisning. Mycket bra, det innebar att vi kunde köpa fastigheten under lock... förlåt, utgångspriset men jag tror inte det kostade samhället många ören.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vågar du utan vidare påstå att det samhällsekonomiskt är lönsamt att pendla 2 ggr 30 mil med höghastighetståg än 2 ggr 3 mil med elbil?
Nej, det har jag aldrig sagt. Dessutom OT...

Klabbarparn Klabbarparn skrev:
ingen mäklare har ännu blivit av med sin licens pga lockpris. Kan ju vara bra att veta för den som eventuellt tänker anmäla någon för lockpriser. Jag menar, tänk vilken samhällsekonomisk förlust det blir om tusentals människor ska sitta med en massa fruktlösa anmälningar.
Från artikeln "I dagsläget finns det en mäklare som blivit av med sin mäklarlicens på grund av lockpriser. "

Fast nån menar förstås att "en gång är ingen gång" ;-)

Men vad är problemet med lockpriser och det går ju aldrig att stoppa så länge Sverige inte går över till fasta pris det är ju inte bara hus det är lockpriser på nästan allt har ju nån form av lockpriser ska bil återförsäljare få näringsförbud om dom har lockpriser samma Elgiganten som höjer priset inann Black Friday och sen sänker det är ju riktigt lockpris men det är ingen statlig utredning och universitet forskning på det

J jocke31 skrev:
Är det inte att totalt idiotförklara medborgarna att utgå från att de efter några få försök ska fortsätta gå på visningar på hus de inte har råd med? Om person x deltar i en budgivning på ett hus med utgångspris på 4 Mkr, men huset säljs för 5,5 Mkr och detta upprepas ett antal gånger så blr väl person x lära sig något av detta och inte med en dåres envishet fortsätta gå på visning på och lägga bud på för dyra hus i all oändlighet?
Så när elgiganten annonserar ut en Iphone för 1kr och kunder efter femtielfte gången rusat till butiken bara för att finna ut att elgiganten bara hade ETT Exemplar till det priset.
Alt 1. kunden får lära sig eller skylla sig själv
Alt 2 Butiken får ändra sin klart missvisande annonsering.

Hoppas inte alltför många håller på alt 1...
Varför acceptera totalt missvisande priser?, Priser som säljaren öht aldrig kommer att sälja till...

• Gilla
Fjollfisk
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Men vad är problemet med lockpriser och det går ju aldrig att stoppa så länge Sverige inte går över till fasta pris det är ju inte bara hus det är lockpriser på nästan allt har ju nån form av lockpriser ska bil återförsäljare få näringsförbud om dom har lockpriser samma Elgiganten som höjer priset inann Black Friday och sen sänker det är ju riktigt lockpris men det är ingen statlig utredning och universitet forskning på det
Puh, det var en lång mening du skrev :-)

Som jag skrev ovan, här i Norge utförs värderingen av oberoende "takstmenn" som gör en mycket grundligare genomgång av fastighetens skick än vad mäklaren öht är kapabel till. Vill mäklaren sätta ett lockpris så genomskådar köparen det när man jmf med takstmannens värdering...
Takstmenn är en egen yrkeskategori och bomma svårt på egen takst jmf med försäljningspris (åt båda håll) ger dåligt rennome.

Sen finns det visst forskning kring Black Friday och hur man höjer priser veckorna innan för att det skall se bättre ut, har läst flera sådana.
Statliga utredningar vet jag väl inte om det finns kring fastighetsmarknadens lockpriser eller. ..

Z Zodde skrev:
Så när elgiganten annonserar ut en Iphone för 1kr och kunder efter femtielfte gången rusat till butiken bara för att finna ut att elgiganten bara hade ETT Exemplar till det priset.
Alt 1. kunden får lära sig eller skylla sig själv
Alt 2 Butiken får ändra sin klart missvisande annonsering.

Hoppas inte alltför många håller på alt 1...
Varför acceptera totalt missvisande priser?, Priser som säljaren öht aldrig kommer att sälja till...
Skillnaden är att en iPhone för 1 kr säljs för ett fast pris, det är inte en auktion. Ett hus som säljs efter budgivning är att likställa med ett objekt på Tradera eller varför inte Bukowskis. Vi hör inte så mycket om lockpriser på andra auktionsobjekt, som t ex konst eller möbler.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Skillnaden är att en iPhone för 1 kr säljs för ett fast pris, det är inte en auktion. Ett hus som säljs efter budgivning är att likställa med ett objekt på Tradera eller varför inte Bukowskis. Vi hör inte så mycket om lockpriser på andra auktionsobjekt, som t ex konst eller möbler.
Eftersom du tar upp Bukowskis..(proffs) .. Där är INTE lockpriser accepterat.

Tradera jmf med fastighetsförsäljning behöver väl inte ens kommenteras.

Från Bukowskis hemsida.

Vad är acceptpris?
Acceptpris (bevakningspris) är ett dolt lägsta minimipris som säljare kan begära.
Bukowskis tar emot bud under acceptpriset men dessa kommer inte vara vinnande.

Ett acceptpris är vanligtvis aldrig högre än 80 % av utropspriset

Z Zodde skrev:
Puh, det var en lång mening du skrev :)

Som jag skrev ovan, här i Norge utförs värderingen av oberoende "takstmenn" som gör en mycket grundligare genomgång av fastighetens skick än vad mäklaren öht är kapabel till. Vill mäklaren sätta ett lockpris så genomskådar köparen det när man jmf med takstmannens värdering...
Är det krav på att denne "takstmann" ska göra detta och vem betalar denne, rimligen borde man ju kunna strunta i det som säljare men givetvis erbjuda säljaren att använda denne och då är vi ju tillbaka i samma läge som Sverige, om inte borde det kravet strykas omedelbart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.