A
Jag har en allmän konstruktionsfråga ang panelspikning,

Vårt hus har en lockpanel (ohyvlad slamfärgsmålad) från slutet av 1970-talet. Vi har en önskan att byta den i framtiden av estetiska skäl, men man vet ju aldrig vad som händer i livet så vi har varit nöjda med tanken att den i alla fall funkar rent praktiskt.

Men när jag plockade bort några skarvbitar för att kika på konstruktionenså regaerar jag över några saker i hur detta är gjort:

*Den övre panelen (lockbrädorna) är spikad i kanterna av de undre.

*Den undre panelen (bottenbrädorna) är inte målade eller behandlade innan uppsättning, dvs de är bara röda på mitten där de inte täckts av lockbrädorna.

*Panelen är helt rak i underkant dvs ingen "droppnäsa" och inte heller behandlad med något undertill (inte ens rödfärgsmålad i kortänden).

Jag är ingen snickare så jag vet inte...men det känns lite smäckigt gjort tycker jag? Elle´r ska det vara så? Vilka konsekvenser kan det annars få för huset?

Droppnäsa eller rak nertill är lite av en smaksak.
Dock ska panelen vara målad.

Att underbrädorna inte är grundade innan uppspikning kan leda till ränder om fasaden torkar isär/rör på sig. Dock inget att göra åt nu, mer än måla om den går isär.

Min panel är inte heller målad under lockpanelen - detta eftersom modulerna från fabrik var omålade- och jag tänker inte bända bort alla lockpaneler för att måla ! :)

I en vild lekmannamässig uppskattning så skulle jag tro att 90% av alla vanliga träpaneler inte är målade under lockpanelen - iaf inte i äldre hus eller modulbyggda hus :)
Helt enkelt för att man oftast spikar en väggsektion innan man målar - även om man förstås skulle kunna spika panel, måla, sedan spika lockpanel - måla igen, och sedan måla med täckfärg...

Att panelen inte är målad/behandlad på ändträet är värre dock - men det torde du kunna fixa till rel. enkelt !?

/K

A
Tack för svar!

Att panelen inte är målad under är väl kanske mest en estetisk fråga.

Det jag funderar mest över konstruktionsmässigt är att lockbrädorna är spikade i underpanelen (en spik i var kant). Dvs träet kan inte röra sig i sidled.

En del lockbrädor har fått sprickbildningar i mitten men svårt att säga om det beror på detta eller om träet varit så från början.

Ari Gold skrev:
Tack för svar!

Att panelen inte är målad under är väl kanske mest en estetisk fråga.

Det jag funderar mest över konstruktionsmässigt är att lockbrädorna är spikade i underpanelen (en spik i var kant). Dvs träet kan inte röra sig i sidled.

En del lockbrädor har fått sprickbildningar i mitten men svårt att säga om det beror på detta eller om träet varit så från början.
Min lockpanel är spikad i den ena panelen endast - dvs inte två spikar brevid varandra-
Kanske just pga detta ?

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.