213 läst ·
4 svar
213 läst
4 svar
Lockpanel vs fönster
Jag bygger en gäststuga till fritidshuset och försöker hålla samma stil. Huvudbyggnaden har bottenbrädor ca 100mm och lockbrädor ca 150mm (alltså gamla tum-mått) satta så att avstånd mellan lockbrädorna är ca 5cm.
Jag försöker nu efterapa detta med panel 95+145mm och men vet inte hur jag ska göra vid fönstren som har modulbredd 8. Som på huvudbyggnaden vill jag att lockbrädorna ska agera foder till fönstret på sidorna. Om jag räknar med att fodret ska gå ca 15mm in på karmen så blir det 750mm mellan dessa lockbrädor. Klämmer jag in 4 lockbrädor där blir avstånd mellan lockbrädorna bara 34mm, kör jag med 3 lockbrädor det 79mm (och då får jag nog ha bredare bottenbräda). Jag misstänker att båda avvikelserna är så stora att det tydligt kommer att synas att det är ett annat avstånd mot resten av väggen.
Vad gör man? Sätter all panelen tätare? Jag har inte räknat på det än men är rädd att det istället skiter sig runt dörren eller vid hörnen. Hur mycket kan man variera bredden utan att det syns?
Jag försöker nu efterapa detta med panel 95+145mm och men vet inte hur jag ska göra vid fönstren som har modulbredd 8. Som på huvudbyggnaden vill jag att lockbrädorna ska agera foder till fönstret på sidorna. Om jag räknar med att fodret ska gå ca 15mm in på karmen så blir det 750mm mellan dessa lockbrädor. Klämmer jag in 4 lockbrädor där blir avstånd mellan lockbrädorna bara 34mm, kör jag med 3 lockbrädor det 79mm (och då får jag nog ha bredare bottenbräda). Jag misstänker att båda avvikelserna är så stora att det tydligt kommer att synas att det är ett annat avstånd mot resten av väggen.
Vad gör man? Sätter all panelen tätare? Jag har inte räknat på det än men är rädd att det istället skiter sig runt dörren eller vid hörnen. Hur mycket kan man variera bredden utan att det syns?
Ah, du tänker lite smalare lock över/under fönstret? Det kanske syns mindre, ja, eftersom det procentuellt sett är en mindre förändring. Man kanske kan fuska lite åt båda håll, göra både locket och mellanrummet lite mindre.J Jansson69 skrev:
Ja när man klär ett hus så är det många olika mått på öppningar och mellan öppningar och knutar..B beerfueled skrev:
Så man brukar få antingen leva med mindre/större avstånd eller klyva med materialet lite granna..
Så brukar man göra.B beerfueled skrev:
Det här är orsaken till att jag alltid när jag får spikar locklistpanel med blandade bredder på gammalt vis. Det går mycket tid till det där räknandet och passandet om man vill ha det modernt.
Klicka här för att svara