981 läst ·
2 svar
981 läst
2 svar
Locka igen gammal utkastare?
Vid renovering av utrymme (klädkammare) på övre plan demonterades gamla värmesystemets expansionskärl samt utkastarröret kapades inifrån, under innertaket då VVS:aren uppgav sig vara förhindrad att kapa rör så det slutade i dolt utrymme (d.v.s. mellan innertak och plank). I klädkammaren har jag därför f.n. ventil i fasad för tilluft och nämnda rör, m.a.o. antar jag att röret förstärker luftdraget in genom fasadventilen och att luften stiger ut genom röret.
Jag har klätt in synliga rördelar, d.v.s. i klädkammaren samt på krypvinden, med armaflex för det fall att kondens skulle bildas. Utrymmet saknar radiator, närmsta sitter i angränsande rum.
Min fråga; kan/bör jag locka igen röret för att minska intaget av kall luft? VVS:aren sade nej för att eliminera risken att kondens skulle samlas i det lockade röret. Om ja, bör jag locka inifrån eller uppe på taket, eller både och?
Jag har klätt in synliga rördelar, d.v.s. i klädkammaren samt på krypvinden, med armaflex för det fall att kondens skulle bildas. Utrymmet saknar radiator, närmsta sitter i angränsande rum.
Min fråga; kan/bör jag locka igen röret för att minska intaget av kall luft? VVS:aren sade nej för att eliminera risken att kondens skulle samlas i det lockade röret. Om ja, bör jag locka inifrån eller uppe på taket, eller både och?
Du menar alltså avluftningsröret som gick från toppen på expansionskärlet och ut genom yttertaket?
Vad är det för yttertak?
Kondens blir det bara när varm (fuktig) luft träffar kall yta.
Om röret pluggas på varma sidan så kan det inte komma in någon varm (fuktig) luft i röret och då kan det inte bildas någon kondens.
Det går tex bra att "plugga" röret med lite isolering, tex gullfiber.
Vad är det för yttertak?
Om röret pluggas på varma sidan så kan det inte komma in någon varm (fuktig) luft i röret och då kan det inte bildas någon kondens.
Tack för detta!Demmpa skrev:
Du menar alltså avluftningsröret som gick från toppen på expansionskärlet och ut genom yttertaket?
Vad är det för yttertak?
Korrekt.
Plåt på papp på trä.
Kan jag utgå från att varma sidan är inomhus året runt?
Klicka här för att svara