Håller på att göra om ett gammalt uppreglat golv där man sedan tidigare byggt över en gammal smörjgrop med en golvbrunn i botten.

Smörjgropen är nu betongren och urstädad men har en kraftig mögellukt samt har markfukt på sidorna/botten.

Min tanke är att fylla igen den med stenmaterial och gjuta en platta på kanske 2 dm överst.

Hur ska jag hantera golvbrunnen med oklar funktion? Ska jag lägga över en rostfri plåt och täta med något eller ska den få vara kvar? (Vill undvika att betong tar sig ner vid gjutning).

Kommer lukten försvinna när jag gjuter över den?

• Öppen smörjgrop i gammalt golv med synlig golvbrunn, verktyg vid kanten, golvet är ljust med trästruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P plat skrev:
Håller på att göra om ett gammalt uppreglat golv där man sedan tidigare byggt över en gammal smörjgrop med en golvbrunn i botten.

Smörjgropen är nu betongren och urstädad men har en kraftig mögellukt samt har markfukt på sidorna/botten.

Min tanke är att fylla igen den med stenmaterial och gjuta en platta på kanske 2 dm överst.

Hur ska jag hantera golvbrunnen med oklar funktion? Ska jag lägga över en rostfri plåt och täta med något eller ska den få vara kvar? (Vill undvika att betong tar sig ner vid gjutning).

Kommer lukten försvinna när jag gjuter över den?
Innan du lägger igen den bör du nog ta redan på varför den luktar.
Är det något organiskt material i kontakt med fuktig betong eller ngt ingjutet tex ?

Eller är det bara lukt sedan gammalt som du kan vädra ur ?

• Gilla
apelsinapa och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Ligger det en plastmatta i botten eller vad är det blåa? Vad ligger under mattan?

Det var isoleringsskiva typ frigolit som är utriven nu. Nu är det ren betong samt en gammal golvbrunn.

Håller på att göra rent med mögeltvätt på bilden men delar av fukten som syns är markfukt.

• Betonggolv och väggar med en roströd metallbrunn i mitten av golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
I min smörjgrop är det bara en brunn som går rakt ut i marken, men den används inte längre, är från -60.
Har inte funderat på att gjuta igen, är 2-3 ggr större än din, så den finns kvar under ett trälock.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Suvi5700
Varför gjuta igen? Bygg ett lock eller galler

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
P plat skrev:
Det var isoleringsskiva typ frigolit som är utriven nu. Nu är det ren betong samt en gammal golvbrunn.

Håller på att göra rent med mögeltvätt på bilden men delar av fukten som syns är markfukt.
Oki. Inte mycket som kan mögla i gropen med andra ord?
Är utrymmet typ ett gammalt kallgarage som blivit någon form av bo-utrymme (i och med spånskivegolvet/plastmattan på betong) och som nu ska få en liten facelift?

Ligger spån/trä i direktkontakt med betongen är det ju misstänkt för mögeldoften.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Oki. Inte mycket som kan mögla i gropen med andra ord?
Är utrymmet typ ett gammalt kallgarage som blivit någon form av bo-utrymme (i och med spånskivegolvet/plastmattan på betong) och som nu ska få en liten facelift?

Ligger spån/trä i direktkontakt med betongen är det ju misstänkt för mögeldoften.
Ja det stämmer.

Möglet kommer tydligt från gropen vad jag kan bedöma. De gamla spånskivorna hade väldigt lite svartmögel på undersidan, knappt synbart och är nu utrivna.

Har gjort rent ett par gånger med mögeltvätt och lukten har visserligen minskat men jag skulle helt klart vilja gjuta igen utrymmet för att inte riskera att det blir lukt från fukt/avlopp eller annat.

• Gilla
gunnar_holm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
I min smörjgrop är det bara en brunn som går rakt ut i marken, men den används inte längre, är från -60.
Har inte funderat på att gjuta igen, är 2-3 ggr större än din, så den finns kvar under ett trälock.
Ok. Jag har ju tänkt gjuta igen hela gropen men frågan är hur jag ska göra med brunnen och vilket stenmaterial jag ska fylla upp med.

Jag gjöt igen en "riktig" golvbrunn i ett pannrum som fick ny funktion. Stoppade i en plastpåse och fyllde med bruk.

Det vanliga var att man gjorde en spygatt som bara lät vatten (och olja, glykol osv osv) rinna ner under plattan.

Bara att gjuta igen, eller ännu bättre bara låta det vara kvar om du ska fylla med sten.

Glöm inte att om möjligt göra det reversibelt och lämna meddelande till nästa generation. ;)

• Gilla
Intet och 4 till
  • Laddar…
Fortsätter gropen åt något håll under det golv du har öppnat?
Tycker att det lilla hålet inte kan varit tänkt som smörjgrop om den är så liten som jag tycker mig se.
Anledningen till att jag undrar om denna grop hade en annan användning och då kanske brunnen i botten är tänkt till nått. Jag har en liten lucka där avloppet går ut ur huset för att kunna rensa men där är det inte ett brunnsgaller utan ett skruvat lock. Och den är ju dumt att bygga över.
Även mindre fläckar av mögel ger kraftig lukt om det är instängt längre stunder.

• Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Fortsätter gropen åt något håll under det golv du har öppnat?
Tycker att det lilla hålet inte kan varit tänkt som smörjgrop om den är så liten som jag tycker mig se.
Anledningen till att jag undrar om denna grop hade en annan användning och då kanske brunnen i botten är tänkt till nått. Jag har en liten lucka där avloppet går ut ur huset för att kunna rensa men där är det inte ett brunnsgaller utan ett skruvat lock. Och den är ju dumt att bygga över.
Även mindre fläckar av mögel ger kraftig lukt om det är instängt längre stunder.
Ja den är 1,85 lång totalt. Är iaf hyggligt säker på att det är en smörjgrop 😀

Börja på att fylla igen den i morgon.

Tack för alla svar! 👍

P plat skrev:
Ja det stämmer.

Möglet kommer tydligt från gropen vad jag kan bedöma. De gamla spånskivorna hade väldigt lite svartmögel på undersidan, knappt synbart och är nu utrivna.

Har gjort rent ett par gånger med mögeltvätt och lukten har visserligen minskat men jag skulle helt klart vilja gjuta igen utrymmet för att inte riskera att det blir lukt från fukt/avlopp eller annat.
Ha hört av en bekant (som provat detta tips), att klor/klorin dödar mögel omedelbart (i detta fall var det svartmögel), det är det som verkar i mögletvättar som säger sig vara bäst på marknaden. Men de e billigare med klorin.

Den har jag en polare som gjorde rent sin gamla audi som stått med halvt nervevad ruta i några år. Den va blöt i klädseln och full av mögel överallt. Han fick tipset att elda svavel i bilen, röken från det dödar allt mögel, och även lukten ska gå väck. Han testade och det funkade. Köpte ren svavel på färgaffären, eldade på en stor plåtbricka. Men enbart svavel är svårantändligt så han fick elda på det med en gaslåga för att de skulle brinna. Röken ska INTE andas in det är hemskt, men möglet dog och gick bra o få väck sen.

• Gilla
Börje1950
  • Laddar…
Kenneth Hellman Kenneth Hellman skrev:
an testade och det funkade. Köpte ren svavel på färgaffären
Stämmer detta?
Låter som en skröna. Jag eldar i hönshuset någon gång per år.
Det är alltid en svaveldoft som aldrig försvinner och all metall (galvat eller omålat) rostar kopiöst.
Så låter som en dum sak att göra i en bil. :) Eller så får man köra mycket wounderbaum efteråt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.