Sjunkit från 29 åtmindstånde men du verkar ha hög temperatur .
Borde ha lite högre än 50 grader men frågan är om den inte ger järnet då det är så pass varmt uppe i taket och det visar även förbrukningen.
Är det köldmediebrist är det lägre utblåstemp och lägre förbrukning.
Så svårt att veta om det är insugstemperatur eller köldmediebrist som gör att det inte är varmare utblås och högre förbrukning !
Testade en FT35 i början när dom kom med insug på ca 20-21 grader och med 31 inställt så fick jag upp den på ca 2500W eller om det var lite högre med utblås på ca 55, minns tyvär inte exakt men var mest en koll på om det verkligen behövdes 13A säkring
 
D
Jag kanske ska testa är det är kallare generellt inomhus, då borde insugstempen bli kallare. När jag började testet var det typ 25 grader inomhus.
 
D Derbyboy skrev:
Jag kanske ska testa är det är kallare generellt inomhus, då borde insugstempen bli kallare. När jag började testet var det typ 25 grader inomhus.
nackdelen med en inträngd innerdel som sitter nära taket är att det blir lite svårt att få bort den varma luften.
Du skulle behöva flytta ner termostaten någon meter nedåt men då måste man skarva kabel och då kan istället garantin påverkas .
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Fokusera ihop luften så att de går rakt fram och möjligen svagt ned mot golvet - ingen sidblåsning - nu har du öppen dörr till köket vilket kan hjälpa till att suga in luft den vägen med ejektorverkan då man använder den fokuserade utblåset som en impulsfläkt och drar med sig luften från köket och förhoppningsvis får en rundgång den vägen.

Det andra - se till att innerdelens nätfilter är rengjorda och hålls rengjorda - börja man se minsta dammlager på filtren så är det att ta fram dammsugaren igen, vilket kan innebära rengöring allt ifrån en gång i veckan till en gång i månaden under uppvärmnings-säsongen.

Trumfläktar tappar kapacitet väldigt fort så fort det är minsta hinder på sina luftinsug. Är det mycket fastsittande damm på lamellernas kanter bakom dessa nätfilter så behövs en grundligare rengöring med rengöringsspray eller minst en blomspruta med lite diskmedel och helst en ångtvättspruta och blås av alla lameller - ha en gärna vit hink under kondensvattenslangen från innerdelen vid utedelen så att du ser att vatten kommer ut den vägen och hur skitig den är - efterduscha ordentligt med vatten i blomspruta tills det som rinner ut ur kondensslangen är helt klart och smutsfritt. Koppla ur VP först elektriskt (slå av säkring) och undvik att spruta tvättlösning på sådant som ser ut att vara elektronik eller sensorer. - ge det en chans att torka i något dygn innan du slår på strömmen igen - och helst detta på sommartid...

Ge dig inte på trumfläkten även om den är skitig - skall man rengöra den vill man helst ta ur den och sedan försiktig med tops och tandpetare rengöra varenda skrymsle då dammet i dessa brukar sitta hårt och inget som sköljs av enkelt med vatten/tvättlösning.

Det är viktigt att all smuts försvinner när man väl börja med rengöringen - annars obalans, samma sak om man skadar/bryter loss en vinge eller om den böjs om under rengöring. Om man ändå vill försöka - gör det på sommaren - inte under uppvärmningssäsongen...

trumfläkten bruka tåla rätt mycket damm sittande på vingarna innan dess fläktverkan påverkas nämnvärt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Nu när det är kallt inomhus (18 grader) och utomhus får jag upp den i nästan 2,5 kw
 
  • Visar en luft-luftvärmepump (LLVP) driftsdata: 2,44 kW och 225 V.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.