Hej har en Mitsubishi LLVP FT35 i sommarhuset. Har en känsla av att den värmer sämre än förra vintern.
Ställer ner den när vi inte är där och nu när jag ställer upp den tycker jag det går långsammare att få upp värmen än förra året.
Kan en LLVP tappa i effekt?
Går det att mäta på något sätt om den blivit ”sämre”.
Jag har ställt temperaturen på 25 grader men min tempmätare som sitter en meter under och en meter bort från innerdelen har bara kommit upp i 22 grader (på 12 timmar).
Pumpen är 3 år gammal.
Ställer ner den när vi inte är där och nu när jag ställer upp den tycker jag det går långsammare att få upp värmen än förra året.
Kan en LLVP tappa i effekt?
Går det att mäta på något sätt om den blivit ”sämre”.
Jag har ställt temperaturen på 25 grader men min tempmätare som sitter en meter under och en meter bort från innerdelen har bara kommit upp i 22 grader (på 12 timmar).
Pumpen är 3 år gammal.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ett enkelt test som dock inte säger allt är att ställa in den på 31 grader och steg 4 på fläkthastighet, kolla med tex en ugnstermometer ovanför innerdelen vilken temperatur den suger i sig och efter ca 10-15 minuter håller du termometern direkt framför utblåset.D Derbyboy skrev:Hej har en Mitsubishi LLVP FT35 i sommarhuset. Har en känsla av att den värmer sämre än förra vintern.
Ställer ner den när vi inte är där och nu när jag ställer upp den tycker jag det går långsammare att få upp värmen än förra året.
Kan en LLVP tappa i effekt?
Går det att mäta på något sätt om den blivit ”sämre”.
Jag har ställt temperaturen på 25 grader men min tempmätare som sitter en meter under och en meter bort från innerdelen har bara kommit upp i 22 grader (på 12 timmar).
Pumpen är 3 år gammal.
Notera även utetemperaturen.
Skriv in uppgifterna i tråden .
Tar nu för givet att filter i innerdelen är rengjorda.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Kolla så den verkligen stegar upp till fläktläge 4 med att börja på läge 1 och öka och lyssna så den ökar varvtalet på varje steg.
Är det mycket frost på utedelen så kan den vara nära en avfrostning så helst ska man testa när utedelen är ganska ren från frost.
Är det mycket frost på utedelen så kan den vara nära en avfrostning så helst ska man testa när utedelen är ganska ren från frost.
tack!
Tycker inte det är frost i utedelen, däremot blir det ju ofta en hel del is under maskinen. Kanske ifs inte kollat så mycket hur det ser ut därinne i utedelen.
Såhär ser tempkurvan ut på den närmaste termometern.
Tycker inte det är frost i utedelen, däremot blir det ju ofta en hel del is under maskinen. Kanske ifs inte kollat så mycket hur det ser ut därinne i utedelen.
Såhär ser tempkurvan ut på den närmaste termometern.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Säger inte så mycket om vad den kan prestera, ser ut som den avfrostar någon gång per timme och temperaturen inne är på väg upp.D Derbyboy skrev:
Kolla värdena och skriv tillbaka
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Du kanske skulle uppge vad det är för temperatur ovanför och framför utblåset !
Det ska vara 4 staplar på displayen .
4 av 5 låter inte som högsta fläkthastighet
Det ska vara 4 staplar på displayen .
4 av 5 låter inte som högsta fläkthastighet
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Kom temperaturer efter jag skrev 😎
Sjukt varmt ovanför innerdelen, vet inte om det är för att den ligger direkt på värmepaketet för så varmt kan det väl inte vara på insugsluften ?
Lägg den så långt till höger på innerdelen då den inte borde påverkas av värmen från innerdelen då.
Ta en bild på fjärrkontrollens display
Sjukt varmt ovanför innerdelen, vet inte om det är för att den ligger direkt på värmepaketet för så varmt kan det väl inte vara på insugsluften ?
Lägg den så långt till höger på innerdelen då den inte borde påverkas av värmen från innerdelen då.
Ta en bild på fjärrkontrollens display




