D
Hej har en Mitsubishi LLVP FT35 i sommarhuset. Har en känsla av att den värmer sämre än förra vintern.

Ställer ner den när vi inte är där och nu när jag ställer upp den tycker jag det går långsammare att få upp värmen än förra året.

Kan en LLVP tappa i effekt?

Går det att mäta på något sätt om den blivit ”sämre”.

Jag har ställt temperaturen på 25 grader men min tempmätare som sitter en meter under och en meter bort från innerdelen har bara kommit upp i 22 grader (på 12 timmar).

Pumpen är 3 år gammal.
 
D Derbyboy skrev:
Hej har en Mitsubishi LLVP FT35 i sommarhuset. Har en känsla av att den värmer sämre än förra vintern.

Ställer ner den när vi inte är där och nu när jag ställer upp den tycker jag det går långsammare att få upp värmen än förra året.

Kan en LLVP tappa i effekt?

Går det att mäta på något sätt om den blivit ”sämre”.

Jag har ställt temperaturen på 25 grader men min tempmätare som sitter en meter under och en meter bort från innerdelen har bara kommit upp i 22 grader (på 12 timmar).

Pumpen är 3 år gammal.
Ett enkelt test som dock inte säger allt är att ställa in den på 31 grader och steg 4 på fläkthastighet, kolla med tex en ugnstermometer ovanför innerdelen vilken temperatur den suger i sig och efter ca 10-15 minuter håller du termometern direkt framför utblåset.
Notera även utetemperaturen.
Skriv in uppgifterna i tråden .

Tar nu för givet att filter i innerdelen är rengjorda.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Kolla så den verkligen stegar upp till fläktläge 4 med att börja på läge 1 och öka och lyssna så den ökar varvtalet på varje steg.
Är det mycket frost på utedelen så kan den vara nära en avfrostning så helst ska man testa när utedelen är ganska ren från frost.
 
D
tack!

Tycker inte det är frost i utedelen, däremot blir det ju ofta en hel del is under maskinen. Kanske ifs inte kollat så mycket hur det ser ut därinne i utedelen.

Såhär ser tempkurvan ut på den närmaste termometern.
 
  • Graf som visar temperaturförändring från 17 till 22 grader Celsius över 24 timmar i en hall, med senaste uppdateringen för 32 sekunder sedan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
tack!

Tycker inte det är frost i utedelen, däremot blir det ju ofta en hel del isbundet maskinen.

Såhär ser tempkurvan ut på den närmaste termometern.
Säger inte så mycket om vad den kan prestera, ser ut som den avfrostar någon gång per timme och temperaturen inne är på väg upp.
Kolla värdena och skriv tillbaka
 
  • Älska
sysmali
  • Laddar…
D
Ska gör det i helgen.

Uppskattar din närvaro här på forumet. Trevlig kväll.
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
D
Nu har jag lagt en temperaturmätare på innerdelen, vid inblåset:

Temperaturmätare placerad ovanpå en vit inomhusdel, nära ett luftfilter inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och tejpat fast en vid utblåset på innerdelen:

Luftkonditioneringsenhet monterad ovanför dubbeldörr med temperaturmätare placerad på och tejpad vid enhetens in- och utblås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Jag har ställt upp tempen på 31 grader och flälthastigheten på 4 av 5. Pumpen drar just nu 1,43 kw.
 
D
Efter 15 min visar:

Inblåstemp (ovanpå): 29 grader

Utblåstemp: (framför) 46 grader
 
Du kanske skulle uppge vad det är för temperatur ovanför och framför utblåset !
Det ska vara 4 staplar på displayen .
4 av 5 låter inte som högsta fläkthastighet
 
D
Såhär står fläkten
 
  • Display på fläktens fjärrkontroll visar temperatur 31°C och inställningarna för fläkthastighet och timer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Utomhus är det 1,6 grader
 
Kom temperaturer efter jag skrev 😎
Sjukt varmt ovanför innerdelen, vet inte om det är för att den ligger direkt på värmepaketet för så varmt kan det väl inte vara på insugsluften ?
Lägg den så långt till höger på innerdelen då den inte borde påverkas av värmen från innerdelen då.
Ta en bild på fjärrkontrollens display
 
D
Jag har flyttat temperarmätaren så den ligger längst ut till höger.
 
  • Temperaturmätare flyttad till höger ovanpå luftkonditioneringsenheten, markerad med en röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Du skrev häromdagen att fläkten ska vara på 4 staplar vid test. Min fjärr har fem staplar när den är som högst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.