Bor i 5 år gammal villa med golvvärme i plattan och radiatorer på övervåningen. På senare tid har ställdonen som styr golvvärmen börjat hänga sig i öppet läge, en efter en (uppe i fyra av tio nu på ett par månader). Huset och installationen är som sagt 5 år gammalt så jag vill ju inte tro att ställdonen gått sönder, snarare att de kärvar. Eller är jag fel ute? Kan det vara så dålig kvalité att de normalt pajar efter 5 år? Hursomhelst så vill jag ju få igång de igen och undrar om det är någon som har liknande problem och lyckats lösa det. Kan man motionera dem på något smart sätt? Kopplingsboxen har logik för att motionera ställdonen, men den kanske inte är tillräcklig, vad vet jag.
Ställdonen jag har är dessa:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Alternativmeny/Sok/Sok/77760140.aspx
och kopplingsboxen är följande:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Alternativmeny/Sok/Sok/77746591.aspx

Tycker du ska ringa till LK, de brukar vara väldigt välvilliga till att byta ut saker som krånglar.

Jag har nu samma problem. Ngn som vet lösning?
J

1, Har du provat att knäppa av ställdonen och motionera piggen ?

2, Kommer jag ihåg rätt är LK donen "öppna" när de görs strömlösa, har du ström till / fungerar styrboxen ? (om trådlös rumsgivare kolla batterier).

Jag hade liknande problem men med växelventlien i min Nibe bergvärmepump (kontrolleras av ett ventilställdon), jag bytte själva växelventlien som ställdonen kontrollerade då den fastnade i öppet eller stängt läge. Kanske måste byta ventlien? Kanske kolla om du har mycket smuts/mineraler i vattnet som orsakar detta på så kort tid (om problemet är i själva ventlien och inte i ställdonet då dvs)?

K
Exakt samma problem här med ett ställdon efter 2 år.
Samtal med LK föreslog lite felsökningar. Kopplade in det trasiga ställdonet på en zon och termostat som fungerar, ingenting hände med ställdonet så troligen behöver jag köpa ett nytt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.