Detta är shunten,
Shuntventil med svart hölje och röd ratt, kopplad till kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har för mig att ratten ska vara intryckt för att automatiken ska fungera.

Här är exempel på olika ställdon, en av dom kan vara din,
https://esbe.eu/sv/produkter/vridande-stalldon
 
J joccej skrev:
Ok

, hur ska den stå för att inte vara i manuellt läge ? Tacksam för allt hjälp. Och är det shunten som är rakt fram i bilden till höger om vredet i mitten ?
Enligt markering på vredet,så är noll värme. men behöver inte vara det. Går det att vrida vredet, om det går så vrid till max och känn på rören. Nästa steg. Du trycker på vredet, samtidigt som du vrider vredet, i bland kan vredet hoppa ut och gå ur sitt läge och kan inte växellådan förändra värmen. Det finns en inställning för kurva, vad händer om du ställer ner den till min och sedan max, då ska markeringen på vredet förändra sig.
Börja där och kom tillbaka.
 
Tack , ska testa det direkt under morgondagen, då jag är på arbetet hela kvällen !! Oerhört tacksam !! 🤗
 
Tack för all hjälp , shunten är en ESBE Ara672 , nu har jag tryckt in knappen helt, den gick bara att trycka in på ett läge , men som tolkar det nu är den helt öppen ? Men ”mätaren” (röda bågen) spelar kanske ingen roll på automatik ?

Ska se vad som händer under dagen nu . 😊
 
  • ESBE Ara672 shunt med röd båge och knapp i intryckt läge, rör och kablar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bågen är bara för att få en indikation på regleringen, att visuellt kunna se om motorn rör sig. Det med bara ett läge närdu tryckt in, är att motorn var i ett läge och vredet i ett annat. Hur hamnade markeringen på vredet nu, helt eller delvis till vänster, enligt sista bilden ( som är ingen värme ) till höger.
Vredet inne = automatik, motorn och reglering sköter värmen , vredet ute = manuell styrning av värmen, motorn går i tomme och hänger liksom i luften, (som friläge på en bil) utan att kunna reglera.
 
J jonaserik skrev:
Bågen är bara för att få en indikation på regleringen, att visuellt kunna se om motorn rör sig. Det med bara ett läge närdu tryckt in, är att motorn var i ett läge och vredet i ett annat. Hur hamnade markeringen på vredet nu, helt eller delvis till vänster, enligt sista bilden ( som är ingen värme ) till höger.
Vredet inne = automatik, motorn och reglering sköter värmen , vredet ute = manuell styrning av värmen, motorn går i tomme och hänger liksom i luften, (som friläge på en bil) utan att kunna reglera.
Vredet hamnade enligt sista bilden
 
J joccej skrev:
Vredet hamnade enligt sista bilden
Enligt bild så är det ingen värme. Blir det varmt om du drar ut vredet och manuellt vrider till höger.
 
J jonaserik skrev:
Enligt bild så är det ingen värme. Blir det varmt om du drar ut vredet och manuellt vrider till höger.
Kan det vara för jag mixtrat med kurvan? Så den vill sänka värmen för tillfället då den varit hög ? Har sänkt kurvan till minimum tidigare för att försöka framkalla en effekt men eftersom inget hände letade jag mig vidare
 
J joccej skrev:
Kan det vara för jag mixtrat med kurvan? Så den vill sänka värmen för tillfället då den varit hög ? Har sänkt kurvan till minimum tidigare för att försöka framkalla en effekt men eftersom inget hände letade jag mig vidare
Jepp kan vara så. Vrid som prov upp kurvan till max och se om motorn börjar gå till vänster. Har du element så är en tumregel ( beror på gammalt eller nytt hus) ca 42 C ut vid 0 C ute. Golvvärme ca 30 -33 C ut.
 
Min framledningstemperatur har sjunkit till 27grader från konstant 40grader. Så nu händer ju äntligen något 😊

Menar du att kurvan ska vara 30-33grader eller framledningstemperaturen ? Just nu är framledningen 27 grader men (22grader) inom parantes och det är väl värdet den vill ha ?
 
Reglersystemets aktuella börvärde är 22⁰, ja den framledningstemperatur det "ska" vara just nu, så ja 5⁰ förvarmt.

De där 30-33⁰ i framledningstemperatur på golvvärmeslingorna respektive ca 42⁰ i framledningstemperatur till radiatorerna är när det är 0⁰ utomhus.
Nu när det är ca 10⁰ utomhus så kan framledningstemperaturen bli så låg som 20-25⁰.
 
J joccej skrev:
Min framledningstemperatur har sjunkit till 27grader från konstant 40grader. Så nu händer ju äntligen något 😊

Menar du att kurvan ska vara 30-33grader eller framledningstemperaturen ? Just nu är framledningen 27 grader men (22grader) inom parantes och det är väl värdet den vill ha ?
Vad för temp ute nu. Fram nu 27 C och 22 innom parantes, betyder att det går ut mer värme än vad kurvan är ställd för. Ta ett foto på displayens kurva. Brukar vara att den nedre horizentrala skalan visar utetemp och den lodräta till vänster är tempen ut. Vid noll på den nedre och rakt upp en skärningspunkt, som till vänster är ca 42 C ,kan vara ett antal uppåt gående streck som har nummer på sig, där varje streck har ett nummer och det är kurvan som ska vara.
Men som ovan fota den. Vad för reglering har du , en värmepump eller separat reglercentral för motorn. Lite olika på olika regleringar hur det ser ut på display eller annat.
Har du någon manual för regleringen. Ett exempel på kurva kan se ut så här

Edit I det här fallet så är det kurva 9 , nu visar den 55 C vid - 20 C ute skärningspunkten ska då flyttas ner till ca 40 C
 
  • Diagram över värmekurva som visar sambandet mellan utetemperatur och framledningstemperatur med förskjutning, kurva 0, och justeringsmöjligheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kurvlutningen ska vara så låg som möjligt utan att du fryser. Ju lägre temp man kör ut på ett värmesystem ju effektivare blir vp å därmed billigare uppvärmning
 
Kurvlutningen justeras om rumstemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Öka kurvlutningen om rumstemperaturen sjunker när det blir kallare ute.
Minska kurvlutningen om rumstemperaturen ökar när det blir varmare ute.

Parallellförskjutningen justeras om rumstemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen.
 
  • Gilla
joccej
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.