R RoAd skrev:
Nej, de ska tejpas på något som avleder värme, exempelvis en aluminiumprofil om man vill vara säker på att de inte överhettas. De med lågt watt-tal klarar sig med mindre kylning. Enligt din bild ser det ut som om det är ganska starka lister.
Aha. Då ska jag montera de nya på alulister.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Man reglerar inte LED ljusstyrka på den typen av led med potentiometer utan typ sådan regulator jag visade på min bild tidigare.
Spänningsdelare funkar tippelitopp, om slingornas impedans inte är allt för låg

optimum
T Träffatummen skrev:
Nej knappast led som sitter på led-strip.
Du behöver PWM teknik för sådana.
Alltså pulsbreddsmodulering

optimum optimum skrev:
Nej knappast led som sitter på led-strip.
Du behöver PWM teknik för sådana.
Alltså pulsbreddsmodulering
Jo då :-)

optimum
T Träffatummen skrev:
Jo då :)
Nu får du gärna förklara vad det är för typ av led du ska använda.
Gärna med spec på dem där det framgår att de är dimbara.

Vanlig ledstrips är det inte utan PWM teknik

Ah! Va dum jag är. Här sitter jag och tror att alla vet vad en spänningsdelare är.

Googla spänningsdelare och läs lite, så tar vi det därifrån.

R
T Träffatummen skrev:
Nej du har helt fel. För att inte bli allt för teknisk så motbevisar jag dig med denna enkla fråga: I vilken position ska potentiometern stå för att båda slingorna ska lysa med fullt ljus?

EDIT: Jag lägger till att potentiometer/spänningsdelare fortfarande INTE är rätt sätt att dimra LED-belysning. Frågan visar bara på ett av många fel i metoden.

Tack för ditt engagemang i frågan. :-)

/Civil ingenjör i teknisk fysik

R
T Träffatummen skrev:
Tack för ditt engagemang i frågan. :)

/Civil ingenjör i teknisk fysik
Ok, du hade fel men vill inte erkänna det?

Kanske inte så snyggt att göra reklam för sitt egna sortiment ...

• Skärmdump från LinkedIn med sökresultat för anställda hos SunFlux ApS.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, du hade fel men vill inte erkänna det?
Vet man hur man ska koppla funkar det tippelitopp. Blev kalasbra! Kruxet är bara att nu när de suttit ett tag i köket står styrkan på samma inställning hela tiden. Dvs, det var onödigt att dra fram potentiometrarana.

R
T Träffatummen skrev:
Vet man hur man ska koppla funkar det tippelitopp. Blev kalasbra! Kruxet är bara att nu när de suttit ett tag i köket står styrkan på samma inställning hela tiden. Dvs, det var onödigt att dra fram potentiometrarana.
Så du insåg att du hade fel i att använda en potentiometer mellan de två slingorna och använde två istället. Fortfarande fel metod, men mindre fel.

T Träffatummen skrev:
Det är planen, jag tror att jag även kommer sätta använda en potentiometer som spänningsdelare mellan en naturligt vit och varmvit slinga...

Redigerat:
Nej då, vet man vad man gör funkar det. Ja som jag skrev i mitt i lägg. :-)

R
T Träffatummen skrev:
Nej då, vet man vad man gör funkar det. Ja som jag skrev i mitt i lägg. :)
Nej, du hade fel i ditt påstående om att det skulle fungera med EN potentiometer mellan två slingor som dimmer. Det visar du ju nu med att ha använt två stycken.

Om du framhärdar så måste jag fråga: kan du rita upp ett kopplingschema på hur du kopplar en potentiometer mellan de två slingorna så du kan få full effekt på båda? Eller i.a.f. beskriva hur potentiometern är ansluten till spänningskälla respektive de två LED-listerna.

Att det GÅR att dimra LED med en resistor som nödlösning har jag inte sagt emot. bara att det är fel metod. Inte minst för att man bränner bort effekt i form av värme jämfört med att pulsbreddsmodulera.

Det är ju inte så att tillverkarna valt PWM för skojs skull, det får du väl ändå hålla med om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.