Hej kunniga medlemmar,

Eftersöker nu er expertis om huruvida vi skall placera downlightsen i vårt gipstak. Tar gärna emot tips på vilken styrka vi skall använda oss av, eller är det 3000k som gäller överallt möjligtvis?

Vi vill använda oss av LED om det nu har någon betydelse.

Se bifogad planskiss.

Tack på förhand!
 
  • En planskiss av en bostad med utmärkta rum och överstrukna områden för placering av downlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, och välkommen..
Det är väldigt svårt att ge något bra förslag för belysning utan att veta mer om förutsättningarna, ex. tänkt möblering.
Vad betyder de kryssade ytorna?
Generellt tycker jag det är bra med möjlighet till kraftig belysning (som kan användas vid ex. städning) som man sedan i normalfallet dimrar ner kraftigt.
I ett sovrum tycker jag inte downlights är något bra val, med undantag för t.ex. ovanför platsbyggda garderober.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..
Det är väldigt svårt att ge något bra förslag för belysning utan att veta mer om förutsättningarna, ex. tänkt möblering.
Vad betyder de kryssade ytorna?
Generellt tycker jag det är bra med möjlighet till kraftig belysning (som kan användas vid ex. städning) som man sedan i normalfallet dimrar ner kraftigt.
I ett sovrum tycker jag inte downlights är något bra val, med undantag för t.ex. ovanför platsbyggda garderober.
Hej och tack!

De röda kryssen innebär utrymmen som inte skall belysas av downlights, då det taket inte är renoverat ännu.

Möblering är ju väldigt svårt att beskriva, men det skall vara så öppna ytor som möjligt. Väggarna är vitmålade och det kommer tillkomma en eller annan vanlig takhängd lampa också!

Takhöjd är 2,50.
 
I ex. ett vardagsrum som ska användas för bl.a TV-tittande vill man ju inte gärna ha en downlight rätt ovanför soffan där man ska sitta. Inte heller precis ovanför där TV:n ska sitta, på grund av risk för reflexer etc.
Finns det inga fönster i vardagsrummet, förutom vid dörr ut?
 
GoForIt GoForIt skrev:
I ex. ett vardagsrum som ska användas för bl.a TV-tittande vill man ju inte gärna ha en downlight rätt ovanför soffan där man ska sitta. Inte heller precis ovanför där TV:n ska sitta, på grund av risk för reflexer etc.
Finns det inga fönster i vardagsrummet, förutom vid dörr ut?
Tillbyggnaden är inte byggd ännu, så där finns ett fönster just nu.

Vi har byggt en tv-vägg där det reda sitter välanpassade spotlights på egen strömbrytare.

Önskar dock downlights på övriga ytor. Var hade du rekommenderat att sätta de ovh hut långt mellan? Rita gärna in på nuvarande planskiss om du har tid och ork!
 
Är det bara "städbelysning" som ska på plats, så utgå från någon geometrisk form (ex. rektangel). Ofta brukar installatören kunna hjälpa till. Det kan ju också finnas monteringsmässiga begränsningar, ex, kabellängder som påverkar.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Är det bara "städbelysning" som ska på plats, så utgå från någon geometrisk form (ex. rektangel). Ofta brukar installatören kunna hjälpa till. Det kan ju också finnas monteringsmässiga begränsningar, ex, kabellängder som påverkar.
Det är tänkt som primär ljuskälla
 
Självklart tycker jag att du ska ha belysning/downlights där ni har tv/soffa.
Är ju ofta man kan göra annat i soffan än just titta på tv. De viktiga är att dela upp i grupper. Vårat kök/vardagsrum är på 65 m2 där har vi 4 olika grupper i taket sen 2 grupper för smygspottar. En grupp för belysning av murstocken. Det blev fantastiskt bra. Då kan man kombinera belysningen efter humör och användning. Skulle bli skit om man skulle behöva tända alla +30 st downlights bara för att lysa upp köksön tex. Ha alla brytare för belysningen samlade på ett ställe. Där ni kommer in i rummet. Samt trappkopplingar på strategiska ställen i rummet så slipper man springa upp varje gång man ska ändra belysningen.
Tex kan vi fimpa ljuset över soffan och annan belysning som kan störa när man har soffläge just från soffan.
Riktigt slött och bekvämt.
 
  • Gilla
Robin2161
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Självklart tycker jag att du ska ha belysning/downlights där ni har tv/soffa.
Är ju ofta man kan göra annat i soffan än just titta på tv. De viktiga är att dela upp i grupper. Vårat kök/vardagsrum är på 65 m2 där har vi 4 olika grupper i taket sen 2 grupper för smygspottar. En grupp för belysning av murstocken. Det blev fantastiskt bra. Då kan man kombinera belysningen efter humör och användning. Skulle bli skit om man skulle behöva tända alla +30 st downlights bara för att lysa upp köksön tex. Ha alla brytare för belysningen samlade på ett ställe. Där ni kommer in i rummet. Samt trappkopplingar på strategiska ställen i rummet så slipper man springa upp varje gång man ska ändra belysningen.
Tex kan vi fimpa ljuset över soffan och annan belysning som kan störa när man har soffläge just från soffan.
Riktigt slött och bekvämt.
Tack för svaret! Exakt så vi tänker också och brytare är redan ordnat.

Utifrån planskissen jag bifogat, kan du rekommendera placering? Vissa säger 1 spot/4kvm
 
Jag laddade ner och gjorde en ljusstudie i Dialux. Var rätt mycket pillande men det blev bra och resultatet stämmer väldigt bra mot simuleringen.

I stort blev det ca 0,5-1spot/m2 i kök, hall, bad och sovrum. I vardagsrummet 0,5/m2.

I sovrummet satte vi dem som en "krans" runt sängen och i vardagsrummet är det uppdelat så mittensektionen måste tändas separat.

Det är Designlight "jubileum" 7W fast och ritkbar 3000K som jag satt. I klädkammaren , Malmbergs MD-99 och en dos-dimmer.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag laddade ner och gjorde en ljusstudie i Dialux. Var rätt mycket pillande men det blev bra och resultatet stämmer väldigt bra mot simuleringen.

I stort blev det ca 0,5-1spot/m2 i kök, hall, bad och sovrum. I vardagsrummet 0,5/m2.

I sovrummet satte vi dem som en "krans" runt sängen och i vardagsrummet är det uppdelat så mittensektionen måste tändas separat.

Det är Designlight "jubileum" 7W fast och ritkbar 3000K som jag satt. I klädkammaren , Malmbergs MD-99 och en dos-dimmer.
Bra tips! Får kika på det och se om jag klarar av det
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hide-a-lite har en guide som tar upp hur tätt spottar bör sitta i olika rum och annat liknande: [länk]
Tack! Då har man lite att förhålla sig till
 
Såhär blev mina beräkningar och placeringar.

Handritad skiss på papper med måttangivelser och placering för byggprojekt, inklusive kommentarer och ändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning upphängd upp och ner med handskrivna beräkningar och markeringar för placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning upplyft mot kameran visar handskrivna mätningar och placeringar av objekt på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.