Hej! Jag skulle byta ut gamla halogenspots i badrummet till LED, samt utöka med några nya. Taket är gipsskiva, direkt ovanför är isolering. Möjligen 2 cm mellanrum mellan gipsskiva och isolering.

Jag köpte HIDE-A-LITE Optic S Quick ISO 3000K, som ska kunna installeras direkt mot isolering utan skyddskåpa. Enligt info på nätet skulle man kunna ansluta flexrör 16 mm till kopplingsdosan. Underbart och säkert tänkte jag. Det är dock omöjligt. Dels kan man inte klämma fast den ordentligt, men flexröret är också för styv vilket gör det praktiskt svårt att putta tillbaka in utan att riskera att skapa dålig kontakt. Jag har kommit fram till att det inte går att använda flexrör och FK i praktiken.

Vilken typ av kabel får jag använda i detta scenario?

Dvs kabel till led downlights, 230v, direkt mellan gipsskiva och isolering. Utan skyddande flexrör. Gärna länk till Hornbach, Bauhaus eller liknande.

Downlights: https://www.hidealite.com/sv-se/pro...tic-s-quick-iso-6-pack-_-P2179815#variantlist

Dimmer: https://www.se.com/se/sv/product/WDE002299/dimmer-exxact-vrid-led-400w-infälld-bakkantstyrd-led-4200va-framkantstyrd-led-440va-skruvanslutning-vit/

Antal downlights: 8

Denna kanske

• En rulle vit downlightkabel från Namron, priset är 799 kr med fraktkostnad på 59 kr. Produktbetyg: 4 stjärnor av 5 hos Elbutik.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Tanken slog mig aldrig att det skulle finnas en speciell kabel för downlights. Att förlägga kabel i flexrör känns säkrare för mig som amatör, när den är direkt under isolering, men det kanske är lika säkert med vanlig isolerad kabel, eller exempelvis denna specifika downlightkabel?

https://www.elbutik.se/product.html/namron-downlightkabel-fkx-50m

C cergod skrev:
Det är dock omöjligt. Dels kan man inte klämma fast den ordentligt, men flexröret är också för styv vilket gör det praktiskt svårt att putta tillbaka in utan att riskera att skapa dålig kontakt. Jag har kommit fram till att det inte går att använda flexrör och FK i praktiken.
Och jag har genom praktisk erfarenhet kommit fram till att slang fungerar utmärkt. Det gäller bara att slangarna är tillräckligt långa, då går de att putta upp utan större problem. Slang med FK är det IMHO bästa alternativet. Du behöver slang även till den där Namromkabeln.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och jag har genom praktisk erfarenhet kommit fram till att slang fungerar utmärkt. Det gäller bara att slangarna är tillräckligt långa, då går de att putta upp utan större problem. Slang med FK är det IMHO bästa alternativet. Du behöver slang även till den där Namromkabeln.
Är det inte säkert och tillåtet med någon kabel utan flexrör?

Jag kan prova med längre flexrör, men jag lyckades aldrig klämma fast de ordentligt, inte ens när jag provade på golvet inför monteringen. Ännu svårare med dubbla flexrör (vidarekoppling till nästa downlight). Locket som ska hålla fast känns som att den ska gå sönder lätt, och när jag puttade upp en kopplingsdosa så rycktes flexröret ut. Då avbröt jag det hela...

Installationskablar får förläggas löst även om det inte rekommenderas.
Denna Namronkabel är lite i en gråzon mellan installationskabel och anslutningskabel, så den bör läggas i slang.

Du missade väl inte att du ska byta lock till det medföljande som är avsedd för 16 mm slang? Där sitter slangen bergfast.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du missade väl inte att du ska byta lock till det medföljande som är avsedd för 16 mm slang? Där sitter slangen bergfast.
Hej Bo! Jag köpte dessa i 6-pack förpackningar och det följde inte med något annat lock. Jag provade igen och det går inte att klämma fast en slang, iaf inte på ett sätt som får mig att känna mig trygg att det håller. En installationskabel (3x1,5) klämmer den dock ganska bra.

När jag tittar på styckförpackning av denna downlight (https://www.hidealite.com/sv-se/pro...-drivdon/infallt/comfort-quick-iso-_-P2178610) är det där mycket väl två olika lock med.... Ps. Inser nu att denna nog ändå är en annan modell, dock med två olika lock...

Locket verkar inte finnas som reservdel (tillbehör), eller så har jag letat dåligt...

Att slänga två 6-pack känns lite väl dramatisk. Om jag inte hittar det andra locket, tänker jag att jag får köra en kompromiss. Installationskabel i flexrör, men jag klämmer bara fast kabeln, dvs kabeln får klara sig utan flexrör en halv centimeter utanför kopplingsdosan...

Det var riktigt dåligt av Hidealite. Orden "eller flexslang 16mm" finns inte med i beskrivningen av paketet du länkar till. Du borde kunna få ett gäng av Hidealite om du frågar.

Nåja, det är inte hela världen. Kabeln fungerar även om den kan diskuteras.

• Gilla
cergod
  • Laddar…
Jag gjorde nog ett dåligt research inför köp. Jag tittade på flera olika modeller och antog att alla kunde kopplas till flexslang, men så verkar inte fallet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.