Hej, har såhär i semestertider bett om att få hjälp från en lokal affär med en ljussättning av kök/hall/vardagsrum, men i brist på återkoppling hoppas jag på lite hälp från någon med lite erfarenhet här.
Ska primärt köra Philips Hue GU10 spottar, vilka är något begränsade i ljusstyrka, bara 300 lumens i vitt ljus. Men kör redan olika Hue-lampor i resten av huset. Så ska mycket till för att skippa dem i köket. Har dock svårt att avgöra hur många jag kommer behöva, och hur jag ska placera dem.
Såhär ser planlösningen ut
Mina tankar går just nu ungefär i
2 spottar i kapprummet
2-4 spottar i hallen, alternativt en "vanlig taklampa" där jag kan sätta 2-3st E27-lampor i
6st spottar i köket (för lite?), 3st över bänkskåpen mot fönstret, en framför kyl/frys, en över ön och en över bänkskåpen åt höger vägg på bilden. Detta förutsätter att den takmonterade fläkten har relativt bra belysning för hällen. De tre som ska hamna vid kyl/ö/höger bänkskåp blir svår att placera symetriskt utan att rikta dem ganska mycket kanske?
Kommer definitivt sätta uttag för taklampor ovan för matplats och sittgruppen, god idé att även komplettera med några spottar i vardagsrummet också?
Kommer också sätta en Philips Hue led strip i vitrinskåpen ut mot vardagsrummet för effektbelysning.
Spec på GU10-spottarna från Philips Hue.