Hej,

Vi har en kökslucka under diskhon som inte vill hålla sig stängd. Det är som att gångjärnen inte ens försöker dra igen luckan.

Jag känner inte att det är något som puttar ut luckan, utan det verkar bara vara gravitationen som gör att den hittar ett jämnviktsläge några cm ut.

Är det troligt att det går att fixa på något sätt, eller behöver man byta gångjärnen? Om det går att fixa med någon justering, finns det något speciellt jag ska tänka på? Ska gångjärnen längre ut, eller längre in t.ex?

Lucka och gångjärn är från Vedum.
Vit kökslucka med silverhandtag som står öppen några centimeter, del av diskbänk. Luckan ser ut att inte kunna hålla sig stängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• IMG_1837.jpeg
    Skapa konto
  • Närbild på gångjärn på en kökslucka under diskhon, märkt Vedum. Luckan har problem att stänga helt.
    Skapa konto
  • Gångjärn på kökslucka under diskho, delvis öppen, med synlig montering och intilliggande rör.
    Skapa konto
prova justera ut luckan 1-2mm när den är öppen (alltså öka avståndet mellan skåpstomme och luckans bakkant)
ev sänka den 1-2mm oxså
justerskruvarna finns bakom namnskylten på gångjärnet

T tergo skrev:
prova justera ut luckan 1-2mm när den är öppen (alltså öka avståndet mellan skåpstomme och luckans bakkant)
Kan du förtydliga detta något? Luckan hänger på höger sida. Om jag står rakt framför och tittar mot luckan, ska luckan justeras åt vänster, höger, eller mot mig?

Jag har nu provat justerskruvarna i alla sina extrem-lägen, men ingenting har någon som helst effekt på huvudproblemet (dvs att luckan inte håller sig stängd). Jag känner inte minsta tillstymmelse till att den försöker dra igen luckan, ens när den är någon cm från helt stängd. Med övriga luckor så börjar den dra igen luckan när den är ca 20 cm från stängd.

Det sitter ett fjäderstål i gångjärnet som tvingar igen dörren. Kanske är det trasigt eller utmattat.
Oavsett justering, så ska det finnas en vilja i mekanismen att dra igen skåpsdörren.

• Gilla
BostadsBubbel och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Har samma problem, också med dörrarna under diskbänk. Samma typ av gångjärn (90-tal?). Tänkte försöka lösa det genom att skifta runt gångjärnen lite med övriga luckor som mer sällan öppnas (borde räcka att ett av två är ok).

ClasseClas
B BostadsBubbel skrev:
Med övriga luckor så börjar den dra igen luckan när den är ca 20 cm från stängd.
Du skulle kunna prova med att ta gångjärnen från en annan lucka och montera på den strulande luckan. Funkar det så vet du att gångjärnen är dåliga. Då köper du 2 nya gångjärn och använder dem istället.

• Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det sitter ett fjäderstål i gångjärnet som tvingar igen dörren. Kanske är det trasigt eller utmattat.
Oavsett justering, så ska det finnas en vilja i mekanismen att dra igen skåpsdörren.
Japp, så var det!

Jag monterade ner gångjärnet och det var inget motstånd över huvud taget i det. Och när jag vred och vände på det så ramlade det ut två små metallbitar, där det såg ut som att det från början var en enda metallbit som gått av på mitten.

Jag hittade ett par IKEA-gångjärn i en gömma, och monterade dit dom. Nu funkar allt som det ska igen! :)

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag kan också återkoppla att jag löste mitt problem genom att byta den ena gångjärnet mot ett välfungerande från två mindre och sällan använda dörrar/luckor. Nu fungerar alla fyra fullt tillfredsställande utan att jag behövde köpa något nytt eller spendera någon större tid. Det räcker alltså att ett av två (eller gissningsvis två av tre för större dörrar) gångjärn har kvar fjäderkraften för att dörren ska gå igen.

• Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.