Hejsan allihopa!

Tänkte gjuta en vit/ljusare betong bänkskiva, tänkte då använda Webers exm 702 och titandioxid pigment för att färga den. Vad jag förstått så ska man använda 2-6 % pigment av cement vikten i bruket men jag hittar inte för mitt liv hur många kg cement det är i bruket, är det någon som vet?

Har kollat både på säcken och hemsidan?

Ja båda två och antingen är jag helt blind eller så står det inte, läst det hur många gånger som helst nu.

Här har ni länken till betongen om ni skulle kunna hitta det:

http://www.weber.se/betong-cement-vagglagning/produkter-och-system/expanderbetongelementfog/weber-exm-702.html

Redigerat:
K
Redigerat:
  • Gilla
Mackeri
  • Laddar…
Ja, jag har fått gjutit några test prover med olika % satser nu men blev inte nöjd med några av dom faktiskt, fick dom inte tillräckligt ljusa.

Har sett att Weber har en vitbetong och har kommit fram till att blir att testa med sån istället, men har haft lite problem med att hitta nån bygghandel som har den inne. Så får väl kolla om nån skulle kunna beställa hem några säckar som du skriver, tack för svaret även om det blev lite sent :)

K
Tricket med att få en ljus betong är att ju mindre cement i betongen ju ljusare blir den. En vanlig finbetong innehåller ju bara 5 kg, men är mer svårarbetad då den inte flyter.
Vill man ha väldigt ljus så är ju en vit optimalt att börja på. Jag har gjutit med deras vitbetong utan att pigmentera och den blir riktigt vit då ballasten är dolomitkross.
Det var inga problem att beställa hem den, men då var det iallafall minimum 10 säck eftersom de tillverkar den på beställning. Min handlare ville inte ha säckar liggande eftersom de inte visste om de skulle kunna sälja dem så det var bara att köpa 10 eller inga alls :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.