Jag ska gjuta betongbänkskiva till nya köket och funderar på ytbehandling.
Jag vill ha en så tålig, restaurerbar och icke sugande yta som möjligt. Även hygienisk såklart. Gärna sidenmatt yta.
Tanken är att efter gjutning slipa av ytan. Stryka på tunnt med epoxi som får suga ner i betongen och sedan slipa igen.
Meningen med att slipa av efter epoxin är att få fram betongen igen, men i förseglad och porfylld tappning så att den inte blir missfärgad av fett, syror, vin etc. Dessutom hoppas jag att epoxin suger ner såpass att det "impregnerade" skiktet vid behov tål en lätt omslipning i framtiden.
Jag vill alltså inte ha ett epoxiskikt ovanpå betongen som med tiden kanske blir ful och svår att återställa.

Är epoxi rätt val av behandling, eller finns det bättre lösningar?

Bart Bart skrev:
BetSil kanske?
[länk]
BetSil känns intressant.
Men fyller det porerna?
Jag använde någon slags betongimpregnering på en bänk jag gjöt för att ha utomhus och den impregneringen trängde säkert ner och gör sitt jobb, men det blev inte en yta som jag vill ha i köket.

Jag kör stenolja baserad på linolja i uteköket som är under tak. Är trevligt att jobba med och ger en trevlig yta. Bara att tvätta av och dra på mer vid behov.

Vill du ha toppfinnish utan fläckar är betong fel val. Då rekommenderar jag borstad granit. Jag har det I köket och de ser fortfarande nya ut efter 6 år, utan underhåll. Kan man leva med fläckar som kommer och går fungerar betong utmärkt.

N nybyggarn3 skrev:
Jag kör stenolja baserad på linolja i uteköket som är under tak. Är trevligt att jobba med och ger en trevlig yta. Bara att tvätta av och dra på mer vid behov.

Vill du ha toppfinnish utan fläckar är betong fel val. Då rekommenderar jag borstad granit. Jag har det I köket och de ser fortfarande nya ut efter 6 år, utan underhåll. Kan man leva med fläckar som kommer och går fungerar betong utmärkt.
Granit går tyvärr bort av kostnadsskäl.
Jag korrigerar mina kriterier till "så tåligt som möjligt, men ändå betong" 😊
Jag kan leva med lite patinerad yta. Jag tror att jag ska gjuta tre-fyra provbitar och testa lite olika behandlingar!
Bänkskivorna ska gjutas senare i sommar.

P Patrik Hazard skrev:
Granit går tyvärr bort av kostnadsskäl.
Jag korrigerar mina kriterier till "så tåligt som möjligt, men ändå betong" 😊
Jag kan leva med lite patinerad yta. Jag tror att jag ska gjuta tre-fyra provbitar och testa lite olika behandlingar!
Bänkskivorna ska gjutas senare i sommar.
Då rekommenderar jag olja. Jag tillsatte en del svart pulver (kommer inte i håg vad det heter) för mörkare betong. Blir nästan åt det svata hållet med olja.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.