Finns massor med trådar och jag har läst många.
Har ett mindre hyreshus med 3 våningar där mellanvåningens lägenhet ska renoveras.
Huset är byggt i trä på -50talet med spån i väggar och golv.
Man hör grannarna prata rätt så bra, man hör när dom går eller tappar nåt.
Ett rum har 2 ytterväggar, en mot en granne och en mot lghs kök.
Min tanke är att blåsa ur allt utom golvet, gammalt parkettgolv som är i bra skick.
På ytterväggarna så ska det reglas på 45*45 som skruvas i bef vägg, tänker att jag gör dom här reglarna ca 2cm kortare än stummåttet, bör jag köra med någon list av tex epdm gummi bakom dom?
Mot grannen så byggs en ny vägg upp, kanske med plåt reglar med gummilist eller vanliga reglar, epdm list även här, ca 3cm utanför bef vägg. Vanliga isoleringsskivor, osb/spån och dubbelgips, allt fogas så det blir tätt.
Mot köket så bara en enkel gips, mest för att det blir enklast att spackla.
Rummet är ca 4.5-5.5 på alla ledder. Sänker taket och lägger 45*70 från vägg till vägg med cc1200mm, där det behövs så använder jag hålband mot bef tak, 28*70 gles på cc300, isolering och dubbelgips, fogas även här.
Bör jag använda klossar av tex sylomer mellan hålband och bef tak?
Något mer man ska göra?
Bästa vore ju så klart att även riva upp golvet och lägga sylomer klossar på bef bjälklag och sen spångolv, stegljudsmatta och ny parkett men tror bef golv sparas.
Vinner jag något på att först skruva gips mot grannen sen vägg 30mm utanför?
Samma med taket, vinner jag något på att gipsa taket innan jag sänker det?
Kan ev få tag på lite Fermacell skivor, isåfall blir det ett lager sånt sen gips i taket iaf
Ska man lägga någon list mellan reglar och osb först? Samma fundering i taket
Långt inlägg men det är ett svårt ämne...