390 läst ·
1 svar
390 läst
1 svar
Ljudisolering av tak
Har ett hyreshus som har problem med att det är lyhört mellan våningarna.
Den undre lägenheten har problem med all form av ljud som kommer från lägenheten ovanför. Att göra åtgärder i den övre lägenheten är inte genomförbart.
Nu blir den undre ledig då nuvarande hyresgäst inte orkar med ljudnivån. Tänker att jag ska passa på att ljudisolera taket underifrån.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är hur man ska gå tillväga.
Jag har två olika alternativ och undrar vad som är bäst.
Övre lägenhet
Alt 1 ——- Alt 2
Gips ——- 50mmstenull
Gips. —— Gips
50mmstenull —— Gips
Takskiva mdf 6mm.——- Takskiva mdf 6mm
Undre lägenhet
Den undre lägenheten har problem med all form av ljud som kommer från lägenheten ovanför. Att göra åtgärder i den övre lägenheten är inte genomförbart.
Nu blir den undre ledig då nuvarande hyresgäst inte orkar med ljudnivån. Tänker att jag ska passa på att ljudisolera taket underifrån.
Övre lägenhet
Alt 1 ——- Alt 2
Gips ——- 50mmstenull
Gips. —— Gips
50mmstenull —— Gips
Undre lägenhet
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Lågfrekvent buller, dunsar ock liknande, är väldigt svårt att isolera bort skulle jag säga.Krozz skrev:
Har ett hyreshus som har problem med att det är lyhört mellan våningarna.
Övre lägenhet
Alt 1 ——- Alt 2
Gips ——- 50mmstenull
Gips. —— Gips
50mmstenull —— Gips
Undre lägenhet
Men generellt vill du ju bryta så att det finns isolering mellan alla delar av innertaket och övre innertaket.
Så om du läktar upp och isolerar med tex stenull (så mycket du får plats med) och försöker fästa läkten tex med ngn gummipackning, alternativt "korsläktar" så du har tex 2 x25 eller 2x45 (om du får plats) med isolering i korst där träet endast där läkten möts ligger an mot varandra och bara den under sitter direkt mot betongen ovanför (eller ännu hellre med ngn mellanbricka i tex gummi) så borde du nå störst effekt.
Gips ger marginell effekt skulle jag säga, iaf i jämförelse med tex stenull, men kanske kan ta bort lite högfrekventa ljud.
Gips direkt mot det nuvarande innertaket först ser jag inte direkt någon mening med ?
Och istället för dubbelgips innan takskivan torde mer ull ge bättre effekt (återigen om man får plats). Men om man bara har 25mm över så är dubbelgips nog bättre än inget innan MDF'en...
På länken nedan beskrivs vad du försöker uppnå:
"En dubbelkonstruktion består av två separata skikt med ett hålrum emellan, ett så kallat massa-fjäder-massa-system. En sådan konstruktion behöver inte vara tung för att ge god ljudisolering. Det räcker om ytskikten är tunga, exempelvis genom att använda gipsskivor. Genom att fylla hålrummet med ett ljudabsorberande material får vi en konstruktion med mycket god ljudreduktion."
https://www.isover.se/supporten-tipsar/ljudisolering-mot-buller-och-storande-ljud#1
Klicka här för att svara