465 läst ·
3 svar
465 läst
3 svar
Hur stärker jag ljudisolering i källartak?
Jag har en källare där min verkstad befinner sig direkt under vårt vardagsrum på markplan, och min tanke är att snart göra någon åtgärd för att förstärka ljudisoleringen i källartaket eftersom verkstan inte är fullt inredd och i bruk än.
Som det ser ut nu är det uppifrån vardagsrummet och ner:
- Klickgolv
- Undergolv spånskiva (~35mm eller vad det nu är)
- Bjälklag med glasull (jag har lagt till extra glasull vid byte av undergolvet på markplan)
- Takpanel i källare
Det vill säga taket i källaren utgörs av bara ett lager med gammal träpanel utan spont, så det är glipor samt något hål här och var. Min lösa tanke har varit att sätta upp OSB + gips eller motsvarande utanpå takpanelen i källaren för att täta till genomströmningen av ljud uppåt. Kanske OSB + Gips + akustikpanel, dvs såna där med träribbor (eller annan typ av panel som är gjord för att dämpa akustiskt).
Utöver åtgärden i källartaket har jag tänkt försöka hitta någon lämplig gummimatta att lägga på betonggolvet i källaren vilket nog allmänt skulle dämpa studsandet av ljud i verkstan så att mindre av det hittar upp till vardagsrummet.
Har någon annan några tankar, tips eller råd kring detta?
Som det ser ut nu är det uppifrån vardagsrummet och ner:
- Klickgolv
- Undergolv spånskiva (~35mm eller vad det nu är)
- Bjälklag med glasull (jag har lagt till extra glasull vid byte av undergolvet på markplan)
- Takpanel i källare
Det vill säga taket i källaren utgörs av bara ett lager med gammal träpanel utan spont, så det är glipor samt något hål här och var. Min lösa tanke har varit att sätta upp OSB + gips eller motsvarande utanpå takpanelen i källaren för att täta till genomströmningen av ljud uppåt. Kanske OSB + Gips + akustikpanel, dvs såna där med träribbor (eller annan typ av panel som är gjord för att dämpa akustiskt).
Utöver åtgärden i källartaket har jag tänkt försöka hitta någon lämplig gummimatta att lägga på betonggolvet i källaren vilket nog allmänt skulle dämpa studsandet av ljud i verkstan så att mindre av det hittar upp till vardagsrummet.
Har någon annan några tankar, tips eller råd kring detta?
När man försöker ljudisolerade ska man väja material med hög densitet. Mitt förslag glesa upp innertaket med Gyproc akustikprofil AP 25 klä med 2 lager gips. Spara en glipa på ca 3mm mot omslutande väggar. Foga varje lager med akustikfog. I bjälklaget hade det varit bättre med en mineralull med hög densitet i stället för glaskula.
Bra tips med akustikprofilen från Gyproc, ska titta vidare på det och se om det skulle funka, jag har några dekorativa balkar i källartaket som går tvärs över på flera ställen, så det blir att passa in något extra mellan dom och i så fall antagligen lämna 3mm och akustikfoga mot balkarna. Gällande glasull vs mineralull har min uppfattning varit att dom är väldigt snarlika med avseende på ljudisolering, inte för att det spelar någon roll i det här fallet, jag kommer inte att riva upp golv eller tak på nytt för att byta materialet i bjälklaget.N Nissegandhi skrev:När man försöker ljudisolerade ska man väja material med hög densitet. Mitt förslag glesa upp innertaket med Gyproc akustikprofil AP 25 klä med 2 lager gips. Spara en glipa på ca 3mm mot omslutande väggar. Foga varje lager med akustikfog. I bjälklaget hade det varit bättre med en mineralull med hög densitet i stället för glaskula.
Jag tänkte inte att du skulle göra om isoleringen, men man skall helst välja mineralull till ljudisolering eftersom den har högre densitet än glasull.
Klicka här för att svara