Hej !

Jag ska akustikförbättra en befintlig mellanvägg och har följande förutsättningar:
  • Ska bara (har redan) riva ena sidan
  • 90mm träreglar
  • cc 400 på reglarna
Min första tanke var att köra 2x45mm Isover piano och sen 11mm OSB + 2x13mm vanlig gips.
Nu har jag stött på UltraBoard som ska vara en skruvfast gipsskiva just för att ha bakom vanlig gips.
http://www.norgips.se/produkter/byggskivor/ultra-board-15/index1,2172.htm

Min fråga är, vad tror ni om att köra UltraBoard plus vanlig gips, bara ?
 
Det funkar finfint. Regla på c/c 450
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Det funkar finfint. Regla på c/c 450
Tack för svar,
fast jag har ju redan reglar på 400,
och frågan var:

(11mm OSB + 2x13mm Gips) eller (15mm UltraBoard + 13mm gips)
är det värt merkostnaden plus byggtjockleken för OSB...
 
  • Gilla
pfv
  • Laddar…
Vill du göra det så bra som möjligt så slå upp ett till regelverk 1cm från dom gamla reglarna, förskjut gärna reglarna i förhållande till varandra, isolera båda delarna, täta gärna med latex runt alla reglar som ligger mot golv tak och väggar.

Dubbel gips som också tätas
Det bör bli bra
 
nino nino skrev:
Vill du göra det så bra som möjligt så slå upp ett till regelverk 1cm från dom gamla reglarna, förskjut gärna reglarna i förhållande till varandra, isolera båda delarna, täta gärna med latex runt alla reglar som ligger mot golv tak och väggar.

Dubbel gips som också tätas
Det bör bli bra
Har läst på lite själv med det där om luftspalt och "2 väggar",
men har ju redan 90mm reglar och har inte plats för ytterligare luftspalt+45+skivor.

Frågan kvarstår:
Är UltraBoard+enkelgips ett alternativ till OSB+dubbelgips...
 
Du får något bättre ljudreduktion med 1 lag UB + 1 gips vs. 1 Osb + 2 lag gips.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Du får något bättre ljudreduktion med 1 lag UB + 1 gips vs. 1 Osb + 2 lag gips.
Oh, va bra, Tack !

Eller inte (har redan beställt OSB+gips)
ska kolla om jag kan ändra...

Tack i alla fall,
jag förutsätter att det inte är nån gissning utan fakta.
;o)
 
Nu blev det OSB+2xGips (gick inte att ändra ordern),
Återkommer med resultat.

Tack för engagemang !
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Hur gick det sen?
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Det gick och blev bra...😌
 
Bra med återkoppling!😀 Bättre sent än aldrig...😅
 
  • Gilla
Swed22
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.