Bor i 80 m2 lägenhet med vattenvärmd luftburen värme och FTX-Ventilation. Tilluften från FTX-aggregatet i köket går i undertak till aggregatet i badrummet där den blandas med återluft och värms upp av varmvattenbatteriet för att sedan strömma ut i lägenheten. Från FTX-aggregattet går tilluftskanalen rakt ca 1,5 m där det mitt på sitter ett spjäll. Vid 1,5 m en 90° böj följt av en flexdämpare ca 500 mm. Därefter ca 3 m fram till aggregatet i badrummet.
Från området där flexdämpare sitter kommer ett besvärande lågfrekvent ljud som jag vill ha bort. Googlat och hittat att ju längre från 90°-böjen flexdämparen sitter desto bättre. Även att dämpare skall monteras efter spjäll och även direkt på utloppet vid FTX-aggregatet.
Vad säger ni om förslagen ovan? Har ni andra,lösningar?

Sänker jag fläkthastigheten ett snäpp, vilket är den lägsta, försvinner oljudet men då verkar ventilationen bli dålig.

Rolf

Lågfrekventa ljud är svårare. Spontant skulle föreslå en ljuddämpad böj efter spjället som första åtgärd. Annars är det fördelaktigt med en lång ljuddämpare vid låga frekvenser, helst direkt efter aggregatet,

529516-1337f67959796b7b2e4682b0e9701e91.jpg

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.