Har problem med ljudnivån från helt odämpade spaltventiler. Har relativt nya treglasfönster, men dessa ventlier sabbar helt ljudnivån i lägenheten. Vet att det finns färdiga lösningar man kan köpa, har svårt att se att lite ljud-foam i ventlien skulle göra underverk.

Fönstren i sig är ok täta och bra drevade, detta bekräftas av att det blir näst intill tyst när jag testade att helt täppa till spaltventilen i ett rum. Givetvis ingen hållbar lösning då jag gärna har bra luft.

Har en tanke att skruva bort ventilerna och ersätta med en mindre låda som leder luften i kanaler och ut i rör på sidorna, dessa skulle kunna gå att dra bakom gardiner så behöver inte se så stiligt ut.
Huset har mekanisk frånluft och det sitter frånluftsventiler i badrum, garderob samt klädkammare. Tillluft är i samtliga rum via spaltventil samt en extra i väggen innuti skafferiet i köket.

Gjorde ett par enkla skisser för att förklara, vad tror ni. Kommer det dämpa ljudet? Kommer det komma tillräckligt med friskluft in?

För att förtydliga, denna lösning ska alltså sitta på insidan av fönstret.

Skiss av ett fönster med en konceptuell ljudreducerande spaltventil-lösning ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av ljudisolerande ventilbox med luftkanaler och lägesindikator mot fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Åsa Lund
Varför inte köpa spaltventil som är ljuddämpad och klar?
Varför försöka uppfinna hjulet själv?
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
De lösningar jag har sett som passar min ventil är bara ljuddämpad foam med raka kanaler i själva ventilen. Jag testade att stoppa hela ventilen full med liknande material, biltemas ljudmatta. Men ingen direkt skillnad på ljudnivån i rummet före/efter. För att få ordentlig dämpning verkar det som att man behöver leda ljudet innan det går ut i rummet.

Finns denna: http://www.casamja.se/produktkatalogen/ljudfallor-med-omegadiffusorn/ljudfalla-i-karm/ljudfalla-p

,men landar på runt 1800kr styck. Skulle blir runt nästan 15 000kr för samtliga rum, min lösning skulle inte kosta mer än några 100-lappar förutsatt att det fungerar. Har tillgång till gratis material och verkstad.
 
Redigerat:
Först så behöver du ta reda på vilket ljud du vill dämpa, dvs. vilka frekvenser. De spaltventiler som brukar kallas för ”ljudkanal” osv. är enkla att montera MEN dämpar låga frekvenser (under 100 Hz) väldigt dåligt. Man kan lätt bli lurad av när en produkt marknadsför med Rw 35 dB och då tro att den dämpar samtliga frekvenser med 35 dB. Det som är intressant här är hur produkten dämpar inom själva problemområdet.

Är det däcksbuller från en väg på avstånd kan en sådan ventil funka rätt ok. Har du däremot en hårt trafikerad väg i nära anslutning till fasaden kommer en sådan ventil släppa igenom mycket av bullret.

Din id’e är helt rätt tänkt. För att erhålla en märkbar dämpning i lågt register behöver ljuddämparen göras lång. Ju längre, desto bättre dämpning av låga frekvenser. För att ta fram en optimal design behöver en bullermätning göras och sedan en beräkning på lämplig konstruktion.

Praktisk tillämpning:
Lådan, som görs tät, kan göras i 16 mm MDF med saxningar precis som du ritat i skissen. Dock så ska även saxningarna göras av MDF. Sedan klär man insidan (även saxningarna) med 50 mm ljudabsorberande material (inget skum från biltema). Eftersom det är ventilation det handlar om bör absorbenten inte ge ifrån sig fibersläpp. Lämpligt produktval är Sund dacron eller Meditec. Det räcker med att klä in 1 av 2 motstående ytor.
 
Redigerat:
Kanske OT,
men var i vårt avlånga land är det så bullrig utemiljö att man måste ljudisolera åtta rum?
Räcker det inte med sovrummet/sovrummen?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Först så behöver du ta reda på vilket ljud du vill dämpa, dvs. vilka frekvenser. De spaltventiler som brukar kallas för ”ljudkanal” osv. är enkla att montera MEN dämpar låga frekvenser (under 100 Hz) väldigt dåligt. Man kan lätt bli lurad av när en produkt marknadsför med Rw 35 dB och då tro att den dämpar samtliga frekvenser med 35 dB. Det som är intressant här är hur produkten dämpar inom själva problemområdet.

Är det däcksbuller från en väg på avstånd kan en sådan ventil funka rätt ok. Har du däremot en hårt trafikerad väg i nära anslutning till fasaden kommer en sådan ventil släppa igenom mycket av bullret.

Din id’e är helt rätt tänkt. För att erhålla en märkbar dämpning i lågt register behöver ljuddämparen göras lång. Ju längre, desto bättre dämpning av låga frekvenser. För att ta fram en optimal design behöver en bullermätning göras och sedan en beräkning på lämplig konstruktion.

Praktisk tillämpning:
Lådan, som görs tät, kan göras i 16 mm MDF med saxningar precis som du ritat i skissen. Dock så ska även saxningarna göras av MDF. Sedan klär man insidan (även saxningarna) med 50 mm ljudabsorberande material (inget skum från biltema). Eftersom det är ventilation det handlar om bör absorbenten inte ge ifrån sig fibersläpp. Lämpligt produktval är Sund dacron eller Meditec. Det räcker med att klä in 1 av 2 motstående ytor.
Tack för utförligt svar! Ljudet är uppmätt av akustiker och det är främst de höga tonerna som stör, dubbdäck mot asfalt, folk som skrapar rutor nedanför på parkering osv. Gör gärna en lösning som även i viss mån kan ta hand om lägre frekvenser med. Skulle min lösning dämpa de högre frekvenserna sämre? Har du någon koll på vart man kan få tag i Sund dacron eller Meditec?
 
hsd
Björn Melander Björn Melander skrev:
Först så behöver du ta reda på vilket ljud du vill dämpa, dvs. vilka frekvenser. De spaltventiler som brukar kallas för ”ljudkanal” osv. är enkla att montera MEN dämpar låga frekvenser (under 100 Hz) väldigt dåligt. Man kan lätt bli lurad av när en produkt marknadsför med Rw 35 dB och då tro att den dämpar samtliga frekvenser med 35 dB. Det som är intressant här är hur produkten dämpar inom själva problemområdet.

Är det däcksbuller från en väg på avstånd kan en sådan ventil funka rätt ok. Har du däremot en hårt trafikerad väg i nära anslutning till fasaden kommer en sådan ventil släppa igenom mycket av bullret.

Din id’e är helt rätt tänkt. För att erhålla en märkbar dämpning i lågt register behöver ljuddämparen göras lång. Ju längre, desto bättre dämpning av låga frekvenser. För att ta fram en optimal design behöver en bullermätning göras och sedan en beräkning på lämplig konstruktion.

Praktisk tillämpning:
Lådan, som görs tät, kan göras i 16 mm MDF med saxningar precis som du ritat i skissen. Dock så ska även saxningarna göras av MDF. Sedan klär man insidan (även saxningarna) med 50 mm ljudabsorberande material (inget skum från biltema). Eftersom det är ventilation det handlar om bör absorbenten inte ge ifrån sig fibersläpp. Lämpligt produktval är Sund dacron eller Meditec. Det räcker med att klä in 1 av 2 motstående ytor.
Det blir en stor låda :rolleyes:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske OT,
men var i vårt avlånga land är det så bullrig utemiljö att man måste ljudisolera åtta rum?
Räcker det inte med sovrummet/sovrummen?
Det är i Göteborg, lägenhet som ligger mot väg i uppförsbacke som trafikeras av linje 60 (buss). Genomgångslägenhet så alla fönster vätter på något sätt åt bullrig sida.

Detta ihop med att jag själv är ganska känslig för ljud. Tanken är såklart att testa lösningen i sovrum, fungerar det bra så kör jag på i resten av rummen.
 
Inser att lådan kan bli något otymplig, kanske ska testa med någon av dessa lösningar först. Liknar mer varianten man kan köpa, men överdimensionerad även här.

Illustration av två överdimensionerade fönsterluftare vid vitt fönster, med rosa pilar som visar luftflödesriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OT
Aha, Redbergsliden!
Ingen chans att flytta ner på slätten förstås?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OT
Aha, Redbergsliden!
Ingen chans att flytta ner på slätten förstås?
Lösning på längre sikt är att flytta ja :)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.