Förutom ljudet av vattnet och luften i munstyckena har jag ett störande brummande ljud från pumpen.
Trodde att bättre gummibussningar mellan pump och ram var lösningen men har konstaterat att ljudet finns där även när jag håller pumpen i handen.
Alltså sprids ljudet via slangarna till badkaret. Slangarna är väldigt styva, nästan som stela rör.
Funderar på om det är värt att kapa dem och skarva in någon slags riktigt mjuk slang? Vilken i så fall?
Tror det är standardgrejer 50 mm.
Trodde att bättre gummibussningar mellan pump och ram var lösningen men har konstaterat att ljudet finns där även när jag håller pumpen i handen.
Alltså sprids ljudet via slangarna till badkaret. Slangarna är väldigt styva, nästan som stela rör.
Funderar på om det är värt att kapa dem och skarva in någon slags riktigt mjuk slang? Vilken i så fall?
Tror det är standardgrejer 50 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag bara glad amatör och kanske är helt ute och cyklar, men förutsatt att din diagnos är korrekt, dvs att det är i rören du har resonansen, så tänker jag att kylarslang till bil borde fixa biffen. De finns i alla möjliga dimensioner och är gjorda i material som både klarar tryck och värme och håller sig mjuka länge. problemet ska väl isf vara att klämma dit dem på plaströren så att de inte läcker. Kanske inte går att applicera men det är en idé iaf. Swedol kanske har denna typ av slang i lite valbara dimensioner?
Annars kunde man kanske även tänka sig resonansdämpande "asfaltsplattor" på utsidan om karet för att döda resonansen i själva karet också. Det finns tunna varianter av asfaltsmatta som låter sig monteras vertikalt.
För övrigt skulle jag spontant gissa att de vita slangarna på bild är tunnare än 50 mm, men det är ju bara att mäta.
Återkoppla gärna med hur det går!
Annars kunde man kanske även tänka sig resonansdämpande "asfaltsplattor" på utsidan om karet för att döda resonansen i själva karet också. Det finns tunna varianter av asfaltsmatta som låter sig monteras vertikalt.
För övrigt skulle jag spontant gissa att de vita slangarna på bild är tunnare än 50 mm, men det är ju bara att mäta.
Återkoppla gärna med hur det går!
Kylarslang som Keexet är inne på kanske är enklast, sen finns ju oxå flexslang som du har när man installerar t.ex. bergvärmepump. Sitter mellan själva värmepumpen och radiatorrören i huset för att dämpa ljud/resonanser.
Dom ska även monteras med en sväng så dom är böjda 90 grader mellan anslutningarna för att dämpa bäst.
Dom ska även monteras med en sväng så dom är böjda 90 grader mellan anslutningarna för att dämpa bäst.
Ja, jag tänker på typ "spånsugsslang", sån där mjuk sladdrig med en stålspiral i. Kanske ej lämpliga för detta ändamål. Ska se om jag får tid att kolla med någon leverantör.
Jag tror att massan måste upp en hel del för att "döda" själva karet så bäst vore att få till en bättre frikoppling mellan pump och kar.
Jag tror att massan måste upp en hel del för att "döda" själva karet så bäst vore att få till en bättre frikoppling mellan pump och kar.
Först bör du fästa pumpen via gummibussningar så den sitter fast i ramen. Gummibussningarna dämpar vibrationerna som fortplantar sig till ramen samtidigt som pumpen får ett stabilt fäste motverkar pumpens "svängningar" och vibrationer. Sedan skulle det säkert funka med en relativt tunn gummi eller latexslang då det inte är så högt tryck på pumpen. Med mindre godstjocklek blir slangen mjukare och tar upp mer av vibrationerna som fortplantar sig till rören.
Det sitter gummibussningar, men jag ska prova med mjukare. Biltema har ju flexibel kylarslang med invändig stålfjäder! 50 mm samt även övergång till 32mm. 
Funderar på hur jag ska få skiten tätt bara.
Trycka alla skarvar fulla med sån här?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/BT-Multibond-2000028571/
Eller sånt här plastlim?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Plastlim-2000035419/
Plastlimmet har fungerat perfekt för att laga tre mindre läckor i plastkopplingarna till munstyckena.
Funderar på hur jag ska få skiten tätt bara.
Trycka alla skarvar fulla med sån här?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/BT-Multibond-2000028571/
Eller sånt här plastlim?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Plastlim-2000035419/
Plastlimmet har fungerat perfekt för att laga tre mindre läckor i plastkopplingarna till munstyckena.
Förstår inte vitsen med den här:
Pillade isär den och det är en ventil som vid undertryck släpper in luft.
Varför vill man blanda in luft på sugsidan före pumpen??
Det ger ju bara oväsen. Luften till munstyckena är ett separat system efter pumpen.
Update: Det är en säkerhetsventil som ska öppna om man blockerar insuget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pillade isär den och det är en ventil som vid undertryck släpper in luft.
Varför vill man blanda in luft på sugsidan före pumpen??
Det ger ju bara oväsen. Luften till munstyckena är ett separat system efter pumpen.
Update: Det är en säkerhetsventil som ska öppna om man blockerar insuget.
Redigerat:
Har bytt till kylarslang nu, monterat högre/mjukare gummibussningar till motorn samt ljudisolerat själva pumphuset en aning för att få mindre vattenbrus.
Tyckte det lät hyfsat mycket lägre, men går ju bara jämföra med sargen monterad.
Efter att ha gjort iordning badrummet, provkört och allt var frid och fröjd ställde jag in badkaret, vägde in det och provkörde igen bara för att upptäcka att fördelningskranen LÄCKER!
WTF!? Har redan limmat tre småläckor vilket var anledningen att jag tog isär det. Kan vara att de nya bussningarna är för mjuka så att pumpen rört sig för mycket.
Om jag får ordning på den där läckande skiten (ursäkta) så tror jag att ljudabsorberande material längs väggen och badkarskanten runt pumpen skulle göra susen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyckte det lät hyfsat mycket lägre, men går ju bara jämföra med sargen monterad.
Efter att ha gjort iordning badrummet, provkört och allt var frid och fröjd ställde jag in badkaret, vägde in det och provkörde igen bara för att upptäcka att fördelningskranen LÄCKER!
WTF!? Har redan limmat tre småläckor vilket var anledningen att jag tog isär det. Kan vara att de nya bussningarna är för mjuka så att pumpen rört sig för mycket.
Om jag får ordning på den där läckande skiten (ursäkta) så tror jag att ljudabsorberande material längs väggen och badkarskanten runt pumpen skulle göra susen.
Kan avsluta tråden med att lösningen var, i ordning av ljuddämpningseffekt:
1. Ljuddämpa pumphuset.
2. Trycka i bottningslist och silikona den mellan vägg och badkar (täcker över den med badkarslist). Stoppar väldigt mycket av ljudläckaget från pumpen.
3. Installera de flexibla kylarslangarna.
1. Ljuddämpa pumphuset.
2. Trycka i bottningslist och silikona den mellan vägg och badkar (täcker över den med badkarslist). Stoppar väldigt mycket av ljudläckaget från pumpen.
3. Installera de flexibla kylarslangarna.
Klicka här för att svara