Hej!
Vi håller på att bygga ut vårt hus med en ny entré och ska förlänga vardagsrummet med gamla hallen. I vardagsrummet idag har vi äldre parkettgolv (limhamnsrutan?) medan gamla hallen är mix mellan klinkers och laminat. Tanken från början var att bryta av med ett nytt ”vanligt” 3-stavsparkett i halva vardagsrummet i liknande nyans och ha en list mellan bara. Men eftersom jag är en nyfiken själ så bestämde jag mig för att kika under laminaten innan jag beställde golv. Då upptäckte jag att det låg likadan parkett under laminaten! Whohoo!

Problemet blir då att det blir en ruta i ena hörnet av vardagsrummet som fortfarande har klinkers. Min man tycker att idén med att bryta av med annan parkett funkar, medan jag hellre skulle vilja hitta likadan parkett som vi nu kommer ha i stort sett överallt.

men då till min fråga: är det någon som vet hur man kan komplettera ett äldre rutmönstrat parkettgolv? Det rör sig om ca 6 kvm.

tacksam för all hjälp!
Med vänlig hälsning, Josefin
Golvövergång mellan rutmönstrat parkett och laminat, synlig list och en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete där gammalt parkettgolv möter klinkers, med synliga laminatbitar och golvunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Menar du att golvet ser ut så här?
https://konsument.tarkett.se/sv_SE/kollektion-C000160-noble/ek-soho-big-block
Det är antagligen inte exakt likadant även om det är samma mönster och normalt är det rätt omöjligt att hitta exakt likadant som golv som är 50 år gammalt eller så. Bredden på brädorna brukar vara annorlunda t.ex.

Rent allmänt tycker jag att det ser bättre ut att bryta av rejält än att välja något som är nästan likt.

Vad finns under klinkern?

P
Kallas väl för Holländsk parkett.
Jag har lagat lite av mitt golv som jag hittade under. Sågade till ekbitar själv..

Vet inte var du bor, men hörde om en man i krokarna av Jönköping/Habo som är en fena på att fixa sådana golv. Var en kollega om jag minns rätt som bytte ett par bitar av sitt golv och det blev som nytt, utan att det gick att urskilja att det var fixat.

Jag hade snokat runt bland golvläggare för att hitta någon som kan matcha trä och färg och lösa det till fullo.

Stort tack för alla svar! Har fått en kontakt till en golvläggare som kan komma och se vad det skulle kunna kosta. Så får vi se om mannen i huset tycker att det är värt det...

BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att golvet ser ut så här?
[länk]
Det är antagligen inte exakt likadant även om det är samma mönster och normalt är det rätt omöjligt att hitta exakt likadant som golv som är 50 år gammalt eller så. Bredden på brädorna brukar vara annorlunda t.ex.

Rent allmänt tycker jag att det ser bättre ut att bryta av rejält än att välja något som är nästan likt.

Vad finns under klinkern?
tack för svar! Tyvärr ser det inte riktigt ut som det mönstret. Det skiljer i överlappningarna... under klinkersen ser det ut att vara samma skiva som parketten är limmad mot. Tror att det bästa skulle bli limmade stavar. Jag ska försöka se hur det skulle kunna ordnas.

tensiden tensiden skrev:
Vet inte var du bor, men hörde om en man i krokarna av Jönköping/Habo som är en fena på att fixa sådana golv. Var en kollega om jag minns rätt som bytte ett par bitar av sitt golv och det blev som nytt, utan att det gick att urskilja att det var fixat.

Jag hade snokat runt bland golvläggare för att hitta någon som kan matcha trä och färg och lösa det till fullo.
Hej!
Hittade denna tråd nu :) Har du möjligtvis namn till denna person som kan lägga sånt golv? Nån som då bodde i Habo/Jönköping.

Med vänlig hälsning,
Anna

A annapanna2020 skrev:
Hej!
Hittade denna tråd nu :) Har du möjligtvis namn till denna person som kan lägga sånt golv? Nån som då bodde i Habo/Jönköping.

Med vänlig hälsning,
Anna
Dessvärre inte. Minns inte dom detaljerna alls längre.

tensiden tensiden skrev:
Dessvärre inte. Minns inte dom detaljerna alls längre.

Tack i alla fall

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.