21 330 läst ·
142 svar
21k läst
142 svar
Livslängd på en bra skruvdragare?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Misstänker att ingen av dom kör med värstingceller? Någon hyffsad uppsättning prisvärda celler?Limpdjuret skrev:
Absolut! 21700 är ju en större cell och allt som kommer med det. Själv är jag som sagt -väldigt- tacksam över de slimmade enkelrads packen med 21700 i mina dragare som ger nästan samma kraft som de äldre dubbelradiga. Dessutom står maskinerna upp rätt stadigt på de tunnare packen pga storleken, de blev ofta rätt ostadiga med de mindre äldre packen.
Är ju en balansgång mellan effektuttag och energidensitet som du säger, 4Ah är ju max någon större tillverkare petat in i ett 21700-pack idag..
Vad gäller pouch/solid, bra fråga.. Får se snart.![]()
Makita skulle ju enkelt kunna bara byta celler i sin enradiga 2Ah till 3Ah celler som ändå klarar 30A urladdning, fast jag vet ju inte vad dom har för effektuttag på alla 18v maskinerna
Dum fråga kanske, men är det Ah som ger en indikation på hur länge batteriet håller innan man måste ladda? Och 18v indikerar på att maskinen i sig är kraftfullare?Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
18v är systemspänningen. Energimängden är Ah multiplicerat med spänningen. Så ett 18v 4Ah batteri motsvarar ett 36v 2Ah batteri kan man säga. Wh blir det och står iallafall på Makitas batterier ocksåC chromatic91 skrev:
Eller 20v/40v.
Dubblar du spänningen kan du halvera strömmen för samma effekt och det kan ge lite effektivare och kompaktare motor.
Man går upp i spänning för att kunna ha en kraftigare maskin & batteri även om det inte är hela sanningen.
Jag tycker 18v är en bra kompromiss för effekt/storlek. 36/40v maskinerna kräver batterier med 10 celler och blir då lite klumpiga
Okay, jag körde det lite mindre batteriet till min slagskruvdragare, "18V 3,0Ah XR"Johannes Carlsson skrev:
18v är systemspänningen. Energimängden är Ah multiplicerat med spänningen. Så ett 18v 4Ah batteri motsvarar ett 36v 2Ah batteri kan man säga. Wh blir det och står iallafall på Makitas batterier också
Eller 20v/40v.
Dubblar du spänningen kan du halvera strömmen för samma effekt och det kan ge lite effektivare och kompaktare motor.
Man går upp i spänning för att kunna ha en kraftigare maskin & batteri även om det inte är hela sanningen.
Jag tycker 18v är en bra kompromiss för effekt/storlek. 36/40v maskinerna kräver batterier med 10 celler och blir då lite klumpiga
Antar att det inte blir dom 205nm i slagkraft då som det står på paketet. Men samtidigt är den ju så smidig nu! Väger ju knappt något!
Jag måste ändå säga att han som jag följer på youtube, Diesel Creek, kör exakt samma modell tror jag, med 6-kants versionen alltså, och han lyckas legit slå loss enorma bultar som suttit fastrostade i typ 50 år, fattar inte hur den kan vara så stark! Han svär vid den.
EDIT: Efter att ha googlat så har han en Dewalt 20v MAX Impact som bara ger 150nm jämfört med min som ger 205...
Tack för ditt informerande svar
Redigerat:
Såg att det finns extrema batterier, överclockar dessa maskinen eller hur funkar det? Är maskinen ens gjord för att ta emot denna kraften? Enligt vad det står så ska det passa på alla XR Li-ion batterier...
https://www.bauhaus.se/batteri-dewalt-flexvolt-dcb546-xj-18v-54v-6ah
https://www.bauhaus.se/batteri-dewalt-flexvolt-dcb546-xj-18v-54v-6ah
Verktygstokig
· Gävleborg
· 175 inlägg
Troligen inte, de pack jag plockat isär har innehållit mestadels Samsung INR21700-40T och INR21700-30T. Där 30T erbjuder bättre prestanda men lägre kapacitet.Johannes Carlsson skrev:
Makita vill inte göra detta tydligen, gissar att det är för att då de sabbar kompabiliteten på sin 18V plattform.. 21700 är för långa, så batteripacken blir för stora för att kunna köras bredvid varandra i deras 18V X2 (36V) maskiner.
Hej.H Harald Blåtumme skrev:Jag skulle inte råda någon att skaffa maskiner i gamla NiCD eller NIMH idag, väldigt föråldrad och underlägsen batteriteknologi på alla sätt.
Vad jag gjort är nog ganska vettigt.
A. Vad är det för maskiner jag ser behov av framöver.
B. Vilka batterisystem täcker dessa behov. OBS: kan vara flera, inte alla maskiner gör sig rättvisa i 12V (onödigt klena) resp 18V (onödigt tunga).
C. Acceptera att du kan behöva maskiner i flera batterisystem typiskt 12V, 18V, kanske 36V om du shoppar trädgårdsprylar. Behöver inte vara från samma märke såklart.
Har själv landat i Milwaukee M12 som har en del riktigt härliga små skruvmaskiner för mina behov, samt Ryobi One+ (18v) med en del mer effektslukande grejer typ cirkelsågar, terrassborstar, häcksaxar, grästrimmers som funkar mycket bra.
Kan säga som så, jobbat som elektriker och nött slut på en del maskiner, slutade tyvärr att jobba som elektriker 2006 pga olycka skärskada hand/arm , då haft en Bosch GSR 14.4V VE-2 Professional (tung maskin) liggandes i massa år, NiCd original såklart men jag köpte lös Sub C NiMh battericeller Vapex 1.2V 3000 mAh (Gen 2). Maskinen är sjukt stark, gammal rackare, ca 30 Nm mjuk dragning, ca 72 Nm hård dragning... den hänger med än så att säga. 2 nya omlödda batteripack för ca 300kr st
Redigerat:
Låter otroligt bra ju! Låter som en riktig trotjänare till maskin!S sjodda78 skrev:Hej.
Kan säga som så, jobbat som elektriker och nött slut på en del maskiner, slutade tyvärr att jobba som elektriker 2006 pga olycka skärskada hand/arm , då haft en Bosch GSR 14.4V VE-2 Professional (tung maskin) liggandes i massa år, NiCd original såklart men jag köpte lös Sub C NiMh battericeller Vapex 1.2V 3000 mAh (Gen 2). Maskinen är sjukt stark, gammal rackare, ca 30 Nm mjuk dragning, ca 72 Nm hård dragning... den hänger med än så att säga. 2 nya omlödda batteripack för ca 300kr st
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden