21 328 läst ·
142 svar
21k läst
142 svar
Livslängd på en bra skruvdragare?
Finns flera test. Alla jag sett visar på en liten fördel för 21700 i de verktyg som är gjorda för den mot ett lika stort batteri med 18650. De flesta verktygen (speciellt de gamla) har dock inte de kontakterna.Dan_Johansson skrev:
Verktygstokig
· Gävleborg
· 175 inlägg
Nu är du åter igen dels inne på en 40V plattform, vilket innebär att vid samma effekt har vi lägre strömstyrka än 18V som var på tal. Det är dessutom ett isolerat fall av en udda fågel inom makitas batterisortiment. Sedan pratade jag primärt singelrads-batterier, kika gärna på urladdningskurvorna för respektive celltyp från tillverkare/tester.Dan_Johansson skrev:
21700-celler har generellt sett högre kapacitet och och urladdningskapacitet, tyvärr har vad jag vet inte Torque Test Channel inte testat några singelrads 18650, bara 21700. Men om man vill jämföra ett par fall på den kanalan där skillnaden är mindre, så kolla på testerna med milwaukees XC 5.0 vs 6.0/8.0. De är dubbelrads-batterier med 18650 respektive 21700. Skillnaden blir större med enkelradiga varianterna. Tror även de har ett test där CP3.0 som är ett enkelradigt 21700 i princip matchar ett dubbelradigt XC5.0.
Provkört CP2.0 med större maskiner, de orkar väldigt lite och batteriet slår ifrån pga överhettning på nolltid. CP3.0 orkar faktiskt maskinerna arbeta normalt en längre period. Kanske borde be dem testa ett CP2.0?
Men du behöver inte ta mitt ord för det, prova själv på valfri batteriplattform.
TLDR; Ju fler cellrader eller högre spänning batteriet har, desto mindre roll spelar celltypen då det är lättare att mätta verktygets effektbehov.
Det går alltid att öppna batteripacken och byta ut alla battericellerC chromatic91 skrev:Hejsan!
Jag försöker sakta men säkert få ihop lite verktyg hemma i lägenheten så att jag vet att jag har det som kan behövas om jag behöver fixa, eller åka till morsan och hjälpa henne i trädgården och så vidare.
Men jag är lite nojjig över köpet av en bra batteridriven skruvdragare. Jag är en sådan person som helst köper något riktigt bra verktyg som man kan ha livet ut, jag har fortfarande en slagborr från 80-talet som fungerar utmärkt
Men en bra skruvdragare är begränsad av batteriet!
Jag är ju inte en sådan som använder maskinen varje dag, det kan gå flera månader mellan att man använder den, men då behövs den ju verkligen, den ska vara smidig att ta med och kanske jobba några timmar hos morsan, skruva ihop lite saker. Men sen så åker den ju ner i lådan igen och blir liggandes.
Och oavsett hur väl man tar hand om batteriet, så säger folk att efter 4-5 år så börjar den tappa rejält, och efter 10 år? Good luck. Drömmen är ju att det isåfall finns originalbatterier att köpa från tillverkaren, men det är stort tvek på det. Det kan också finnas en chans att man kan hitta "piratbatterier" på kinesiska sidor som passar. Men också osäkert.
Vad gör man i en sådan situation? Borrmaskinen kanske fungerar helt perfekt rent mekaniskt, men kraftkällan går ju inte att få tag på längre...
Här är det jag skaffat än så länge!
[bild]
[bild]
Tack på förhand!![]()
Trots mycket om och men så slog jag till på en vettig, håller på att ladda den nu. Blev en slagskruvdragare för att den ska vara lite mer allsidig, lättare och mindre hård mot vristen men har givetvis en separat sladdad borrmaskin med hammarfunktion vid sidan om.

Kul, lycka till! du vet att man håller maskinen i handen och inte med fötterna va? 
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vrist
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vrist
Stämmer inte, jag har en blå Bosch GSR 18 2-LI som väl är ca 5 år och när jag kollade efter batterier så hade det nog gått att hitta men är definitivt inte senast batterigenerationen.J Joonazz skrev:
https://duab.se/maskiner-verktyg/elverktyg/batterier-laddare-adaptrar/bosch-procore-18v-4ah-batteriT Tune skrev:
Är inte ProCore senaste generationen? Den ska väl fungera även med äldre Bosch 18V? Finns billigare versioner av GBA 18V batterier också. Allting i "Flexible Power System" ska passa.
Vad kostade skruvdragaren?C chromatic91 skrev:
Missade du tävlingen?
Missade nog tävlingen, är ny här på forumet.A Andy78 skrev:
Jag betalade 1.7k för den men blev väl en tusenlapp till för laddare och batteri. sedan några mer kronor för adapter osv.
Jag blev imponerad av chucken jag köpte, funkar perfekt att borra i trä med, kanske även tunnare plåt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
18650 vs 21700/2170 är ganska enkel. Det är bara ett annat format där man gjort cellen lite längre och tjockare och får på så sätt större volym per cell. Det innebär att man kan ha färre celler för samma energimängd. Och sparar marginellt med material i färre antal anslutningar. Bra för större batteripack.Limpdjuret skrev:
Nu är du åter igen dels inne på en 40V plattform, vilket innebär att vid samma effekt har vi lägre strömstyrka än 18V som var på tal. Det är dessutom ett isolerat fall av en udda fågel inom makitas batterisortiment. Sedan pratade jag primärt singelrads-batterier, kika gärna på urladdningskurvorna för respektive celltyp från tillverkare/tester.
21700-celler har generellt sett högre kapacitet och och urladdningskapacitet, tyvärr har vad jag vet inte Torque Test Channel inte testat några singelrads 18650, bara 21700. Men om man vill jämföra ett par fall på den kanalan där skillnaden är mindre, så kolla på testerna med milwaukees XC 5.0 vs 6.0/8.0. De är dubbelrads-batterier med 18650 respektive 21700. Skillnaden blir större med enkelradiga varianterna. Tror även de har ett test där CP3.0 som är ett enkelradigt 21700 i princip matchar ett dubbelradigt XC5.0.
Provkört CP2.0 med större maskiner, de orkar väldigt lite och batteriet slår ifrån pga överhettning på nolltid. CP3.0 orkar faktiskt maskinerna arbeta normalt en längre period. Kanske borde be dem testa ett CP2.0?
Men du behöver inte ta mitt ord för det, prova själv på valfri batteriplattform.
TLDR; Ju fler cellrader eller högre spänning batteriet har, desto mindre roll spelar celltypen då det är lättare att mätta verktygets effektbehov.
I en skruvdragare är det egentligen enda fördelen då att man kan slippa en extra rad med celler om man med vald cell klarar önskvärd energimängd och effektuttag.
Hos 21700 celler är 5500mAh det högsta jag hittat hittills. Dessa är maxade för energidensitet och inte effektuttag. Det finns olika varianter som klarar högre effektuttag men då med lägre energidensitet som följd.
När får vi se pouch eller solid state batterier i elverktyg?
Verktygstokig
· Gävleborg
· 175 inlägg
Absolut! 21700 är ju en större cell och allt som kommer med det. Själv är jag som sagt -väldigt- tacksam över de slimmade enkelrads packen med 21700 i mina dragare som ger nästan samma kraft som de äldre dubbelradiga. Dessutom står maskinerna upp rätt stadigt på de tunnare packen pga storleken, de blev ofta rätt ostadiga med de mindre äldre packen.Johannes Carlsson skrev:
18650 vs 21700/2170 är ganska enkel. Det är bara ett annat format där man gjort cellen lite längre och tjockare och får på så sätt större volym per cell. Det innebär att man kan ha färre celler för samma energimängd. Och sparar marginellt med material i färre antal anslutningar. Bra för större batteripack.
I en skruvdragare är det egentligen enda fördelen då att man kan slippa en extra rad med celler om man med vald cell klarar önskvärd energimängd och effektuttag.
Hos 21700 celler är 5500mAh det högsta jag hittat hittills. Dessa är maxade för energidensitet och inte effektuttag. Det finns olika varianter som klarar högre effektuttag men då med lägre energidensitet som följd.
När får vi se pouch eller solid state batterier i elverktyg?
Är ju en balansgång mellan effektuttag och energidensitet som du säger, 4Ah är ju max någon större tillverkare petat in i ett 21700-pack idag..
Vad gäller pouch/solid, bra fråga.. Får se snart.