7 226 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Livslängd kakel och klinker
Hej!
Jag har nyss köpt en ny lägenhet och funderar på att investera i att dra rör till en tvättmaskin och göra duschörna. El finns draget sedan tidigare. Badrummet är i kakel och klinker. Stamrenovering är gjort 1993 och helhetsintrycket är att det ser fräscht ut. Min fråga är dock om det är onödigt att lägga pengar på att dra rör ifall badrummet kanske inte håller så länge till? (Nu vet jag inte vad det skulle kosta i och för sig) Hur länge håller i regel ett badrum i kakel och klinker? Hur vet man när det är "slut". Det ser som sagt fräscht ut.
Tack!
/Jonas
Jag har nyss köpt en ny lägenhet och funderar på att investera i att dra rör till en tvättmaskin och göra duschörna. El finns draget sedan tidigare. Badrummet är i kakel och klinker. Stamrenovering är gjort 1993 och helhetsintrycket är att det ser fräscht ut. Min fråga är dock om det är onödigt att lägga pengar på att dra rör ifall badrummet kanske inte håller så länge till? (Nu vet jag inte vad det skulle kosta i och för sig) Hur länge håller i regel ett badrum i kakel och klinker? Hur vet man när det är "slut". Det ser som sagt fräscht ut.
Tack!
/Jonas
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 251 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 251 inlägg
Hej!
Kakel och klinkers i sig kan ju hålla väldigt länge (mer än 50 år) men ett tätskikt från 1993 klarar inte på långa vägar dagens krav, särskilt om du ska börja duscha stående på golvet, vilket ökar påfrestningen väldigt mycket jämfört med att duscha i badkaret.
Kolla med styrelsen om de har gjort några våtrumskontroller eller om det har börjat bli vattenskador i andra lägenheter.
Kakel och klinkers i sig kan ju hålla väldigt länge (mer än 50 år) men ett tätskikt från 1993 klarar inte på långa vägar dagens krav, särskilt om du ska börja duscha stående på golvet, vilket ökar påfrestningen väldigt mycket jämfört med att duscha i badkaret.
Kolla med styrelsen om de har gjort några våtrumskontroller eller om det har börjat bli vattenskador i andra lägenheter.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Njaaa... Tätskikt från 1993, om det utförts korrekt enl. den tidens regler är bara marginellt sämre än dagens tätskikt. Däremot så har det ju som sagt en teknisk livslängd. Ingen vet väl egentligen hur de rollade tätskikt som användes på den tiden klarar ålder. Då precis som nu så är troligen anslutningen mellan tätskikt och golvbrunn den känsligaste punkten, så länge det ser bra ut där, så behöver man nog inte oroa sig.
Det skedde en hel del utveckling av tätskikt i slutet av 80 talet. Så det är en helt annan sak med det som gjordes kring 80 - 85.
Det skedde en hel del utveckling av tätskikt i slutet av 80 talet. Så det är en helt annan sak med det som gjordes kring 80 - 85.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Att dra rör till tvättmaskin är oftast en rätt liten sak, eller om bef. rör finns på helt fel ställe i badrummet, ett jättestort projekt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 251 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 251 inlägg
Brahempularen skrev:Njaaa... Tätskikt från 1993, om det utförts korrekt enl. den tidens regler är bara marginellt sämre än dagens tätskikt. Däremot så har det ju som sagt en teknisk livslängd. Ingen vet väl egentligen hur de rollade tätskikt som användes på den tiden klarar ålder. Då precis som nu så är troligen anslutningen mellan tätskikt och golvbrunn den känsligaste punkten, så länge det ser bra ut där, så behöver man nog inte oroa sig.
Då är frågan hur det ser ut i golvbrunnen och om det kommer upp rör ur golvet någonstans (nära duschplatsen).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 251 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 251 inlägg
Klicka här för att svara