vad är bakgrunden till de grova rören då? Detta handlar väl om ett badrum? Har andra rum som behöver vatten samma lika? Känns inte som en bruklig lösning att liksom behöva dylika kopplingspunkter i själva badrummet så normalt sett behöver man ju inte tackla dylika "problem"

S Stefan1972 skrev:
vad är bakgrunden till de grova rören då? Detta handlar väl om ett badrum? Har andra rum som behöver vatten samma lika? Känns inte som en bruklig lösning att liksom behöva dylika kopplingspunkter i själva badrummet så normalt sett behöver man ju inte tackla dylika "problem"
De två grova rören är för varmvatten och eventuell VVC till andra änden av huset 25 meter bort.

Rickard.
30m 25mm rör måste innehålla över 5 liter (lätt att räkna på) vatten som då måste tömmas för att börja få varmt vatten. Går det verkligen inte att få till något mer lämpligt?

Bara för att referera någonting så klarar man att mata en liten lägenhet bara med 16mm och med 20mm klarar man ledigt av två lägenheter med var sitt badrum.

Redigerat:
Om krypgrunden är ”krypbar” så kan du ju ha en koppling på slangarna där som byter dimension på de slangar som går upp i badrummet, då kan du både ha kvar dina befintliga slangar men byta till en mindre dimension som medger andra möjligheter för att använda böjar i väggen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Bara för att referera någonting så klarar man att mata en liten lägenhet bara med 16mm och med 20mm klarar man ledigt av två lägenheter med var sitt badrum.
Det var rörisen som tyckte det var en bra dimension.
I andra änden är det kök och badrum plus en generationslägenhet med kök och badrum.

M marka skrev:
Om krypgrunden är ”krypbar” så kan du ju ha en koppling på slangarna där som byter dimension på de slangar som går upp i badrummet, då kan du både ha kvar dina befintliga slangar men byta till en mindre dimension som medger andra möjligheter för att använda böjar i väggen.
Nja, det är varmgrund och svårinspekterat i det hörnet så jag vill inte ha något läckage där.

Svårt att ändra på i efterhand kanske men det känns ju som att dylika kopplingspunkter tacklar man utanför ett normalt badrum. Sen grenar man in i badrummet på lämpligt vis. Annars blir det ju som att ha husets vattenmatning in i badrummet. Det blir även det samma problematik som man normalt inte behöver hantera för man gör inte så.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det behöver inte sitta högt för det... Ett alternativ om jag inte vill/kan gå genom bakstycket på skåpet är såklart att gå ner i dimension så det går att dra vidare rören uppåt eller nedåt och sen genom väggen på något godkänt sätt. Men det känns onödigt komplicerat om det finns möjlighet att gå direkt genom skåpets baksida.
Jag har vid något tillfälle behövt ta upp ytterligare hål eftersom knock-out-hålen inte passade och det var inga problem. Så länge håltagningen sker i rätt höjd torde det vara helt godkänt också. Men jag föreslår att du ringer och rådgör med LKs support. De är väldigt bra att ha att göra med.

mexitegel mexitegel skrev:
Jag har vid något tillfälle behövt ta upp ytterligare hål eftersom knock-out-hålen inte passade och det var inga problem. Så länge håltagningen sker i rätt höjd torde det vara helt godkänt också. Men jag föreslår att du ringer och rådgör med LKs support. De är väldigt bra att ha att göra med.
Jag har mailat dom. Knock-out-hålen på baksidan funkar att använda på samma sätt som hålen på de andra sidorna.

Ja, självklart 👍

S Stefan1972 skrev:
Svårt att ändra på i efterhand kanske men det känns ju som att dylika kopplingspunkter tacklar man utanför ett normalt badrum. Sen grenar man in i badrummet på lämpligt vis. Annars blir det ju som att ha husets vattenmatning in i badrummet. Det blir även det samma problematik som man normalt inte behöver hantera för man gör inte så.
Fast dylika kopplingspunkter måste ju vara i ett våtrum eller i ett tätt kopplingsskåp med skvallerledning till ett våtrum (i all fall rum med tätt golv)?

Ja, självklart 👍
Precis... Det jag försökte säga var att deras UNI 350 med två knock-outs i bakväggen löser mina problem med att få in de grövre rören rakt genom väggen på ett regelmässigt godkänt sätt.

Dock är jag fortfarande bitter över att jag måste vända skåpet så att det sitter en lucka utanför badrummet. Även om det inte ska komma ut vatten där känns det som ett stort feltänk i regelverket om det är bättre att ha en öppning till en massa kopplingar som kan läcka i ett rum helt utan skydd mot läckage istället för att ha öppningen in mot våtrummet med golvbrunn och tätt golv och väggar. Men det är väl en annan diskussion...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Förstår hur du tänker men jag tänker också att man borde kunna känna sig trygg eftersom de är typgodkända och provade enligt en metod från SP. Sen måste du ju inte vända skåpet åt det hållet om du sätter det någon annanstans i badrummet. Dock är ju den där våtrumsluckan lite löjligt dyr - men godkänd :).

Dock är ju den där våtrumsluckan lite löjligt dyr - men godkänd
Men om kopplingen till ett 25-mm tappvattenrör släpper, kommer luckan att hålla tätt och klarar verkligen skvallerröret in till badrummet att hantera det?

Sen måste du ju inte vända skåpet åt det hållet om du sätter det någon annanstans i badrummet.
Jag har funderat på den möjligheten eftersom rummet är ganska stort. Men som jag fattar det är det våtzon 2 på all väggyta utanför zon 1 och plats för bad&dusch. Våtzon 2 måste ha ett tätt tätskikt och alla genomföringar för rör, skåp, etc måste göras på rätt sätt.

Dock är ju den där våtrumsluckan lite löjligt dyr - men godkänd :).
Dessutom verkar den bara godkänd för tätskikt för keramiska ytskikt. Inte en vanlig plastmatta. Och jag antar att luckan är en del av den godkända täta konstruktionen. Jag vill ju inte ha någon lucka, utan bara en tät nisch i väggen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.