1 284 läst ·
54 svar
1k läst
54 svar
Litet kopplingsskåp som ansluts mot tätskikt
Det är en väsentlig skillnad: Skåpen är godkända som kopplingsutrymme även med rör genom bottten (med avsedda täta genomföringar såklart).BirgitS skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Jag har nog aldrig sett något skåp som tätas mot plastmatta, ganska vanligt att luckan sätts i rummet bredvid och slangarna och skvallerrör dras in i badrummet.
Här borde du hitta om någon är godkänt med plastmatta men jag tror allt är till folie.
https://www.gvk.se/godkanda-produkter/tatskikt-mot-vvs-produkter/
Här borde du hitta om någon är godkänt med plastmatta men jag tror allt är till folie.
https://www.gvk.se/godkanda-produkter/tatskikt-mot-vvs-produkter/
Det känns som att reglerna är lite snett ute. Om det nu är så farligt med fogar på tappvattenrören att man måste ha dom i särskilda skåp så är det väl märkligt att det är ok att skåpets öppning är vänd mot ett rum helt utan tätskiktskrav, men det är inte ok att vända öppningen mot ett rum med tätskikt på golv och väggar?
Är det något väsentligt jag missar i logiken?
Är det något väsentligt jag missar i logiken?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Så om jag ska följa alla regler till punkt och pricka ska jag sätta skåpet med öppningen på motsatt sida väggen, dra upp rören genom botten på skåpet, sätta 90-gradersvinklar och låta rören gå in i badrummet genom baksidan av skåpet med erforderliga genomföringar både genom skåpväggen och våtrumsväggen.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Ska och ska men det är ett sätt. Att dra genom skåpets baksida vet jag i och för sig inte exakt hur man skulle göra men det kanske går. Skåpen är förberedda för att gå uppåt eller nedåt och sen kan man dra runt slangen dit den behövs. Skåpet bör då inte sitta precis bakom.
Vad har du använt för matande rör? Känns onödigt besvärligt det här.
Vad har du använt för matande rör? Känns onödigt besvärligt det här.
Fast problemet är ju just att det inte går att bocka slangen så den går rakt ut genom väggen. Hade det funkat skulle jag inte behöva något skåp...Rickard. skrev:
Det är ett par 25 mm PEX som ställer till det.
LK's UNI-skåp har knockouts i bakväggen.
Jag kanske övertänker det hela? Det är alltså två stycken PEX 25x3,5 (styva som fan) som kommer via krypgrunden och ska in i badrummet (under en tvättbänk, våtzon 2).
Väggen är öppen och golvet är under uppbyggnad, så alla möjligheter finns.
Drar jag upp rören i väggen så går det inte att bocka dem så de kommer rakt ut genom väggen och det verkar inte finnas några kopplingsdosor eller liknande som ger en godkänd lösning för rör i den dimensionen.
Det kan ju inte vara ett unikt problem, så hur ser standardlösningen ut?
Drar jag upp rören i väggen så går det inte att bocka dem så de kommer rakt ut genom väggen och det verkar inte finnas några kopplingsdosor eller liknande som ger en godkänd lösning för rör i den dimensionen.
Redigerat:
Säker vatten ställer krav på att kopplingsskåp ska vara typgodkända och provade enligt SP-metod 5676. Bygger man inte enligt säkert vatten anses det inte vara fackmannamässigt utfört vilket brukar innebära avdrag på försäkringsersättningar.J jonaserik skrev:
Standardlösningen är ett fördelarskåp som fördelar till förbrukarna, det kan man ha i våtrum men inte i duschzonen. Men jag antar att du är låst till placeringen och att det krockar med inredningen.useless skrev:
Jag kanske övertänker det hela? Det är alltså två stycken PEX 25x3,5 (styva som fan) som kommer via krypgrunden och ska in i badrummet.
Men kan du inte sätta skåpet högt och med lucka ut mot motsatt sida - eller räcker inte 25mm-slangarna? Så du slipper ta hål i bakstycket på skåpet....
Jo, men det är svårt att byta två st 30 meter långa rör under hela huset...Rickard. skrev:
Men om jag läst anvisningarna rätt så kräver t ex LK's kopplingsdosor att man sätter en inspektionslucka om röret är grövre än 16 mm för att det ska vara helt godkänt. Då kan jag ju lika gärna sätta ett skåp med lucka...
Placeringen är inte så låst. Den tänkta platsen är långt ifrån plats för bad & dusch. Rummet är nästan 4x4 meter och duschen är på motsatt vägg.mexitegel skrev:
Det behöver inte sitta högt för det... Ett alternativ om jag inte vill/kan gå genom bakstycket på skåpet är såklart att gå ner i dimension så det går att dra vidare rören uppåt eller nedåt och sen genom väggen på något godkänt sätt. Men det känns onödigt komplicerat om det finns möjlighet att gå direkt genom skåpets baksida.mexitegel skrev: