Byggahus.se

Liten tråd om handgjord verktygslåda i trä

1. findus42
    Medlem · Nivå 20
    Varför en verktygslåda i trä?
    Det är enkelt och billigt att göra en om man har tillgång till lämpliga spillbitar.
    En trälåda är stark och förhålladevis lätt. Inget problem att stå eller sitta på en trälåda.
    Med lite fiffighet går det att göra fack och hållare som skyddar verktygen och som ger varje sak en egen plats.
    Den kan bli snygg. Speciellt om man skippar spillet och investerar i finare material.
    Personligen så lägger jag inte så mycket tid på utsidan. Funktion går före.
    Ett fint exempel som jag inspirerats av.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    CBD6BBF3-A4A6-47C4-9940-FDB863B0D54A.jpeg

Finns allmänna principer?
    https://www.popularwoodworking.com/projects/tool/12-rules-for-tool-chests-2/

Hur stor?
    Verktyg är tunga. En låda bör kanske inte vara större än att den går att hantera fullpackad. Den skall få plats i bilen och få plats där man jobbar. När den är packad och stängd får den gärna knappt märkas.

Hur liten?
    Givetvis måste måtten medge att de grejer man vill ha i den får plats. Samt lite plats för prylar som inte egentligen hör dit men som behövs för det man tänker göra. Extragrejerna kommer ligga kvar tills det blir knökfullt. Så plats för ospecificerade grejer behöver vara tydligt definierad om inte lådan skall sluta fungera Snabbt.

Det här är ungefär vad jag vill ha plats för.
    674B1A30-4A37-4DAB-A4F4-5931010B3494.jpeg

Borde vara ett pass och en linjelaser med. Några handhyvlar kanske.
    Kunde jag få med grejerna jag släpar runt i sortimentslådor är det ännu bättre.
    CEDA35C8-1417-4305-B031-A3EE82BE1CEF.jpeg

Bonus om skruvdragarna ryms. En låda som rymmer alla handmaskiner man villhöver blir omöjlig att hantera så det är för mycket att hoppas få in. I alla fall för mig. En trunk för maskiner kommer jag att behöva utöver lådan. Den är ett ämne för en annan tråd.

Vad säger ni?

Mvh Findus

Redigerat 16 nov 18:51
  2. findus42
    Medlem · Nivå 20
    Mina åsikter om systainrar.

Systainrar tar mer plats än nödvändigt. Förhållandet mellan yta och höjd är inte optimerat för att spara utrymme vid användandet. För att fungera så får man öppna en i taget och ha dem staplade så fort man plockat ut vad det nu är man behöver. Minsta brist på disciplin så brer man ut sig på arbetsområdet.

Alla vinklar som är nödvändiga för att systainrar skall vara någorlunda starka inkräktar på utrymmet. Insidan är oregelbunden med ytor som spretar ut. Inredning blir mindre flexibel n den kan vara i en helt slät låda.

Systainrar har logotyper på utsidan som talar om för omgivningen att jag har exklusiv utrustning. Sedan om det är Festool, Mafell, Fein eller vad som helst spelar mindre roll. Onödigt att provocera tjuvar.

Varje gång jag köper något som kommer i en systainer så tömmer jag den på innehåll och skänker bort den.

Mvh Findus

3. J
    Medlem · Nivå 8

Gjorde du inte en inredning till en systainer förut? Vill minnas att det var du och att jag blev bra sugen på att kopiera den.

4. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
  5. findus42
    Medlem · Nivå 20
    Fin kista. I något 20-tal år såg mina verktygslådor ut så där. Hade gett upp om att hålla en inredd låda i ordning. Stor box med allt nedkastat eftersom det ändå är så det ser ut efter några dagars montering.

Hade en i din stil. Furufog med handsinkor. Tror att den står i källarförrådet. Förvaring för div bråte. Vågar inte ta reda på vad en sådan väger med verktyg. Den finlådan fick alltid stå som en kista någonstans i huset där jag bodde. Gjorde en fulvariant i plyfa som jag svartbetsade. Den var så ful så jag inte frestades använda den till något annat än arbetsverktyg. Tung som ett kassaskåp även innan jag kastat i fyra tvingar ovanpå allt annat :oops:. Ett typisk fenomen med den sortens låda är att när man lägger ner en skarvsladd tillsamans med en batteriladdare, en sticksåg och ett par tvingar så trasslar allt ihop sig på mystiskt sätt tills nästa gång den öppnas. Försöker man ta upp en sak så följer allt annat med.

OT Anekdot med svarta lådan.
    Monterade inredning på Limerick A’ do (senare Spy bar) Höst och pissväder. Hade ställt lådan på marmorgolvet framför baren. Den var ju svartbetsad. När vi skulle gå för dagen så hade lådan stått i vatten hela tiden. När vi lyfte den var det en kolsvart rektangel på marmorgolvet. Hade fuskat när jag lackat och hoppat över undersidan. Gissa om jag var svettig innan jag tvättat bort fläcken. Min smala lycka var att restauranggolv bonas och poleras så ofta att ytan inte suger åt sig bets.

Jobbade jag länge på samma ställe skruvade jag fast den så att det gick att låsa in grejer.
    Gjorde mindre lådor senare med samma koncept. Ingen inredning. Lite lättare att ha överblick. Kundkorgar. Rullar (murarhinkar altså). Problemet blir att ha koll på var alla grejer är när de är utspridda.

Första egentliga inredda lådan efter den tiden beskrev jag i
    https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-foervarar-ni-era-handverktyg.274383/
    inlägg 83.
    487BE52C-E416-4876-BA0A-BB5EF438A241.jpeg

De fungerade bra. En av dem har fått bli hem för en Esab Buddy svets.

Mvh Findus

6. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Min låda är det enda som du är ordning och reda i :)
    Kanske för att alla elverktyg får stanna på utsidan..

7. findus42
    Medlem · Nivå 20
    @jonko Nej. Har inte gjort inredning till systainrar. Många andra har gjort det med gott resultat. Finns att köpa. https://sandbergsjarn.se/produkter/...t/systainers/festool-systainer-t-loc-sys-hwz/
    Inte jättedyrt heller. Ca 2000 inkl systainer. Dock så är det någon annan som har bestämt vad man vill ha i sin låda. Dessutom verkade ideerna i den färdigköpta förutsätta att insatsen lyfts upp för att komma åt delar av innehållet.

En allmän princip till.
    Alla grejer bör gå att ta ut och sätta tillbaka utan att behöva flytta något annat.

Mvh Findus

• Laddar…
  8. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Jo. Denna egenskap brukar tyvärr inte gå att kombinera med att lådan ska innehålla allt man vill ha i alternativt bli någorlunda mobil. Man kan få två av tre har jag märkt.
    Slutade med verktygslådor för några år sedan när jag blev med verkstad. Har allt på tavlor/väggen och på hyllor. Sedan plockar jag på mig det jag ska ha i två tomma verktygstråg som alltid står under arbetsbänken, har en tom kundkorg i samma syfte att ha elverktyg och sånt i. När man är klar plockar man upp allt igen. Snyggt och prydligt.
    Dock är trågen och korgen i ful plast och man kanske borde bygga nån öppen låda i trä. För hemmabruk då, jobbar sällan hos någon annan. Då behövs väl en ordentlig låda som tråden egentligen handlar om.

9. LenaSuzanna
    Husägare Nivå 1
    Findus, grymt jobbat!
    SNYGGT, ordning, reda
    Blev så inspirerad, redan ett par idéer poppar upp bl.a. att "lådan" liksom flyter in i hemmet när verktyg mm inte är på rull...

10. findus42
    Medlem · Nivå 20
    Tack för fina ord. En finlåda för hemmet bör kanske ha lock. Gjorde en sådan för att ha i båten.
    DD8585E0-80D4-40DF-9EA6-538C52C5A219.jpeg

Reducerad uppsättning verktyg. Rimligare format. Volym ca 30 liter. Uppställd är alla verktyg åtkomliga. Tyvärr ett tråg. Enda sättet att få åtkomst till botten är att lyfta ur tråget.

@Fulkemisten
    Jag är inte beredd att ge upp tre av tre:D.
    Har jobbat ett halvt yrkesliv som du gör nu. Verktygen organiserade i verkstaden. Plocka ner det jag skall ha, när jag ska ut, i hinkar eller oinredda lådor. Förhoppningsvis lägga tbx allt efteråt. Det är först för några år sedan jag försöker med lådor. Att det går bättre nu än tidigare beror på tröghet (somliga kallar det yrkeserfarenhet). Jag har ju alltid samma grejer. Det betyder att det är givet vad jag skall inreda för i basen.

Mvh Findus

11. findus42
    Medlem · Nivå 20
    Mina tankar om att ha verktyg i tråg och lådor.

Jänkare har kistor med skjutbara insatser och ibland utdragslådan. De är uppdelade i olika storlekar. Tanken är att sortera olika slags verktyg för att det skall bli överskådligt.

Det fungerar men kräver disciplin. Över tid, när man har letat plats att lägga nya grejer, sker en utjämning mellan alla utrymmen. Erkänn för er själva att det kommer tillfällen när ni står med en överbliven låscylinder eller något annat i handen och lägger ner den på lämplig plats i lådan.
    När det väl hamnat där blir det kvar tills hela lådan ser ut som en bra att ha hink.

Så länge lådan används av en (1) person går det an. Jag kan i alla fall hålla en generell bild av var saker är även när det ser ut som kaos.

Men... så fort någon annan kommer i närheten. Lånar grejer och stoppar tbx (i bästa fall) så kraschar det totalt.

Det betyder inte att det inte skall finnas lådor och tråg!
    Att ha ställen att lägga just bra att ha grejer i vid behov är en stor tillgång.
    Det betyder att jag tycker det är en dålig idé att ha verktyg där. Bättre att göra i ordning en dedikerad hållare för saker man verkar vilja ha med sig. Det är en teknisk lösning som, rätt utformad, ersätter disciplin.

Kanske en till princip. Helst inga verktyg löst i lådan.

Mvh Findus

• Laddar…
  12. findus42
    Medlem · Nivå 20
    Finlådan för båten är direkt inspirerad av ”Swedish toolchest” som jag lade upp bild på i första inlägget.
    Vad jag sökte var lösningar på hur innehållet skall vara tillgängligt när lådan är uppställd.
    5F3850EC-840D-4267-8243-77E8577B466C.jpeg

För ovanlighetens skull har jag inte först gjort en hel låda som sedan sågats upp. Alla delar var gjorda med rätt mått innan lådan limspikats ihop. Detta för att jag då inte såg hur den skulle sågas för att få mekaniken jag ville ha.
    76859C75-31D9-47AD-98CE-BAF09FC1ECC2.jpeg

Framsidan är delad för att kunna fungera som lås för den utfällbara verktygstavlan.
    B656FF4B-2FDA-446F-9777-5D2F978117BB.jpeg

Risken med att sätta ihop uppsågade delar är att ev skevheter som kan uppstå medför att lådan inte passar ihop. Den här gången gick det bra. Tur igen som jag brukar säga (det är faktiskt genuint. Det jag gör brukar innefatta så många gissningar att varje gång jag får ihop nå’t blir jag glad och lättad. Jag vet egentligen inte om något kommer fungera. Verkligheten borde komma ikapp mig någon gång)

En väldigt lyckad finess som jag hittade på var handtaget.
    0E09C96F-6BA6-4828-8FDD-03067C94E4E3.jpeg

Det sitter på en axel på insidan och vrids upp för lyft.
    242CB969-717D-45FB-8DAE-626DAF3D5E02.jpeg

Därmed är toppen helt slät. Fördelaktigt när den är lastad. Går att stapla grejer ovanpå. Kan användas som sågbord. Bra att inget är i vägen när man står på lådan. Det kan vara decimetrarna som behövs för att justera en dörrstängare t ex varför jag inte behöver stege.

Handtaget är den enskilda detalj som jag tror kommer överleva själva lådan.

Formulerat som en allmän princip kan det vara:
    En verktygslåda bör vara så slät som det går på utsidan.
    Det borde, för en gångs skull, inte stå i motsättning med någon annan princip.

Mvh Findus

13. M
    Medlem Nivå 4
    Mina åsikter om systainrar.
    Systainer, systainrar.
    I dag har jag lärt nya ord! :D

14. findus42
    Medlem · Nivå 20
    Idéer utvecklas över tid och när grejer används. Jag har ju svårt att nöja mig när det finns utrymme för förbättringar. Skissade på en låda att ställa på golv och bänk där hela innehållet kan nås utan att ställa ut tråg och grejer runt lådan. Finlådan var i minsta laget. Den reducerade verktyguppsättningen gjorde det nödvändigt att släpa runt sortimentslådor utöver den med småverktyg.
    CC26C8ED-E396-40D3-BE81-EFFF8538AA72.jpeg

Tillgång till spillbitar gör att det är lätt att komma i gång.
    053844A4-D51A-4DB9-9283-EF9BC66E2D05.jpeg

Den här lådan ville jag testa att bära på ryggen.
    964A9BAD-D95D-4452-B3A2-B3DE62DEF3BA.jpeg

Ryggbärandet gick någorlunda. Men en låda för allt blir alldeles för tung. Så det slutade med att jag gjorde en pirra till lådan med sortiment i basen. Ännu tyngre förstås men på hjul.
    7E255786-FC04-4196-89E0-ADD325F53566.jpeg

Något som jag lade ner mycket tanke på var förvaring av småverktyg som borr och bits. Finns ett klipp som säger mycket om poängen.

Byggprocessen av lådan beskrivs här.
    https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-foervarar-ni-era-handverktyg.274383/page-8
    Där finns mer bilder (de här med) samt tankar under byggandet då det skrevs i realtid.
    Lådan är för stor. Ca 41 liter. Fantastisk när den är där jag behöver den men mobilitet är ett huvudkrav på en låda. Det faktum som dödar lådan är att den plats jag disponerar hos min huvudklient finns på ett loft och bara nås via trappor.

När jag började skriva det här inlägget såg jag inte några direkta principer med just den här lådan. Under skrivandet har jag kommit att tänka på två.

En låda bör kunna användas utan att ställa ut grejer på golvet runt lådan.

Även de minsta verktygen vinner på dedikerad och överskådlig förvaring.

Som jag skrev högst upp har jag svårt att nöja mig. Det går att göra bättre. Det låter omöjligt att få till en låda som kan uppfylla alla krav. Men steg för steg så förbättras funktionen. Så jag har en tid funderat på nästa steg.

Mvh Findus

15. findus42
    Medlem · Nivå 20
    1a advent

Har klurat på några tänkbara lösningar.

Först storleksproblemet.
    Som tidigare skrivits så måste man hitta sin storlek. Lådan skall rymma det man vill, men fortfarande gå att lyfta. Största måttet måste alltså räcka till för det längsta verktyget. Jag tror att det måttet bör vara på höjden. Två skäl till detta är dels att den tar upp mindre golvyta. Den andra fördelen med höjd är att det blir lättare att ta verktyg om lådan är högre (se Schwarz princip no2).
    De första. De öppna toppmatade lådorna. De var lättast att lyfta helt enkelt för att de var två lådor. Lådor för fältarbete kanske skall göras i par.

Alla verktyg skall vara åtkomliga.
    Åtkomlighet med minst krångel fick jag med storlådan på pirra. Lock öppet och delar av fronten utsvängda ger väldigt bra åtkomst utan att någonting behöver hamna på golvet.

@Fulkemisten pekade på en aspekt.
    Han har sina verktyg på tavlor och lastar det han behöver för arbete utanför verkstaden. Det går an om det tydligt och enkelt vad som skall göras. För mer oklara omständigheter är det mindre praktiskt.
    Men... om vi tänker oss en låda med moduler som också kan hängas på en verktygstavla. Då är det rimligare att tänka sig att det går att få med sig den perfekta uppsättningen med samma ordning som verktygen har i verkstaden.

Gjorde den här skissen när jag funderade i de banorna för en tid sedan.
    15853BFA-987A-4D5C-836A-01A6ABD9BFED.jpeg

Bara lekte lite med alternativ till att använda en volym.
    Har ju börjat sätta upp French cleats i snickeriet på olika ställen. Om lådorna har hållare som är kompatibla med sådana kan allt i lådan lika gärna hänga på en tavla.

Så... kan jag kombinera de bästa ideerna från de tidigare lådorna med en helt ny ide. Modultänkande.
    4943FBC9-C779-44D9-A40A-649B010EDC23.jpeg

Har vi då kommit den perfekta lådan ett steg närmare?
    Vill påstå att potential finns. Tillräckligt för att göra ett försök.

Mvh Findus