Byggahus.se
Har ni dom på väggen eller i lådor

Sitter de direkt på väggen eller har ni gjort en skiva med krokar och fästen.
Eller ni kanske köper färdiga verktygstavlor??

• Gilla
Fjanten
  • Laddar…
Både på verktygstavla och i verktygsvagn, de verktygen man använder mest hänger på en verktygstavla som jag köpte på biltema eller Jula, med runda hål och hållare/krok

Menar du hur det är tänkt att de ska förvaras eller hur de i verkligheten förvaras?

Uppsatta på verktygstavlor och liggande på bestämda ställen i tydligt uppmärkta lådor? Eller liggande i en hög på arbetsbänken och fördelade på lite olika ställen i huset?

• Gilla
Fjanten och 8 till
  • Laddar…
För tillfället på gräsmattan utanför hönshuset. :surprised: Men normalt huller om buller i huset eftersom jag alltid har något projekt på gång. Men i framtiden ska de få bo på väggen inne i förrådet, dvs när jag kommit så långt.

Mikael_L
För att inte tala om att några ligger i bilen, andra ligger på en extern arbetsplats eller är utlånade. Något verktyg ligger säkert i trädgården eller runt huset och rostar.

Ja sicket elände ... :|

Men jag har en verktygsvagn, där de mesta handverktyg ska ligga, lite tryckluftsmaskiner, vinkelslip och kapskivor i de två nedersta lådorna. Sen mejslar, tänger skiftnycklar, hylsor, spärrskaft, mätverktyg osv i de fem övre grundare lådorna.

Skärande verktyg, knivar, stämjärn, borrar etc ligger just nu i en lös annan låda (kraftig kartong), måste finna en bättre lösning så småningom.
Hammare, kofötter osv ligger också på annan plats, som ska få en bättre lösning.

Sen har jag en speciell kartong med målargrejer (där även mask-tejp och sånt får ligga)
Och en kartong med verktyg för gipskive-arbete.

Ja lite så ser det ut. Delvis en färdig tanke (men inte i praktiken dock) för en stor del av handverktygen, men några verktygsgrupper har ganska tillfälliga lösningar för förvaring.

Jag har vissa små funderingar på verktygstavla när garaget blir mer klart. Men jag väntar med beslut till att jag verkligen är klar där och får se hur det fungerar med endast vagnen.

• Gilla
Fjanten
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har också funderat på att färdigställa en liten mindre verktygslåda, kanske typ 50cm lång.
Och i den ha en mindre uppsättning med det som vanligast behövs inne i själva hushållet, för div småfix. Ungefär det som skulle vara vettigt att ha om man bodde i hyresrätt.
Och ställa denna i en garderob, så man slipper gå och hämta andra verktyg varenda gång en tavla ska spikas upp, en IKEA-möbel monteras eller grejas med någon hushållspryl.

Jag tänker mig att det skulle underlätta att verktygen på sina ordentligt utvalda platser i garaget inte börjar spridas överallt igen.

Jag har minst dubbelt av väldigt många verktyg, så det handlar mest om att skaffa en lämplig verktygslåda. :)

• Gilla
Chaly och 2 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Menar du hur det är tänkt att de ska förvaras eller hur de i verkligheten förvaras?

Uppsatta på verktygstavlor och liggande på bestämda ställen i tydligt uppmärkta lådor? Eller liggande i en hög på arbetsbänken och fördelade på lite olika ställen i huset?
Hur du försvara dina handverktyg.
För mig låter det som det sista men det jobbar jag på att det inte ska vara i framtiden.

I hemgjorda ställningar på väggarna och på spikar på väggarna och i skåp och verktygsbackar. Alla eggverktyg är väl skyddade.

engs
Mikael_L skrev:
Jag har också funderat på att färdigställa en liten mindre verktygslåda, kanske typ 50cm lång.
Och i den ha en mindre uppsättning med det som vanligast behövs inne i själva hushållet, för div småfix. Ungefär det som skulle vara vettigt att ha om man bodde i hyresrätt.
Och ställa denna i en garderob, så man slipper gå och hämta andra verktyg varenda gång en tavla ska spikas upp, en IKEA-möbel monteras eller grejas med någon hushållspryl.

Jag tänker mig att det skulle underlätta att verktygen på sina ordentligt utvalda platser i garaget inte börjar spridas överallt
Så har vi, garaget är fristående så en verktygsväska i källaren för sånt som behövs i vardagen är smidigt. Minskar också mängden småfix som man tänker ta "näst gång jag ändå har ett ärende till garaget" men sen glömmer av...

• Gilla
cazz och 1 till
  • Laddar…
Jag har dom på väggen, det blir rörigt tidsvis när man jobbar och inte sätter tillbaka sakerna förstås. Men jag har ganska bra kontroll på det tycker jag.

Lådor. Eller rättare egentillverkad verktygshurts med 6 låga och 6 halvlåga lådor som är tillräckligt stora för att en mellanstor kofot av märket hultafors går in diagonalt. Sammanlagd yta på lådbottnarna blir ca 4 m2. De halvlåga lådorna har samma höjd som ett skruvpaket. De låga är hälften av det. Blir lite som liggande verktygstavlor.

En av de låga lådorna dedikerad till eggverktyg som ligger med luft emellan. Flera andra till sortiment av tusen småprylar som jag samlat på mig under åren ch inte förmår mig att kasta.

Det absolut bästa med hurtsen är att jag tillverkat motsvarande rack till bilen där jag kan få in hälften av lådorna. Sortimentet med skräp tar jag alltid med mig. Förvånansvärt ofta har det räddat dagen för att det ligger en kryptisk mutter med willfortgänga eller andra underligheter som ingen människa har kunnat förutse att jag skall behöva för att montera ett enkelt skåp i ett pannrum eller vad jag nu skall göra.

mvh Findus

• Gilla
Fjanten och 3 till
  • Laddar…
A
Såhär! :cool: "My own tool closet..."(y)

• IMG_3357.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
En liten fixarlåda ganska centralt placerad med lite mejslar, en hammare, skiftnyckel osv, som räcker för att montera möbler och efterdra bordsben, handtag, sätta upp tavlor mm. Resten i en större låda i ett förråd tillsammans med elverktygen. Fixarlådan klarar säkert 90 % av vardagen men det känns som att de dagar jag behöver hämta något i förrådet så behövs ganska mycket av det som finns där, så det blir en del att bära. Borde kanske skaffa pirra...

Köpte mig en stor tavla från cowab, inte så farligt dyrt när man tänker att det är en engångskostnad. Tror den kosta 2000 nånting med en jäkla massa krokar till.
image.jpg
Skapa konto

• image.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
RmK_71 och 10 till
  • Laddar…
Den här tråden ger mig dåligt samvete då jag inser att handverktygen ligger hyfsat spridda. En del ligger i ett mini-verktygsskåp i plåt från Jula där varje fack är för litet så att varken skruvmejslar, tänger, knivar eller något annat ryms i sina lådor. En del ligger i en för liten verktygslåda i underskåpet i samma skåp. En del ringspärrnycklar och annat mojs ligger i en verktygslåda och lite cykelverktyg mm i en annan verktygslåda som jag en gång hittade i skogen. Hylsnyckelsatser och några skruvmejselsatser ligger i maskinskåpet och tvingarna sitter fastklämda på en hylla. Och otroligt nog vet jag var det mesta finns.

Ett problem jag har då jag ska organisera upp det här är att dra gränsen mellan olika verktygsslag. Hör t.ex bits till handverktyg eller maskiner, eller ska man ha en särskild mek-kategori? Och var lägger man kofot och slägga?

Planen är att skaffa ett riktigt verktygsskåp och låta det nuvarande plåtakåpet bli vallaskåp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.