57 209 läst ·
186 svar
57k läst
186 svar
Liten tråd om handgjord verktygslåda i trä
Är forumperiodare. När jag gör något roligt/ovanligt postar jag mycket. Däremellan lite sporadiskt.
Lovade bilder på hur verktygslådan ser ut i dag.
Har flyttat de mest använda stämjärnen till topphyllan. Vill jag tömma fickorna finns plats för måttband och fickkniv också.
Hyvlarna fick stämjärnens gamla plats.
Nedfällt för transport går grejerna omlott. Det är för sådant det spatiala tänkandet behövs 🤓.
Är på väg ut för att montera en port i befintlig karm. Här är allt jag tror mig behöva (och mycket till 😊).
Köpekistan närmast är full med handmaskiner. Vinkelkap, sticksåg, borrhammare mm.
Hinken kommer jag fylla med skräp på plats. Lilla öppna lådan har jag batterier och limmer i. Bra på vinterhalvåret då sådant bör tas in i värmen. Sortimentslådorna innehåller massor med braatthagrejer. Räddat mig många gånger. I hemgjorda kistan finns skruvpaket, mallar och övrigt monteringsmaterial.
Tre vändor för att bära in. I dag kan det mesta stå i bilen.
Mvh Findus
Lovade bilder på hur verktygslådan ser ut i dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har flyttat de mest använda stämjärnen till topphyllan. Vill jag tömma fickorna finns plats för måttband och fickkniv också.
Logga in
Skapa konto
Hyvlarna fick stämjärnens gamla plats.
Logga in
Skapa konto
Nedfällt för transport går grejerna omlott. Det är för sådant det spatiala tänkandet behövs 🤓.
Logga in
Skapa konto
Är på väg ut för att montera en port i befintlig karm. Här är allt jag tror mig behöva (och mycket till 😊).
Köpekistan närmast är full med handmaskiner. Vinkelkap, sticksåg, borrhammare mm.
Hinken kommer jag fylla med skräp på plats. Lilla öppna lådan har jag batterier och limmer i. Bra på vinterhalvåret då sådant bör tas in i värmen. Sortimentslådorna innehåller massor med braatthagrejer. Räddat mig många gånger. I hemgjorda kistan finns skruvpaket, mallar och övrigt monteringsmaterial.
Logga in
Skapa konto
Tre vändor för att bära in. I dag kan det mesta stå i bilen.
Mvh Findus
En sak som verkligen särskiljer din låda från agnarna är att den är gjord för att bekvämt kunna jobba ur och samtidigt ger översikt över innehållet. Nästan motsatsen till Festools försök https://protools.se/sv/festool-systainer-sys3-hwz-m-337
Tittade på Festools låda. Ser ut som om insatsen behöver lyftas ur för att komma åt allt. Då tar den mer plats än min. Finns sällan plats vid portmontage.
Satte upp ädelfunkisen i dag.
Det är många moment: var på plats och kunde börja ca 1130
Leta igenom porten efter eluttag. Fanns inget denna gång.
Riva den provisoriska dörren som smederna monterat.
Demontera låsbehör och sådant som skall användas.
Städa undan.
Laga karmen. Lägga igen hål efter gamla beslag som karmöverföringar och fälla in nya gångjärn. För hand eftersom det inte fanns el.
Hänga den passiva.
Montera tröskel så att kantregeln kan få ett hål även nedåt.
Borra för kantreglarna. Det är lite trick med det. De skall vara lagom listtryck och båda skall löpa fritt utan att krångla.
Montera den nya karmöverföringen och dra el till slutblecket. Koppla in detta.
Hänga den aktiva dörren. Klockan har blivit 1530. 🙄. Brukar inbilla mig att det skall gå fortare.
Slog lite tidigare nere än jag önskar. Kunde inte mäta skevhet före tillverkningen. Men har satt 10mm tätlister så det blir bra när dörrstängaren är på plats.
Då är det bara resten kvar…
Sätta dit låscylinder och vred.
Draghandtag utsida.
Dörrstängare. Ställa upp trycket så att tätningen uppe ligger rätt.
Glasa partiet. Det är P6B glas som är 14mm tjock lamell. Hade knappt kunnat lyfta dörren med glasen i.
Draghandtag insida.
Lasta in den provisoriska dörren i bilen.
Plocka ihop verktyg.
Städa av området.
Lasta det sista och ta några bilder.
Klockan hann bli 1815 innan jag rullade hemåt.
Montera portar är speciellt. Från start går det inte att lämna platsen förrän det går att låsa. Det bor folk i huset. Så man blir avbruten hela tiden. Så sju timmar är inte så mycket för alla moment. Sedan finns alltid risken att det av något skäl som man inte kunnat förutse inte fungerar. Väntar på dagen när det händer mig… har haft tur hittills 😁.
Mvh Findus
PS. Det är min tråd. Jag får vara OT hur mycket jag vill 😎DS.
Satte upp ädelfunkisen i dag.
Logga in
Skapa konto
Det är många moment: var på plats och kunde börja ca 1130
Leta igenom porten efter eluttag. Fanns inget denna gång.
Riva den provisoriska dörren som smederna monterat.
Demontera låsbehör och sådant som skall användas.
Städa undan.
Laga karmen. Lägga igen hål efter gamla beslag som karmöverföringar och fälla in nya gångjärn. För hand eftersom det inte fanns el.
Hänga den passiva.
Montera tröskel så att kantregeln kan få ett hål även nedåt.
Borra för kantreglarna. Det är lite trick med det. De skall vara lagom listtryck och båda skall löpa fritt utan att krångla.
Montera den nya karmöverföringen och dra el till slutblecket. Koppla in detta.
Hänga den aktiva dörren. Klockan har blivit 1530. 🙄. Brukar inbilla mig att det skall gå fortare.
Slog lite tidigare nere än jag önskar. Kunde inte mäta skevhet före tillverkningen. Men har satt 10mm tätlister så det blir bra när dörrstängaren är på plats.
Då är det bara resten kvar…
Sätta dit låscylinder och vred.
Draghandtag utsida.
Dörrstängare. Ställa upp trycket så att tätningen uppe ligger rätt.
Glasa partiet. Det är P6B glas som är 14mm tjock lamell. Hade knappt kunnat lyfta dörren med glasen i.
Draghandtag insida.
Lasta in den provisoriska dörren i bilen.
Plocka ihop verktyg.
Städa av området.
Lasta det sista och ta några bilder.
Klockan hann bli 1815 innan jag rullade hemåt.
Montera portar är speciellt. Från start går det inte att lämna platsen förrän det går att låsa. Det bor folk i huset. Så man blir avbruten hela tiden. Så sju timmar är inte så mycket för alla moment. Sedan finns alltid risken att det av något skäl som man inte kunnat förutse inte fungerar. Väntar på dagen när det händer mig… har haft tur hittills 😁.
Mvh Findus
PS. Det är min tråd. Jag får vara OT hur mycket jag vill 😎DS.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Håller med! Om jag scratchbygger något eller fastnar på att jag inte vet vilket mått jag ska välja, då väljer jag 16, det fungerar överraskande väl att göra såfindus42 skrev:
/W
Findus snickrar enligt materialet. I grunden så som jag gör. Med sklillnaden att hän väljer ut sitt material bland ett större företags spillbitar och bland det han kan köpa billigt medan jag väljer mitt material bland stående träd i skogen. Tankesättet är hur som helst det samma.
Om man ska bygga en låda typ 20*30*40cm som ska tåla minst 15kg last, har formplyfa som jag tänkte bygga av..
Räcker det att limma och spika/skruva, eller bör jag fräsa kanterna för att få mer limträ?
Inget som ska bäras runt utan mest flytt mellan husvagn och garaget
Räcker det att limma och spika/skruva, eller bör jag fräsa kanterna för att få mer limträ?
Inget som ska bäras runt utan mest flytt mellan husvagn och garaget
Klicka här för att svara