Imponerande! Kunde en svag ”backluckedämpare” eller liknande (inuti pelaren) göra att avläggningsskivan åker upp själv eller behöver minimalt med kraft?

:thinking:Nja... om vi nu teoretiskt kunde få plats med en gasfjäder. Då måste den vara anpassad till lasten eller vara ställbar.
Vi kan resonera lite om saken.

Ställbara dämpare skulle behöva sitta där de går att justera. Har svårt att visualisera en lösning som inte inverkar på nyttolasten. Släpper direkt.

Då återstår anpassning.

Lilla hyllan väger mycket lite. Den tänkbara nyttan är kanske hjälp att få upp den mycket tyngre verktygslasten. Vikten är kanske halva lådans vikt. Så länge jag kan lyfta hela lådan borde det inte vara ett problem. Om den hjälper till med hälften kan det kanske bidra.

Men om jag av någon anledning vill ta ur de tyngsta verktygen så kan en situation uppstå där jag måste trycka för att få ner den. Det nedre utdraget har i nuläget ingen spärr i nedfällt läge. Om det vill upp av sig själv så blir det nödvändigt. Det ger extra meck när lådan ställs upp. Allt ovanstående kan lösas med ännu mindre lyfthjälp.
En ingenjör som var tvungen att producera ett beslutsunderlag åt politiker skulle genomföra en testserie och rita upp en graf som visar när nyttan inte motiverar besväret. Jag kan helt självsvåldigt bestämma att jag inte ids. ;)

Återstår frågan om den eventuell teoretiska monteringsmöjligheten.

Båda nivåerna utdrag går ända ner till lådans botten. Det övre utdraget är nu massivt. Nedfällt är pelaren ett massivt block. Platsen måste skapas. Om det övre, massiva, utdraget urholkas kan det ge plats för en fjäder.

Då verkar det på det övre och kraften förs över till det nedre via låssprinten. Om längden är avpassad så att den precis slutar verka när lasten är uppe så påverkas inte den lilla hyllan när den skall manövreras.
Om jag av någon anledning manövrerar utdragen i fel ordning. Det vill säga det övre först. Då sticker det iväg som en katapult. Om det nedre har en arm/spärr/lucka som förhindrar åtkomst till det övre manöverdonet. Då kan sådana incidenter undvikas.

Återstår hur gasfjädern skall hållas kvar i sitt läge när båda utdragen är uppe. Kan sättas uppochner och limmas i topputdraget.

Sammantaget. Nej tack. Tror inte det behövs.

Mvh Findus

useless useless skrev:
Ett linjärt ställdon?
[länk]
Nu börjar vi snacka!

Behövs accar och en omformare för att hålla det linjära styrdonet med ström. I botten finns ett tråg i framkant där några småsaker ligger fortfarande. Det är tänkbart att de går att pussla in. Några ställen i lådan är inte helt utnyttjade ännu.

Lilla luckan har ingenting ännu. En grej att hänga tvingar på kanske.
Träkonstruktion på arbetsbord med ritningar, tving och spikpistol i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjord som på bilden så går det för en gångs skull att använda hålet mitt i tvingen. En låda gör det realistiskt. För att spara plats är lådsidorna av laminat. Då är det bäst att inte pressa med tving. Trycket kan lätt bli så stort att det trycks in. Det ger mindre plats i lådan. Maskeringstejp får duga.
En liten träkonstruktion tejpade kanter, tillsammans med en tving, maskeringstejp och ritningar på ett arbetsbord.
Skapa konto

Ja. Ni fattar.
Verktygsförvaring med tvingar och laminatsidor på en arbetsbänk.
Skapa konto

Förberedde för ytterligare förvaring ovanför tvingarna. Vet ännu inte vad jag behöver sätta där.
Verktygslåda av laminat med tvingar och borrtillbehör på en verkstadsbänk.
Skapa konto

Hålen för moduler i ryggen kan haka i och krångla. Laminat och hakar löste problemet.
Verktygslåda i plywood med borr, bits och tvingar organiserade för effektiv förvaring och tillgänglighet.
Skapa konto

Nu då alla moduler är om inte klara så i alla fall på plats så kan vi funderar vidare på accarna.
Går det att få upp allt i bottentråget... Ja.
Går lådan att bära med allt plus accar och styrdon... Tveksamt.

Fyllde i allt. Stängde. Ställde på vågen. :surprised:
Trälåda på våg visar 23 kg, del av sko syns, på verkstadsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

23 kg. Hur är det möjligt.
Tömde ur allt och kontrollerade tomvikten. 10kg. 2kg mer än den förra versionen.
För skojs skull konstaterade jag att mina borrar och bits och smågrejer väger 3kg.

Den rörliga delen på pelaren som skall upp. Det där som skall lösas med det linjära styrdonet. Den väger ca 10kg med last. Har inte uppfattat det som ett problem. För min del så är lyftassistans som för med sig att lådan som helhet blir ännu tyngre ett blindskär.

Uppenbarligen så blir mina lådor tyngre ju mindre jag gör dem. Tror dock inte att det går att reversera processen. Om jag nu försöker få ner vikten genom att utöka volymen så kommer den tillägnade komprimeringskompetensen leda till att stadsbud i fortsättningen måste anlitas när jag skall montera.

God Jul alla
hälsar Findus

PS. Kontrollerade vågen. Den visar tre kilo högre vikt än när jag vägde mig senast. Det måste betyda att mätverktyget är sönder. DS

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
TRJBerg och 13 till
  • Laddar…
P
God Jul Findus!

Tack för en underhållande och lärorik tråd. Det är alltid trevlig när duktiga människor delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Mycket imponerande!

Jag tycker du här fått till den ultimata verktygslådan. Du får plats med maximalt med grejer. Lika mycket som jag får plats med i mina. Men med den lilla skillnaden att jag knökar ner allt utan några fack i total oordning. Och allt måste typ ur för att komma åt det i nästa lager. Rätt vad det är drar en skruvdragare igång. Något har kommit åt knapparna. Och repor blir det på allt... Tyvärr är det lite svårt för mig att använda en dylik låda då jag behöver ha helt olika grejer med olika gånger.

Ovanpå den exemplariska ordningen har du dessutom nu också ett fällbart bord och får dessutom med verktygen upp på en bättre arbetshöjd! Snyggt! Sedan var det förstås det med vikten. För min egen del skulle jag använt hjul, men allt handlar ju om vart man ska ta med lådan. Kanske kan du göra om den i kolfiber till nästa Jul? ;)

Tack för mycket underhållande läsning. Ser fram emot ev nya modifikationer. Blir glad varje gång jag ser i mina notiser att du gjort ett nytt inlägg i denna tråd.

God Jul!

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten

Vet inte om den egentligen är så praktisk men rätt annorlunda och cool.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
3e advent
En låda.

Denna gång så är det lämpligt att först limma ihop hela lådan för att senare kapa ut de olika delarna.
Delarna till en låda kräver lite tankeverksamhet. Inte mycket. Har valt att falsa hörnen för att öka limytan och för att underlätta hopfogningen.
Fronterna längst ner är falsade runtom. Ovanpå dessa ligger sidorna som falsas uppe och nere. Högst tak och botten utan falser.
[bild]
Nästa steg är inovationen med den här lådan. French cleatsen.
Istället för att slösa med utrymmet fälls hakarna in i själva lådan. Gick upp till 12 mm materialtjocklek på fronterna. Med hjälp av en mall fräste jag upp hål i ett mönster. För motsvarande klotsar. Arbetet kräver att mallen flyttas en gång för att göra en fals i underkant av hålen.
Utplaceringen av hålen är i höjdled anpassat till det mellanrum jag använt när jag satt upp French cleats i verkstaden.
I sidled är de placerade för att ge vettig geometri i lådan.
[bild]
Klotsarna har motfalsats. De är gjorda med ca1mm glapp för att det skall finnas förutsättningar för att få utplaceringen att fungera.
[bild]
Har dåligt med bilder på själva ihopspikningen av lådan. Vill inte fippla med mobilen när jag limmar. I huvudsak går det till som att trycka ihop grejer med handkraft och skjuta med nålpicka för att de skall stanna ihop tills limmet hugger.
Vad som visat sig vara en vettig ordning är att först sätt ihop tre och tre delar enligt skissen. Sedan dra ihop resten på en gång enligt pilen.
[bild]
Är allt rätt sågat blir resultatet bra.
[bild]
Mvh Findus

PS.Märk upp alla delar noga innan limspikning. Det är inte roligt att råka vända någon del fel. Märk även upp var lådan skall sågas isär för att undvika spikar på de ställena. DS
Hej Findus!
Jag har nyligen hittat dina trådar om verkstad och verktygslådor. Vilken ihärdighet och finurlighet! De här trådarna borde jag ha hittat tidigare i livet, är inne på sjunde verktygslådan men mött liknande problem som du. Har sedan tre år blivit med en egen yta som håller på att inredas till verkstad.
Har studerat olika french cleat videor på nätet men ännu inte landat i något system. Jag är nyfiken på vad du har för mellanrum och bredd på dina cleats. Såg att du gjort dina falsade med 15mm K-plyfa. Har du tagit ur 7,5mm för falsen på den? Hur fungerar det med 12mm plyfan på verktygsmodulerna?

Hej @AM-bandet och välkommen till forat. Vill säga att min största svårighet har varit att veta vad som bör vara i lådan. Efter 30år så har jag en uppsättning som jag släpat med mig de senaste 20 åren. Då först är det möjligt att göra en kompakt förvaring som också fungerar.

Kleatsen är gjorda av 12mm plyfa. Falsade 6+mm. Om det är 6,1 eller 6,3 är inte viktigt. Bara det är mer än halva tjockleken för att fungera smidigt.
Föredrar fals framför de traditionellt vinklade. De kommer alltid sitta på samma sätt oavsett last.

Mvh Findus

• Gilla
Övv
  • Laddar…
Tack!
Ja, exakt så är det. Har snickrat i 14 år och har mina trotjänare som alltid är med. Men det kommer även jobb där mer sällan använda verktyg eller grejer behövs. Jobbar ute i skärgården så det är ett ständigt i och ur lastande med otillgänglig terräng. Därför är modultänket genialt.
Tack för dom måtten. Hur funkar det med dina cleats som sitter i verkstaden som är gjorda av 15mm K-plyfa?

Märkligt, jag tänkte just på denna eminenta tråden/bygget i förmiddags, och så dyker den precis upp igen. Tack igen @findus42!

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
AM-bandet AM-bandet skrev:
cleats som sitter i verkstaden som är gjorda av 15mm K-plyfa?
Känner inte igen det här. Alla jag kommer ihåg är 12mm. Länka gärna så jag vet vad du sett. Men för att svara på det som är relevant. Det spelar ingen roll vad du använder så länge det är konsekvent. Om du av någon anledning har olika tjocklekar. Falsa så att de tunnare fungerar till de grövre.

Angående mitt sätt. Jag gör alla sådana här grejer av spill och embalage. Anpassar mig till vad som är tillgängligt. Det är lite av charmen :). Samt att strikt fokusera på funktion före utseende.
Använder den senaste lådan i tråden när jag jobbar. Har gjort några uppdateringar. Är på väg t snick för att förbereda monteringar i veckan som kommer. Tar några aktuella bilder och lägger upp.

Jobbar ute i skärgården
Det här låter roligt. Bor på båt och har funderat på att ta uppdrag på öar. Har möjlighet att ha med mig allt som behövs för längre tider bara det finns en brygga.
Mvh Findus

• Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Thunderdoome variant av French cleat.

Normalt brukar det vara lister med 45 graders kanter som hakas på varandra. Har gjort sådana länge, (på den tiden jag byggde barer brukade jag göra alla fronter avlyftbara t ex) men funnit att de dels tar onödig plats på höjden samt att det finns en teoretisk möjlighet att grejerna hakar av om lasten är framtung.
Istället gör jag falsade motställda lister.
I det har fallet av 15mm K-plyfa då det är det material som är i verkstaden just nu. Vilket annat trä som helst duger för den som vill göra en snygg version.
Inlägg #121 i Ny lokal blir minisnickeri

Det känns som att Thunderdoome-varianten har uttänkta mått. Eller gick du bara på känslan av vad som blir bra?
För senare när du gjorde verktygslådan använde du dig av samma mått.

Kämpar på med att länka/citera sådär snyggt.
findus42 findus42 skrev:
Utplaceringen av hålen är i höjdled anpassat till det mellanrum jag använt när jag satt upp French cleats i verkstaden.
Då var min ursprungliga fundering vilka mått/avstånd dina lister i verkstaden hade och hur du fick det att fungera med 12mm plyfan i verktygslådan?
findus42 findus42 skrev:
Har gjort några uppdateringar. Är på väg t snick för att förbereda monteringar i veckan som kommer. Tar några aktuella bilder och lägger upp.
Spännande, det ser jag fram emot!

Din förmåga att anpassa dig efter tillgängligt material och få det att funka är en styrka i min bok. Själv tappar jag lätt fart om ”rätt” material tar slut.

Sedan verkar det som att du har hållit på och stött många av dessa modultankarna, verkstadslösningar i många år och närmat dig dina optimala system. Men många tankar passar/inspirerar även oss andra som inte kommit lika långt.

findus42 findus42 skrev:
Bor på båt och har funderat på att ta uppdrag på öar.
Det hade varit kul att bo på båt. Skulle behöva skilja mig först. Så det får vänta ;)

Gör det! Det blir ofta varierande jobb i härlig natur.

Vänligen, Axel

hur du fick det att fungera med 12mm plyfan i verktygslådan?
Inget konstigt. Fick massor med 15mm Kplyfa som skulle kastas från storbygge. Så det jag satt upp på väggarna i verkstaden blev 15 falsat för att hänga 12 på.
Skiss av två ihopkopplade rektanglar märkta "12" och "15", som visar eventuell väggmontering i verkstad.
Skapa konto

Mått i största allmänhet är en blandning av gissningar och erfarenhet.

Mvh Findus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.