57 209 läst ·
186 svar
57k läst
186 svar
Liten tråd om handgjord verktygslåda i trä
Varför inte utspridda teleskopben? Ett i varje yttre hörn gör den ju som mest stabil, men det funkar kanske inte med övrig konstruktion, men som sagt, så långt ut som möjligt. Då kanske du kan nyttja vissa ytterhörn av lådan som väggar till yttre teleskoprören. Kanske även nyttja något starkare/tunnare material till benen än trä?findus42 skrev:
Lördagsfunderingar
Det har gått ungefär ett år sedan jag byggde lådorna som är i bruk nu. Kan sumera erfarenheten så här långt.
Konceptet med utbytbara moduler verkar vara en hit. När jag irriterar mig på något kan en del av lådan justeras. Åtkomligheten med de utvikbara modulerna är utmärkt. Så geometrin är lyckad.
De brister som är kvar är beteenderelaterade.
Till att börja med så ger jag bort de bästa modulerna. Sedan är jag för lat gör att göra nya till mig själv. Har inget att skylla på för att ha sämre grejer än nödvändigt av det skälet, men kan hitta på en giltig logik för beteendet. Ansträngningen kanske inte betalar sig i tidsvinst t ex. Men... som vi alla vet. Det är bara svepskäl för att slippa ta tag i sådant som är ”tillräckligt” bra och fortfarande fungerar. Vi vet att perfektion (nåja) är mer tillfredsställande än verktyg som duger.
Nästa sak är kretivitetsrelaterad. Kan inte låta bli att steg för steg fylla hela volymen med grejer. Hittade vid ett begåvat tillfälle plats för pass och skelettpistol.
[bild]
Sett uppifrån kan man notera att bara någon kubikdecimeter är helt outnyttjad fortfarande. Vet ännu inte vad som är värt att pussla in där.
[bild]
Problemet med kreativiteten är att i stort sett alla verktyg som satt i den låda som var för tung nu är i den nya. Den är uppe i 18kg vilket är i det mesta laget för att vara monteringsvänligt. Det korrumperar en av grundideerna.
Kom ihåg att tanken var att dela upp verktygen i två lådor. När (nästan) allt får plats i en så är det inte längre så.
Har en fundering som kanske kan motivera till en större ombearbetning.
Normalt när jag är på snickeriet så har jag lådan på en bänk kakom ryggen. Där fungerar den bäst. Stående där jag brukar så sätter jag tillbaka verktygen kanske 80% av gångerna. När dagen är slut ligger det bara enstaka grejer utsrödda att plocka i innan jag går hem.
När jag monterar, eller står på annan plats i snickeriet, då fungerar det sämre. Lådan står då på golvet. Orsaken är förstås att det är obekvämare att sträcka sig ner till golvet för att komma åt saker. Enklare att lägga grejerna bredvid sig på tillgängliga ytor. Blir avundsjuk på konstnärslådan jag gjorde tidigare i tråden. Det får mig att fundera på om en låda som dras upp till ett slimmat verktygsbord. Expandern kommer stjäla en del utrymme, men de verktyg som jag använder mest borde få plats ändå.
Dessutom så kan det hända att utdrag i höjdled i två steg kan ge överraskande möjligheter att få enkel tillgång till verktyg i olika storlekar.
[bild]
Det kommer definitivt bli för trångt för ”allt”. En låda till kommer därmed verkligen användas. Tillgänglig volym ökar därmed. Denna kan användas till bättre sortiment. Mindre behov av separata skruvlådor och annat.
Ni hör... Ingenting tvingar mig att fundera ut nya sätt att förvara verktyg. Sakerna jag redan har fungerar. Ändå manövrerat jag in i ett tänkande som förmodligen leder till att jag använder någon arbetsvecka på meningslösheter trots att det finns viktigare saker att göra överallt. Behöver jag hjälp.
Tror att jag ändå inte skulle gör någon av de där betydelsefulla sakerna på den tiden jag sparar om jag lät bli att nöjessnickra förvaringslösningar.
Mvh Findus
Svarar mig själv. Flera rangligare teleskoprör som ska samverka kan låsa varandra om/när man hamnar lite snett. Behöver i så fall troligen göra något mer avancerat så att alla benen på något sätt är i synk. Eller mycket glapp som blir tightare/låser först i ändläget. Men då blir nog fällbara ben som du nämnde enklare.L Lilllen skrev:Varför inte utspridda teleskopben? Ett i varje yttre hörn gör den ju som mest stabil, men det funkar kanske inte med övrig konstruktion, men som sagt, så långt ut som möjligt. Då kanske du kan nyttja vissa ytterhörn av lådan som väggar till yttre teleskoprören. Kanske även nyttja något starkare/tunnare material till benen än trä?
Som ny med dyckertpicka märkte jag samma sak men såg just en av internetsnickarna jag gilllar, oskarsnickrar, tipsa om precis det att man tänker på hur pistolen är vriden i tunna ämnen. Alltid lika irriterande när det driver snett.leby skrev:
https://www.instagram.com/p/CH7ff65J2Aq/?igshid=vgy3oaa7g895
Vad ska man köpa för plywood förresten för att göra lite småförvaring och liknande. Verkar inte finnas något tillräckligt fint inne på byggvaruhusen så gissar att man får beställa eller åka till andra ställen.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Ang plywooden så tipsade @Pysslarn mig om Byggmax snickeriplywood. Sagt och gjort åkte jag till Byggmax Halmstad förra veckan och kom hem med det här.nikasp skrev:
Som ny med dyckertpicka märkte jag samma sak men såg just en av internetsnickarna jag gilllar, oskarsnickrar, tipsa om precis det att man tänker på hur pistolen är vriden i tunna ämnen. Alltid lika irriterande när det driver snett.
[länk]
Vad ska man köpa för plywood förresten för att göra lite småförvaring och liknande. Verkar inte finnas något tillräckligt fint inne på byggvaruhusen så gissar att man får beställa eller åka till andra ställen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite letande för att hitta de som var planast och såg ut att ha snyggast yta. Behändigt format på 80*120 så gick direkt in i bilens bagageutrymme.
Duger som förvaring i verkstan och de snyggare bitarna duger även i huset enl frun.
Tack för tips! Köpte faktiskt OSB och reglar där lördag förra veckan och stod och klämde på de skivor som fanns i Upplands Väsby. Antingen hade de inte eller så kollade jag för dåligt, var inte ute efter plywood så la inte mycket tid på det.Frustrator skrev:
Ang plywooden så tipsade @Pysslarn mig om Byggmax snickeriplywood. Sagt och gjort åkte jag till Byggmax Halmstad förra veckan och kom hem med det här.
[bild]
Lite letande för att hitta de som var planast och såg ut att ha snyggast yta. Behändigt format på 80*120 så gick direkt in i bilens bagageutrymme.
Duger som förvaring i verkstan och de snyggare bitarna duger även i huset enl frun.
Fanns inte där men 14 km åt annat håll i Täby så ska köpa på mig några skivor snart.
Redigerat:
Jag har köpt från https://calexicowood.se/ men det beror ju på var man bor om det är det bästa stället. För min del så var det utmärkt.nikasp skrev:
Som ny med dyckertpicka märkte jag samma sak men såg just en av internetsnickarna jag gilllar, oskarsnickrar, tipsa om precis det att man tänker på hur pistolen är vriden i tunna ämnen. Alltid lika irriterande när det driver snett.
[länk]
Gjorde en serie lådor förra året... eller rättare sagt delar till lådor. Dags att sätta ihop en så att jag får två lådor själv som det var tänkt från början. Fälla in gångjärn och handtag är ju allt som behövs.
Den här lådan skall dock inte bli fullt modulär. Började göra höjbar pelare med de mått som jag skissade på tidigare i tråden. Tog sats för att tillverka träfjädrar som på konstnärslådan. Gjorde allt förarbete innan det slog mig att boxlås kanske kunde fungera. Därmed så behöver ju inte mekanismen sitta inne i det översta utdraget. Båda låsen kan gå från utsidan. Det behöver således inte vara ett ihåligt utdrag. En massiv pinne duger. Det minskar måttet på pelaren till 72x62mm.
Boxlås mini från Feltema kostar 70 spänn. Det spar plats i lådan så det är det värt.
Falsade mellanutdraget för att kunna trä på en plyfabit som kan bära allt som jag vill hänga där. För att kunna fräsa ett perfekt hål i plyfan gjorde jag en mall.
Riktigt lyckad fräsning. Sugpassning och boxlåset sitter perfekt dikt mot plyfan. Kan fästas uppåt med systemskruv.
Passningen.
Skivan sågade jag ner till en storlek som blir en bra utgångspunkt för det fortsatta arbetet. Det översta utdraget är kapat så att det når ända upp till locket nu. Har bara lösa tankar om fortsättningen.
Det blir en ny vända med att lägga fram allt jag vill ha ner i lådan och lägga tredimensionellt pussel. En avlastningshylla högst upp. Kan jag lägga saker som jag precis använder där så blir det (kanske) enklare att plocka ihop när dagen är slut. Lådan kommer kunna stå på golvet var som helst. Öppnad och uppdragen så kommer det jag använder mest alltid finnas tillgängligt i bekväm arbetshöjd.
.
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
Den här lådan skall dock inte bli fullt modulär. Började göra höjbar pelare med de mått som jag skissade på tidigare i tråden. Tog sats för att tillverka träfjädrar som på konstnärslådan. Gjorde allt förarbete innan det slog mig att boxlås kanske kunde fungera. Därmed så behöver ju inte mekanismen sitta inne i det översta utdraget. Båda låsen kan gå från utsidan. Det behöver således inte vara ett ihåligt utdrag. En massiv pinne duger. Det minskar måttet på pelaren till 72x62mm.
Logga in
Skapa konto
Boxlås mini från Feltema kostar 70 spänn. Det spar plats i lådan så det är det värt.
Falsade mellanutdraget för att kunna trä på en plyfabit som kan bära allt som jag vill hänga där. För att kunna fräsa ett perfekt hål i plyfan gjorde jag en mall.
Logga in
Skapa konto
Riktigt lyckad fräsning. Sugpassning och boxlåset sitter perfekt dikt mot plyfan. Kan fästas uppåt med systemskruv.
Logga in
Skapa konto
Passningen.
Logga in
Skapa konto
Skivan sågade jag ner till en storlek som blir en bra utgångspunkt för det fortsatta arbetet. Det översta utdraget är kapat så att det når ända upp till locket nu. Har bara lösa tankar om fortsättningen.
Logga in
Skapa konto
Det blir en ny vända med att lägga fram allt jag vill ha ner i lådan och lägga tredimensionellt pussel. En avlastningshylla högst upp. Kan jag lägga saker som jag precis använder där så blir det (kanske) enklare att plocka ihop när dagen är slut. Lådan kommer kunna stå på golvet var som helst. Öppnad och uppdragen så kommer det jag använder mest alltid finnas tillgängligt i bekväm arbetshöjd.
Mvh Findus
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Findus, dig skulle man haft till morfar!
Riktig klurgubbe!
Dock så förkastade du blindbotten spåret utan någon vidare förklaring.
Jag tycker det känns som en god idé om man gör den med en tvist, för den skulle nog bli ostabil annars.
Istället för din ”centrala” pelare så skulle jag ha ett ben på var sida som sitter i en gemensam blindbotten.
Skulle det fungera om man bygger utskjuten i skåpets fasta sidor, du tappar visserligen lite volym men samtidigt är ytan ändå användbar.
Sidorna blir alltså dubbla med en skivbredds tomrum där ett ben huseras.
Kanske blir det svårt att nå tillräcklig höjd på endast ett utskjut?
Låsningen borde gå dölja under blindbotten?
Riktig klurgubbe!
Dock så förkastade du blindbotten spåret utan någon vidare förklaring.
Jag tycker det känns som en god idé om man gör den med en tvist, för den skulle nog bli ostabil annars.
Istället för din ”centrala” pelare så skulle jag ha ett ben på var sida som sitter i en gemensam blindbotten.
Skulle det fungera om man bygger utskjuten i skåpets fasta sidor, du tappar visserligen lite volym men samtidigt är ytan ändå användbar.
Sidorna blir alltså dubbla med en skivbredds tomrum där ett ben huseras.
Kanske blir det svårt att nå tillräcklig höjd på endast ett utskjut?
Låsningen borde gå dölja under blindbotten?
Letade lite för att hitta var jag avfärdade dubbelbotten.
Hittade bara mig själv
.
Säkert kul att se men inget jag vill utsätta mig för varje dag.
.
Faller som en sten av många orsaker.
Avfärdning de lux kommer...
Till att börja med. För att ta vikten måste arrangemanget skalas upp. Mycket plats tar det... såg framför mig åtminstone fem lager plyfa.
Finns ingen ände på alla tillverkningsmässiga svårigheter. Bara kuggstången på insidan... brr.
Om det mot förmodan skulle gå att lösa ovanstående med lite av hedern i behåll. Då är det ändå bara en skiva plyfa som skall bära hela lådan. Enda lösningen jag kan se på det är att hela lådan görs dubbel som @fiskbuggaren s chuckbox med hela slidepaketet löpande i slitsar i sidorna. Fundamentalt opraktiskt i alla dimensioner med ett djup som jag inte greppar.
Men... så otrooligt cool den skulle kunna se ut. Fåfänga är en stark drivkraft. The dark side är lockande. Många av er tycker nog att jag redan är där
.
Blev ett filosofiskt inlägg det här.
Mvh Findus
Hittade bara mig själv
Har hoppat över många tankesteg i det inlägget...findus42 skrev:
Ett utskjut blir definitivt för lite. Mekanismen måste lämna plats för handtaget. Det begränsar höjden. Sedan så kan inte hela längden på utdragen användas. Se på skissen nedanför. Förhållandet blir lite bättre om man tar med i beräkningen att blindbotten lägger på höjden lite. Det skapar ett nytt problem då lådans mått kanske är viktigt an annan orsak. Skall gå in i bakluckan på bilen t ex.richardtenggren skrev:
Logga in
Skapa konto
Allt tar plats. Pelarna har ett minimimått som inte kan trollas bort. Två pelare kan göras klenare men det går ändå inte ihop. Att bygga in pelarna så att två sidor är lådans ytterskal är svårt. För att pelarna skall fungera är precision ett krav. Mera glapp är inte ett alternativ. I vilket fall som helst är infästningen i blindbotten kritisk.richardtenggren skrev:
Här har jag min största invändning. En låda med en vikt på kanske 15 kg vilar på en eller flera sprintar i utrymmet mellan låda och blindbotten. För att sänka den skall jag då hålla emot vikten med ena handen och kröka mig i sidled under för att dra ut en sprint. Risken för whiplash är uppenbar.richardtenggren skrev:
Tänkte på sådana lösningar ett tag. Tre slides där de yttre har kuggstång och den i mitten har ett arrangemang med Mathias Wendel inspirerade kuggar. Allt manövrerat med en lös vev i en slits i lådans bakstycke. Genombrutet eller med plexi för att visas upp förstås.richardtenggren skrev:
Logga in
Skapa konto
Faller som en sten av många orsaker.
Avfärdning de lux kommer...
Till att börja med. För att ta vikten måste arrangemanget skalas upp. Mycket plats tar det... såg framför mig åtminstone fem lager plyfa.
Finns ingen ände på alla tillverkningsmässiga svårigheter. Bara kuggstången på insidan... brr.
Om det mot förmodan skulle gå att lösa ovanstående med lite av hedern i behåll. Då är det ändå bara en skiva plyfa som skall bära hela lådan. Enda lösningen jag kan se på det är att hela lådan görs dubbel som @fiskbuggaren s chuckbox med hela slidepaketet löpande i slitsar i sidorna. Fundamentalt opraktiskt i alla dimensioner med ett djup som jag inte greppar.
Men... så otrooligt cool den skulle kunna se ut. Fåfänga är en stark drivkraft. The dark side är lockande. Många av er tycker nog att jag redan är där
Blev ett filosofiskt inlägg det här.
Mvh Findus
Haft lite hobbytid i helgen. En av de viktiga ideerna som jag vill pröva med den nya designen är att ha en liten hylla på toppen att lägga ifrån mig saker på istället för att drälla verktyg över hela arbetsområdet. Ett hål för handtaget måste hyllan ha. Limmade förstärkningar för att det inte skall vara för klent för borrmaskiner och annat.
Modulen för smådelar från den tidigare lådan kapade jag ner i höjd med luckan för att få rum med hyllan.
Det minskar den användbara höjden lite.
Grejerna jag hoppas få plats med.
Att bygga allt i trä tar för mycket plats. Testar ett annat sätt. Med M6 gängstång och lite muttrar och brickor borde det gå att bygga på höjden.
Första testet om det funkar rent mekaniskt.
Tunga och långa grejer först.
Hammare, pass och japansåg.
Skall vara enkelt att ta ur verktygen.
Verkar fungera så här långt.
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
Modulen för smådelar från den tidigare lådan kapade jag ner i höjd med luckan för att få rum med hyllan.
Logga in
Skapa konto
Det minskar den användbara höjden lite.
Logga in
Skapa konto
Grejerna jag hoppas få plats med.
Logga in
Skapa konto
Att bygga allt i trä tar för mycket plats. Testar ett annat sätt. Med M6 gängstång och lite muttrar och brickor borde det gå att bygga på höjden.
Logga in
Skapa konto
Första testet om det funkar rent mekaniskt.
Logga in
Skapa konto
Tunga och långa grejer först.
Hammare, pass och japansåg.
Logga in
Skapa konto
Skall vara enkelt att ta ur verktygen.
Verkar fungera så här långt.
Mvh Findus
Tog isär för att kunna borra ett antal hål för stämjärn och dylikt.
Förhoppningen är att inget skall vara ivägen för något annat.
Andra sidan. Skissat ut en plan direkt på ämne. Borra först med tia i pelarborr. Sedan vidga vid behov med stegborr och såga med sticksåg.
Sätta ihop och testa.
Med verktygen i.
Tricket med att fylla upp en volym är att sätta saker tätt men med en plan så att varje verktyg går att ta upp för sig.
Höjden skall utnyttjas. Gängstång är användbart. Skivor kan förbindas så att det blir styvt och stumt nog för att hänga på gängstången som redan sitter där.
Utrymmet räcker för hyvlarna som jag alltid har till hands.
Irriterade mig på den ooptimala organisationen i modulen jag redan gjort. Gjorde en helt ny och fick plats med tio verktyg istället för åtta på samma plats. Gör om. Gör lite mindre fel.
Det är tanken för dagen.
Dags att packa ihop för i dag...
Mvh Findus
PS. Det här sättet att jobba med horisontella skikt som samverkar. Det borde passa perfekt för CNC. Använd idéerna. Gör något som får mig att häpna så blir jag glad. DS
Logga in
Skapa konto
Förhoppningen är att inget skall vara ivägen för något annat.
Logga in
Skapa konto
Andra sidan. Skissat ut en plan direkt på ämne. Borra först med tia i pelarborr. Sedan vidga vid behov med stegborr och såga med sticksåg.
Logga in
Skapa konto
Sätta ihop och testa.
Logga in
Skapa konto
Med verktygen i.
Logga in
Skapa konto
Tricket med att fylla upp en volym är att sätta saker tätt men med en plan så att varje verktyg går att ta upp för sig.
Logga in
Skapa konto
Höjden skall utnyttjas. Gängstång är användbart. Skivor kan förbindas så att det blir styvt och stumt nog för att hänga på gängstången som redan sitter där.
Logga in
Skapa konto
Utrymmet räcker för hyvlarna som jag alltid har till hands.
Logga in
Skapa konto
Irriterade mig på den ooptimala organisationen i modulen jag redan gjort. Gjorde en helt ny och fick plats med tio verktyg istället för åtta på samma plats. Gör om. Gör lite mindre fel.
Logga in
Skapa konto
Dags att packa ihop för i dag...
Mvh Findus
PS. Det här sättet att jobba med horisontella skikt som samverkar. Det borde passa perfekt för CNC. Använd idéerna. Gör något som får mig att häpna så blir jag glad. DS
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Fungerar det bra med handtaget i mitten av locket? Jag tänker om det sitter närmare ryggen på lådan så bär du lådan närmare kroppen och kanske mindre risk att stöta till lådan med benet när man går. Bara en liten tanke efter provat ergonomiska hinkar