Kan bli lite kul om man twistar ordspråken lite ja...

"Vi simmar alla i samma båt"

sa en f d kollega en gång.

Jag har tänkt på att vi borde ge alla lärare i Svenska För Invandrare i uppdrag att lära alla nyanlända skillnaden på var och vart.

Då skulle vi så småningom få en andel medborgare som vet skillnaden.

Lärare i den vanliga skolan har ju gett upp, och jag är inte säker på att den generation lärare som utbildar sig nu lär sig skillnaden.

D
Fixartanten skrev:
Om alla följer alla lagar och regler kan man misstänka att det rör sig om en diktatur.
Diktatur är inte nödvändigtvis något negativt dock, bara om den som styr är knäpp.

• Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
Jag gillar också sammanblandningar, som "Bita i det sura gräset".

• Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
På min mammas jobb hade de en gång roligt åt att en sekreterare efter läkarens diktering skrivit att "patienten lider av hjärnbrist". Korrekt svenska, men ack så fel.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
danpih skrev:
Diktatur är inte nödvändigtvis något negativt dock, bara om den som styr är knäpp.
Idén om den goda diktatorn är en illusion. Värna om din demokratiska frihet!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
MagHam skrev:
Finns en intressant utveckling på det där tycker jag.

"Han var arg" = Han var arg (hela tiden)
"Han vart arg" = Han blev arg (t ex medans vi pratade)

Vet inte om den senare meningen är språkligt riktig, men den är ju faktiskt användbar och beskriver en riktning, ett tillstånd som förändras.
Nej den är fel. Vart beskriver en (färd)riktning i rummet. I din sista mening använder du helt sonika "blev" istället. Medans är också fel, ta bort s.

För att förstå när man skall skriva ihop eller isär så är det enkelt att ljuda meningen tyst, med ett överdrivet uppehåll vid två ord. Då är det lätt att skilja ut sjuk sköterska, rök fritt osv.

När det gäller de och dem så bottnar det nog i en grammatisk teoretisk svaghet - man har helt enkelt inte lärt sig grunderna i satsbyggnad med subjekt och objekt, samtidigt som utantillinlärningen gått i stå i och med att man i talspråk säger "dom" oavsett.

Men vad som stör mig mest är det språkliga förfallet när man låter beskrivande ord bli rena förstärkningsord. Sedan länge kan man tex säga "jätteliten", vilket egentligen så klart är en paradox. Men nu säger fler och fler, även programledare, tex "förskräckligt gott" eller "otroligt äckligt", vilket stör mig något oerhört. Språket tappar nyanser och blir plattare.

På snarlikt sätt saknar allt fler kunskap om skillnaden mellan stank, lukt och doft. De flesta tycker inte att bajs doftar. Om man inte bryr sig kan man använda det neutrala lukt i alla lägen (och kanske lägga till otrolig eller förskräcklig :).

Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
D
elpaco skrev:
Idén om den goda diktatorn är en illusion. Värna om din demokratiska frihet!
Jo, nog är det så att de flesta diktaturer inte funkat genom åren ;) Dock tycker jag att man ska ha en inställning att följa alla lagar.

Tycker det finns en princip där. D.v.s. att följa överheten, vare sig det är polis, föräldrar eller lärare. Något som vi helt tappat bort idag tyvärr.

danpih skrev:
Jo, nog är det så att de flesta diktaturer inte funkat genom åren ;) Dock tycker jag att man ska ha en inställning att följa alla lagar.

Tycker det finns en princip där. D.v.s. att följa överheten, vare sig det är polis, föräldrar eller lärare. Något som vi helt tappat bort idag tyvärr.
Nu glider vi ifrån ämnet, så det blir min sista post om detta. Förväxla inte respekt och samhällsordning med diktatur. Att iaktta demokratiskt beslutade regler och lagar har inget att göra med att man önskar en överhet. Tvärtom är motsatsen anarki.

elpaco skrev:
Värna om din demokratiska frihet!
Demokratisk frihet är väl också en illusion när 51% kan diktera villkoren för 49% av befolkningen.
Men nu är vi OT.

Särskrivningssjukan. Några kul exempel?
Här är ett:
"Vi fyller på olja och spolar vätska på din bil" :D

• Gilla
yonna
  • Laddar…
andersmc skrev:
Folk skriver värre än de pratar.

.
Fast häromdagen hörde jag en programledare på P4 Sthlm som sa "chefs läkare" med en kort men tydlig paus mellan de två delarna i det sammansatta ordet! Undrar om någon av hans kollegor uppfattade denna fadäs?

Stefan Bengtsson skrev:
... skillnaden på var och vart.
Lärare i den vanliga skolan har ju gett upp...
Detta ämne var uppe i programmet "Språket" i P1.
De lärde i språkforskning har konstaterat samma sak. Skillnaden börjar bli okänd.
Lite synd för det är sådana detaljer som ger språket precision.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Felskrivning av de/dem och var/vart etc. har man ju vant sig vid genom avtrubbning.

Men vad som får mig att rysa är när man använder besikta som ersättning för besiktiga.

Påminner om min sergeant när jag gjorde lumpen som pratade om att vi skulle ta initiv.
Gjorde vi lumpen tillsammans? F7 -91.
Min sergeant skrev att vi skulle ta initiv på tavlan under en lektion.

Det är helt ok att skriva "vart" i stället för "blev". Vart är i detta fallet en böjning av ordet varde.
"Varde ljus och det vart ljus." Gammal svenska, men vanligt förekommande t ex i Stockholm.

• Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar ju vara språkpolis nummer ett på jobbet t ex. Tycker det är sorgligt att några av mina ingenjörskollegor inte ens kan skriva en enkel rapport utan fel.
Men detta forum är något annat. Det vore trist om en del duktiga människor skulle sluta att skriva här för att de är osäkra på rättstavning eller grammatik. Oftast går det ju bra ändå att förstå.

• Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.