19 455 läst ·
233 svar
19k läst
233 svar
Liten språkskola för forumskribenter
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Jag har tänkt på att vi borde ge alla lärare i Svenska För Invandrare i uppdrag att lära alla nyanlända skillnaden på var och vart.
Då skulle vi så småningom få en andel medborgare som vet skillnaden.
Lärare i den vanliga skolan har ju gett upp, och jag är inte säker på att den generation lärare som utbildar sig nu lär sig skillnaden.
Då skulle vi så småningom få en andel medborgare som vet skillnaden.
Lärare i den vanliga skolan har ju gett upp, och jag är inte säker på att den generation lärare som utbildar sig nu lär sig skillnaden.
Nej den är fel. Vart beskriver en (färd)riktning i rummet. I din sista mening använder du helt sonika "blev" istället. Medans är också fel, ta bort s.MagHam skrev:
För att förstå när man skall skriva ihop eller isär så är det enkelt att ljuda meningen tyst, med ett överdrivet uppehåll vid två ord. Då är det lätt att skilja ut sjuk sköterska, rök fritt osv.
När det gäller de och dem så bottnar det nog i en grammatisk teoretisk svaghet - man har helt enkelt inte lärt sig grunderna i satsbyggnad med subjekt och objekt, samtidigt som utantillinlärningen gått i stå i och med att man i talspråk säger "dom" oavsett.
Men vad som stör mig mest är det språkliga förfallet när man låter beskrivande ord bli rena förstärkningsord. Sedan länge kan man tex säga "jätteliten", vilket egentligen så klart är en paradox. Men nu säger fler och fler, även programledare, tex "förskräckligt gott" eller "otroligt äckligt", vilket stör mig något oerhört. Språket tappar nyanser och blir plattare.
På snarlikt sätt saknar allt fler kunskap om skillnaden mellan stank, lukt och doft. De flesta tycker inte att bajs doftar. Om man inte bryr sig kan man använda det neutrala lukt i alla lägen (och kanske lägga till otrolig eller förskräcklig
Redigerat:
Jo, nog är det så att de flesta diktaturer inte funkat genom årenelpaco skrev:
Tycker det finns en princip där. D.v.s. att följa överheten, vare sig det är polis, föräldrar eller lärare. Något som vi helt tappat bort idag tyvärr.
Nu glider vi ifrån ämnet, så det blir min sista post om detta. Förväxla inte respekt och samhällsordning med diktatur. Att iaktta demokratiskt beslutade regler och lagar har inget att göra med att man önskar en överhet. Tvärtom är motsatsen anarki.danpih skrev:
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Gjorde vi lumpen tillsammans? F7 -91.KnockOnWood skrev:
Min sergeant skrev att vi skulle ta initiv på tavlan under en lektion.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Jag brukar ju vara språkpolis nummer ett på jobbet t ex. Tycker det är sorgligt att några av mina ingenjörskollegor inte ens kan skriva en enkel rapport utan fel.
Men detta forum är något annat. Det vore trist om en del duktiga människor skulle sluta att skriva här för att de är osäkra på rättstavning eller grammatik. Oftast går det ju bra ändå att förstå.
Men detta forum är något annat. Det vore trist om en del duktiga människor skulle sluta att skriva här för att de är osäkra på rättstavning eller grammatik. Oftast går det ju bra ändå att förstå.