19 455 läst ·
233 svar
19k läst
233 svar
Liten språkskola för forumskribenter
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
"Medans" finns i SAOL markerat som vardaglig form. Fast jag håller med om att "medan" låter bättre.elpaco skrev:
http://www.iklartext.se/kan-man-skriva-medans/
Och "vart" kan betyda blev.
http://spraktidningen.se/artiklar/2008/04/och-visst-vart-det-ljus
De jag missade på var de där det ansågs att "Båda är rätt". Jag tycker det är lite fel att räkna det som fel, det är ju mer "ett halv rätt".mattiasp skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Exakt. Jag föredrar att säga att jag hade noll fel, hellre än sex rätt! 
Jo, det är ju klart att man kan skruva till sanningen så att man tycker sig ha haft rätt, trots att det är fel. Jag missade också alla frågor, där det korrektta svaret var "båda är rätt". Som språkpolis vill jag att bara ett sätt är rätt, men har nu fått acceptera att det finns flera rätta svar. Som ingenjör och språkpolis vill man (jag) ju att reglerna skall vara lika klara som matematikens.
Fast som ingenjör vet du ju säkert att ljus har egenskaper som gör att man kan betrakta det som både partiklar och en elektromagnetisk vågrörelse... "båda är rätt"mattiasp skrev:Jo, det är ju klart att man kan skruva till sanningen så att man tycker sig ha haft rätt, trots att det är fel. Jag missade också alla frågor, där det korrektta svaret var "båda är rätt". Som språkpolis vill jag att bara ett sätt är rätt, men har nu fått acceptera att det finns flera rätta svar. Som ingenjör och språkpolis vill man (jag) ju att reglerna skall vara lika klara som matematikens.
Jo, och katten både är i lådan och är inte i lådan. Dessutom samtidigt.
(Om det nu är någon som inte hänger med, så har tråden urartat till att handla om ingenjörsskämt, om det nu inte är en självmotsägelse i sig.)
(Om det nu är någon som inte hänger med, så har tråden urartat till att handla om ingenjörsskämt, om det nu inte är en självmotsägelse i sig.)
Redigerat:
Ja, och eftersom vi IT-nördar fick uppmaningen att vara roligare och till slut inte fick fortsätta med våra IT-relaterade skämt för några veckor sedan är det väl bäst att tråden återgår till det ursprungliga ämnet.mattiasp skrev:
Katten är både död och levande samtidigt. Precis så som elementarpartiklar verkar bete sig tills man observerar dom.mattiasp skrev:
Tyvärr har populärvetenskapsprogrammen dålig bevakning på detta eftersom folk i gemen tycker det är ointressant.
Det är väl i gränslandet till OT men inte riktigt tycker jag. Paradoxer finns ju i allra högsta grad inom språket och kan skapa missförstånd och förvirring.mattiasp skrev:
Såg att jag själv använde uttrycket "folk i gemen".
"Gemen" kan ju enskilt betyda ungefär "enkel" eller "liten".
Frågan är om det inte var högre ståndet som historiskt myntade ett sådant uttryck och att det var nästan nedlåtande.
"Gemen" kan ju enskilt betyda ungefär "enkel" eller "liten".
Frågan är om det inte var högre ståndet som historiskt myntade ett sådant uttryck och att det var nästan nedlåtande.
Kom att tänka på nåt inlägg som nån tidning publicerade. Jag minns inte detaljerna, har för mig det handlade om nån som råkat ut för rasistiska kommentarer. Språket i texten var helt ok, bortsett från en liten detalj: personen skrev "kmr" säkert 4-5 gånger (i en text som var på ett par hundra tecken).
Det är den typen av grejer som jag blir mest frustrerad över, folk som nästan verkar skriva "fel" med vilje.
Jag kan ha förståelse av att folk ibland kan ha svårt för de/dem, men när någon konsekvent skriver fel (oftast är det användande av "dem" istället för "de") så handlar det ju inte om misstag eller eller svårigheter att förstå. Det handlar om att man konsekvent gör fel. Och om man konsekvent gör fel så är det ju hur enkelt som helst att istället göra rätt: Det är ju bara att göra tvärtemot vad man brukar göra så blir det rätt.
Det är den typen av grejer som jag blir mest frustrerad över, folk som nästan verkar skriva "fel" med vilje.
Jag kan ha förståelse av att folk ibland kan ha svårt för de/dem, men när någon konsekvent skriver fel (oftast är det användande av "dem" istället för "de") så handlar det ju inte om misstag eller eller svårigheter att förstå. Det handlar om att man konsekvent gör fel. Och om man konsekvent gör fel så är det ju hur enkelt som helst att istället göra rätt: Det är ju bara att göra tvärtemot vad man brukar göra så blir det rätt.
Men dialektala skillnader kan vara väldigt roliga...
Jag hade en vän från Malmö på besök Vi gick förbi en krog där en snubbe stod å skrek till vakten att han hade större balle. Kompisen undrade varför det var något att skryta om... När en Malmöbo säger Balle eller ballarna så betyder det skinka, för Stockholmare åtminstone betyder det snopp...
Men det är väl perfekt men en tråd för språkpoliser!
Jag hade en vän från Malmö på besök Vi gick förbi en krog där en snubbe stod å skrek till vakten att han hade större balle. Kompisen undrade varför det var något att skryta om... När en Malmöbo säger Balle eller ballarna så betyder det skinka, för Stockholmare åtminstone betyder det snopp...
Men det är väl perfekt men en tråd för språkpoliser!